تبیان، دستیار زندگی
عید فطر به دنبال پیروزى در عبادت‌های ماه رمضان است، آنان كه روزه گرفتند و نماز گزاردند، قرآن تلاوت نمودند و سحرگاهان ماه مبارك را به راز و نیاز مشغول بودند پیروز میدان عبادت هستند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید پیروزی مبارک

عید فطر

عید فطر به دنبال پیروزى در عبادت‌ های ماه رمضان است، آنان كه روزه گرفتند و نماز گزاردند، قرآن تلاوت نمودند و سحرگاهان ماه مبارك را به راز و نیاز مشغول بودند پیروز میدان عبادت هستند. این رمضان نیز گذشت!

سر دو راهی مانده‌ایم! دو راهی آمدن عید فطر و رفتن مــــاه رمضان!

رمضانى را پشت سر نهادیم، كه فصل عبادت و بهار قرآن بود، شب قدرش، اوج جذبه معنویت بود كه بر شب ‌های سال مى‌ درخشید.

رمضانى را پشت سر نهادیم، كه شب و روزش پر بود از بركات آسمانى. اکنون نمی‌دانیم باید شاد باشیم یا محزون و دلتنگ ماه مبارک!؟ اما به هر حال باید گذشت؛ از رمضان گذشت و به عید فطر رسید. عید فطری که روز اول ماه شوال و پایان رمضان است. عید فطری که از مهم‌ترین جشن ‌ها و اعیاد مسلمانان است. عید فطری که در آن روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند و همراه با هم بانگ «الله اکبر و الحمدالله» را سر می‌دهند. یک روز همگی دهان بر می بندیم بر طعام و روزی دیگر در صف عبادت می‌ایستیم...

این یعنی برجسته‌ ترین نمونه وحدت و انسجام اسلامی میان مسلمانان؛ یعنی درس بسیج عمومى و همبستگى اجتماعى. عید فطر را جشن مى‌گیریم و در خطبه‌هاى نمازش برنامه‌هاى سیاسى و اجتماعى براى مردم بیان مى‌شود.

عید فطر عید پیروزى است عید فطر به دنبال پیروزى در عبادت‌های ماه رمضان است، آنان كه روزه گرفتند و نماز گزاردند، قرآن تلاوت نمودند و سحرگاهان ماه مبارك را به راز و نیاز مشغول بودند پیروز میدان عبادت هستند. آری، ماه رمضان یك موفقیت و توفیق الهى است، براى آنان كه به دنبالش پاداش خویش را در عید فطر مى‌گیرند.

عید فطر

چنانچه رسول اكرم (ص) در حدیثی فرمودند: «وقتى شب عید فطر فرا می‌رسد-كه این شب، شب جایزه نام دارد- خداوند پاداش عمل‌كنندگان را بدون حساب و كتاب به آن‌ها عطا مى‌كند، و اول صبح روز عید فرشتگان را به تمام آبادى‌ها گسیل مى‌دارد.

فرشتگان به زمین فرود مى‌آیند و بر سر كوچه‌ها مى‌ایستند و مى‌گویند: « اى امّت محمّد! بیرون بیایید به سوى پروردگار بزرگوار، خدایى كه پاداش بسیار مى‌دهد و [گناه] بزرگ را مى‌بخشد.» وقتى مردم به سوى مصلّى‌ها بیرون مى‌آیند، خطاب به فرشتگان مى‌فرماید: «اى ملائكه‌ى من! پاداش كارگر در صورتی كه كار خود را انجام دهد، چیست؟» ملائكه پاسخ مى‌دهند: «اى معبود ما! پاداش او این است كه مزدش را به صورت كامل به وی بدهند.»

در این هنگام خداوند-عزّ و جلّ-مى‌فرماید: «اى ملائكه‌ى من! شما را گواه مى‌گیرم كه من ثواب روزه‌دارى و شب‌خیزى آنان را خشنودى و آمرزش خود قرار دادم.» و در ادامه مى‌فرماید: «اى بندگان من! از من درخواست كنید. به عزّت و عظمتم سوگند، امروز در این جمع [نماز عید فطر] هر چیز در مورد آخرت یا دنیا از من بخواهید، به شما خواهم داد و حتماً عیوب شما را مى‌پوشانم. به عزّتم سوگند، مسلماً پاداش شما را مى‌دهم و در پیشگاه جاودانگان رسوایتان نمى‌سازم. بازگردید درحالى‌كه آمرزیده شده‌اید. شما [با روزه و شب‌زنده‌دارى] مرا خشنود كردید و من نیز از شما خشنودم.» در این هنگام، ملائكه خوشحال و شادمان گردیده و پاداش خداوند به امّت محمّد (ص) را در عید فطر، به یكدیگر تبریك مى‌گویند. (ابن طاوس،1388،17)

درس تزكیه و خودسازى

آری، درس دیگرى كه از عید فطر مى‌گیریم، درس تزكیه، خودسازى و پاكسازى درون است. «قد افلح من زكاها و قد خاب من دسّاها.» این آیه در نماز عید خوانده مى‌شود؛ یعنى وقتى اوج پیروزى مى‌رسد، لازم است انسان به خودش باز گردد و خود را از آلودگی‌ها پاك و منزّه كند. مبادا که غرور پیروزى او را دچار نوعى خودسرى و یا انحراف كند؛ لذا پروردگار در سوره فتح مى‌فرماید: «وقتى نصر و پیروزى پروردگارت رسید و دیدى كه فوج فوج جمعیت وارد دین خدا مى‌شوند، خداى را حمد و سپاس گو و استغفار كن.» تازه پس از پیروزى موقع استغفار و خودسازى است...

این رمضان نیز گذشت!

درود بر فطر «فطرت»؛ سلام بر ذكر و نیایش آن.

این رمضان نیز گذشت!

و چه حسرتى مى‌خورند، آنان که از این «بازار خیر»، تهیدست بازگشتند...

و چه زیانكارند، آنان که در «ماه مغفرت»، دستى به استغفار، بر آستان «غفّار» نگشودند و میثاقى با «فطرت خدایی» و «فطر الهى» نبستند تا...

پس تا رمضانى دیگر و عید فطری دیگر بدرود...

منبع:

- ابن طاوس، علی بن موسی، (1388) ترجمه کامل إقبال الأعمال، قم، سماء قلم، ج 1.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا