تبیان، دستیار زندگی
آنروزها که خبری از آمار هشدار دهنده اثرات زیانبار مصرف قلیان به میان نبود، شاه عباس صفوی سعى فراوان کرد که این عادت را از ایرانیان براندازد اما با گذر همه این سالها نه تنها به کناری نرفت بلکه تفریح جوانانه ای شد که روزگاری تنها عادت پیرمردها بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای قلیان های جدید

آنروزها که خبری از آمار هشدار دهنده اثرات زیانبار مصرف قلیان به میان نبود، شاه عباس صفوی سعى فراوان کرد که این عادت را از ایرانیان براندازد اما با گذر همه این سالها نه تنها به کناری نرفت بلکه تفریح جوانانه ای شد که روزگاری تنها عادت پیرمردها بود...

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
قلیان

فرحزاد یکی از مراکز پر رفت و آمد و خوش آب و هوا در شمال تهران است که در روزهای تعطیل پذیرای مراجعه کنندگان زیادی می شود. در نگاه اول وقتی وارد این محدوده خوش آب و هوا می شوی، فکر می کنی همه برای تفریح و استشمام هوای پاک به آنجا آمده اند، اما اگر عمیق تر به اطراف بنگری متوجه می شوی افرادی که به این مرکز برای تفریح آمده اند، معنای واقعی تفریح را گم کرده اند و در میان فضای سرسبز، خنک و بوی ذغال، کباب و چشمک زن انواع آلو و آلوچه به دنبال تفریح دیگری آن هم استفاده از قلیان هستند.

بهتر است بگوییم هوای پاک این محدوده از تهران با دود قلیان جوانان آلوده می شود و زیبایی های خدادادی هم دیگر به چشم نمی آید.

شاید چندسال پیش این طور نبود و جوانان تنها به خرید لواشک، آلوچه و خوردن سیخی از کباب بسنده می کردند اما امروز اینگونه نیست و قلیان بهترین سرگرمی جوانان و نوجوانان میهمان این محدوده محسوب می شود.

متاسفانه ‌70 درصد افراد زیر 20 سال ایرانی در سفره‌خانه‌های سنتی از قلیان استفاده می‌کنند.البته ناگفته نماند هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، در اقدامی جدید نامه‌ وزارت کشور در سال ‌1386 را مبنی بر اینکه "استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند" را غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.

استعمال روزافزون قلیان در مراکز عمومی جامعه روز به روز درحال افزایش است و رواج استعمال قلیان می تواند زنگ خطری باشد که ابتدا کانون خانواده ها و سپس مسئولان فرهنگی جامعه را از بروز آسیبی بزرگ خبر می دهد . صاحب نظران اجتماعی که مصرف قلیان را یک ضد ارزش فراگیر می دانند، براین باورند که قلیان در میان مردم  شبیه بازی است و در مصرف آن قبحی وجود ندارد و متأسفانه در میان اقشار جامعه، زشتی ویژه ای در پدیده قلیان مشاهده نمی شود تا جایی که در صورت استفاده شدن توسط زن ها و بچه ها بیشتر به صورت تفنن و تمسخر شبیه می گردد.

70درصد جوانان زیر 20سال مهمان سفره خانه های سنتی

امروز مصرف قلیان در اماکن سربسته همچون سفره خانه های سنتی یا قهوه خانه ها عوارض آن را دوچندان می کند و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار می دهد. باید توجه داشت که متاسفانه ‌70 درصد افراد زیر 20 سال ایرانی در سفره‌خانه‌های سنتی از قلیان استفاده می‌کنند.البته ناگفته نماند هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، در اقدامی جدید نامه‌ وزارت کشور در سال ‌1386 را مبنی بر اینکه "استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند" را غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.

قلیان اعتیادآور است؟

بر خلاف اعتقادات و باورهای افراد قدیمی كه قلیان را بی ضرر می دانستند، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر خیلی زیاد مواد سمی است كه این مواد سمی سبب بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی، عروقی و... می شود. ضمن اینكه نیكوتین قلیان نیز مانند سایر موارد دخانی، اعتیادآور است.

با بررسی های انجام شده در كمیسیون اجتماعی از نیروی انتظامی، بهزیستی و تمام ارگانهای امنیتی مشخص شده كه 90 درصد عوامل مربوط به گرایش جوانان به مصرف قلیان یا سایر مواد دخانی زاییده پدیده شوم بیكاری است.مسوولان كشور تا زمانی كه بحث كار را سرلوحه برنامه های خود قرار ندهند و از آن غافل شوند در جامعه هم بحث تئوریهای سیاسی ایجاد خواهد شد و هم بحث تئوریهای انحرافی اجتماعی.

قلیان

قلیان‌هایی برای مشتریان شمال تا جنوب

در برخی از شهرها، از جمله تهران؛ مورد عجیب قلیان، شکل و وضع دیگری پیدا کرده است. برخی قلیان سراها، تازه شکل گرفته اندو صد البته فروش خوبی دارند و مدل های جدید عرضه قلیان هم مد روز شده است، قلیانهایی که با تلفن سرو می شود.

سرو تلفنی قلیان، چیز جدیدی نیست. همانطور که می توان دیزی و پیتزا و چلوکباب با تلفن سفارش داد، قلیان را هم می توان تلفنی خبر کرد. فقط کافی است شماره ای از قهوه خانه ای که قلیان سیار دارد، بلد باشید و آشنایی داده باشید، بعد، با یک تلفن، قلیان در خدمت شماست.

نرخ این سرویس هم مانند انواع دیگر سرویس های سیار، بسته به کیفیت کالا و زمان استفاده متفاوت است. به طور کلی، قلیان را بر حسب نوع تنباکو، محل عرضه و سرویس های جانبی تقسیم بندی می کنند.

دولت عرضه تلفنی قلیان را پیگیری می کند

اکنون مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات اعلام کرده است از آنجایی که هر گونه استعمال و عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، سفارش قلیان های تلفنی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آن را پیگیری خواهیم کرد.

خدیجه محصلیمسول دبیر خانه ستاد کشوری از مکاتبه دبیرخانه مزبور با سازمانهای ذیربط خبر داده و گفته اقدامات عملی درباره منع عرضه قلیان در اماکن عمومی و همچنین عرضه قلیان بصورت تلفنی، را بطور جدی پیگیری می کنیم.

این مقام مسئول همچنین درباره استفاده از مسکرات به جای آب در تنگ قلیان نیز واکنش نشان داده و گفته است: در صورت اثبات چنین ادعایی، برخوردهای قاطعانه ای با آن صورت خواهد گرفت.

مردم به 1490 گزارش دهند

ستاد کشوری کنترل دخانیات پیش از این نیز از مردم خواسته بود تا در صورت مشاهده تخلفات در زمینه مواد دخانی، آن را با سامانه شکایات وزارت بهداشت به شماره تلفن 1490 در میان بگذارند تا پیگیری شود.

به گفته محصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنان پیگیر اجرای قانون جامع دخانیات هستند.

امروز مصرف قلیان در اماکن سربسته همچون سفره خانه های سنتی یا قهوه خانه ها عوارض آن را دوچندان می کند و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار می دهد

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، مصرف قلیان در کشور رو به افزایش بوده و مصرف گهگاهی قلیان در زنان و بویژه در سنین پایین تر نیز در حال افزایش است. بسیاری از کارشناسان از قلیان به عنوان دروازه مصرف سیگار و اعتیاد نام می برند چنانکه طبق اعلام مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، اغلب مصرف کنندگان قلیان، سیگار هم مصرف می کنند.

مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می زنند که هر پک حاوی 0.15 تا یک لیتر دود بوده و هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می کند.

قلیان عامل و تشدید کننده بسیاری ار بیماری ها مانند دیابت و فشارخون بالا است زیرا دود منتشر شده از قلیان، حاوی مقادیر فراوانی مواد سمی است و نیکوتین حاصل از دود آن نیز همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.

با توجه به اینکه روز به روز در جامعه شاهد گرایش و یا بهتر بگویم از دست رفتن جوانان و گرایش آنها به موادمخدر و استعمال مواد دخانی هستیم. باید مسئولان فرهنگی، رسانه ملی و . . . اقدامی مناسب انجام دهند و باید بدانیم از اینکه دست روی دست بگذاریم، نه تنها دردی دوا نمی شود بلکه دردها هم کهنه تر و لاعلاج تر خواهد شد.


منابع : 1- تعامل نیوز / 2- خبر آنلاین / 3- سیمرغ