تبیان، دستیار زندگی

پسری که جهیزیه نامزدش را تقبل کرد (مصاحبه)

بنده جمیله جمال عباسی متولد 1344، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی هستم. اینجانب متاهل و دارای دو فرزند می باشم و مربی .پرورشی بازنشسته آموزش و پرورش می باشم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

جمیله جمال عباسی،  واسطین ازدواج، طرح همسان گزینی،

مصاحبه با سرکار خانم جمیله جمال عباسی از واسطین ازدواج طرح همسان گزینی تبیان

لطفا خودتان را معرفی کنید:
با سلام و درود بی پایان بر ساحت ولی عصر عج و ولی فقیه مقام معظم رهبری.
بنده جمیله جمال عباسی متولد 1344، متاهل هستم و دارای دو فرزند می باشم. کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مربی پرورشی بازنشسته آموزش و پرورش می باشم که از افتخارات بزرگ من شغل شریف معلمی است. چون نزدیک به سی سال با دختران و پسران متعددی از خانواده های مختلف بخصوص همکارانم برخورد داشته ام. با آنها خندیدم و در ناراحتی آنها گریستم  و از نزدیک مشکلات جامعه را با پوست و گوشت خود درک کردم؛ لذا وقتی صحبت از ازدواج موفق و یا غیر موفق می شود، پیامدهای آن را که گریبان گیر فرزندان خانواده ها می شود و مسایل و مشکلات  متعاقب آن را می دانم.

با توجه به این اوصاف، هدف بنده در امر وساطت برای شکل گیری ازدواج های سالم و موفق، آشکار می گردد.

 

انگیزه شما برای ورود و فعالیت در امر وساطت ازدواج چیست؟

بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در مشهد که با موضوع کم شدن نسل شیعه سخنرانی فرمودند. در اداره بازنشستگی فرهنگیان این موضوع بطور جدی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفت و از طرفی تعداد رو به افزایش افراد مجرد جامعه بخصوص مجردهایی که در سنین بالاتر هستند و هنوز ازدواج نکرده اند برای جامعه اسلامی یک بحران محسوب می شود.لذا با همفکری دوستان بازنشسته تصمیم گرفتیم در راستای معرفی دختران و پسران به شیوه ی پسندیده و مناسب قدم برداریم.

بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در مشهد که با موضوع کم شدن نسل شیعه سخنرانی فرمودند. در اداره بازنشستگی فرهنگیان این موضوع بطور جدی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفت و از طرفی تعداد رو به افزایش افراد مجرد جامعه بخصوص مجردهایی که در سنین بالاتر هستند و هنوز ازدواج نکرده اند برای جامعه اسلامی یک بحران محسوب می شود.لذا با همفکری دوستان بازنشسته تصمیم گرفتیم در راستای معرفی دختران و پسران به شیوه ی پسندیده و مناسب قدم برداریم.

 

یکی از همکاران فرهنگی، دفترخانه  ازدواج همسرش را به عنوان مکانی جهت جمع کردن اطلاعات و نشست های هفتگی و مرکزی برای مراجعه مخاطبین ازدواج پیشنهاد داد که از این مکان برای اخذ اطلاعات از مخاطبین ازدواج استفاده می شود.

از طرفی برای اینکه از لحاظ قانونی با مشکلی برخورد نکنیم درپی اقدامات لازم برای اخد مجوز برای این مکان به عنوان دفتر مشاوره ازدواج (ازدواج موفق) هستیم. از جمله این اقدامات رایزنی با معاونت وزارت ورزش و جوانان از طریق اینترنت و حضوری می باشد؛ که هنوز به ما نتیجه قطعی برای مجوز اعلام نکردند اما همچنان پیگیر هستیم. با همکاری خواهران خیر که در امر وساطت ازدواج فعالیت دارند؛ فرم هایی برای اشخاص مجرد و متقاضی ازدواج آماده کردیم تا مراجعین با پر کردن فرم و ارائه عکس و نشان دادن شناسنامه و همچنین مشاوره حضوری اطلاعاتی را به ما بدهند تا بهتر بتوانیم فرد مورد نظر را به ایشان معرفی کنیم؛ و تا با حال ضمن حمایت های سر دفتر حاج آقا یوسفی، قدم هایی برداشتیم ولی هنوز برای خود ما رضایت بخش نیست. ولی همچنان خواهران به فعالیت خود به صورت هفته ای یک بار و حضوری در دفترخانه و در سایر روزهای هفته در خانه  به شکل غیر حضوری به معارفه طرفین متقاضی ازدواج مشغول هستند.

 

فعالیت در این عرصه را از چه سالی آغاز گردید و اولین تجربه شما چه بود؟

فعالیت ما به اتفاق همکارانم از مهرماه سال 1390 آغاز شد. ما در اولین تجربه، طلبه ای را که در پاکدشت تهران سکونت داشت به یک دختر که در قم ساکن بود و نسبت به دو طرف شناخت داشتیم معرفی کردیم و این ازدواج شکل گرفت.
 
 مراجعین شما برای ازدواج بیشتر از میان کدام قشر جامعه هستند؟
متقاضیان ازدواج از همه نوع قشری هستند. افرادی دارای تحصیلات عالی، همچنین از طبقه ی مرفه جامعه یا از مناطق جنوب شهر و یا حتی شهرستان های اطراف تهران مانند دماوند، کرج، اندیشه، شهرری، اسلامشهر، پردیس و...  به ما مراجعه می کنند. اما نکته ی قابل توجه آن است که اکثر متقاضیان ازدواج با سن بالا به ما مراجعه می کنند.
 
لطفا از تجربیاتی که در این مسیر داشته اید برای ما بگوئید؟
هر دوشنبه که ما دور هم جمع می شویم پر از تجربه و خاطره است. هم تجربه های تلخ و هم تجربه های شیرین داشتیم. یکی از تجربه های تلخی که داشتیم دو مورد را که هر دو در زندگی قبلی‌شان متارکه کرده بودند و دارای یک فرزند بودند، به هم معرفی کردیم. اگرچه معرف برای ما خیلی مهم  است اما من خودم به شخصه مخالف بودم ولی دو طرف پس از ملاقات و نشست با هم شیفته و مجذوب یکدیگر شدند و خیلی زود عقد و عروسی انجام شد. اما بعد از سه ماه متوجه شدیم از هم طلاق گرفتند؛ علت را جویا شدیم، گویا پسرانشان که هم سن بودند با هم ناسازگاری داشتند و هر یک از طرفین از پسر خود جانبداری می کرد و در نهایت نتوانستند این مشکل  را حل کنند و حاضر به مراجعه به مشاوره خانواده و روانشناس نشدند و در نهایت از هم جدا شدند.
و اما تجربه شیرینی که داشتیم آن بود که  دختری را به پسری معرفی کردیم که از نظر خانوادگی در سطحی پایین بود این ازدواج شکل گرفت و با اینکه پسر تهیه ی جهیـــزیه ی دختر را  تقبل کرد ولی  الان زندگی خوبی دارند.
 
با طرح همسان گزینی تبیان چگونه آشنا شدید؟
یکی از همکاران ما که در امر وساطت ازدواج جوانان نیز با ما همکاری می کند از طرح تبیان جهت همسان گزینی برای ازدواج جوانان مطلع شده بود و برای ما توضیح داد که اکثر خواهرانی که در امر وساطت ازدواج فعالیت می کنند در این طرح عضو شده اند و با تبیان همکاری می کنند. ما هم بر آن شدیم تا به این گروه بپیوندیم  تا دایره معرف هایمان بیشتر باشد و کار به صورت قانونی و حمایت شده پیش برود.
 لذا در اردیبهشت 93 به تبیان مراجعه کردیم و با توضیح طرح توسط تیم واحد همسان گزینی تبیان، با این طرح بیشتر آشنا شدیم و چون با توجه به تکنولوژی روز و اینترنت با صرف  زمان کمتر می توانستیم با واسطین ارتباط برقرار کنیم و از طرفی اطلاعات مراجعین را به صورت فایل وارد کنیم؛ لذا از این طرح استقبال کردیم و هم اکنون  در کنار واسطین مشغول فعالیت هستیم.
  

این طرح نوپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

این طرح بخاطر اینکه بصورت کارشناسانه در امر وساطت ازدواج چه از لحاظ روانشناسی و چه از لحاظ دیدگاه عرف اجتماعی و دینی به امر ازدواج می پردازد بســیار عالی است بخصوص پشتیبان های خوبی در رده های بالای اجتماعی و فرهنگی جامعه ما دارد؛ و در مجموع طرح بسیار خوبی است و امید دارم در سطح استان ها هم اجرا گردد و برای تمام کسانی که در این رابطه قدم برمی دارند بخصوص تبیان خسته نباشید می گویم.

این طرح بخاطر اینکه بصورت کارشناسانه در امر وساطت ازدواج چه از لحاظ روانشناسی و چه از لحاظ دیدگاه عرف اجتماعی و دینی به امر ازدواج می پردازد بسیار عالی است بخصوص پشتیبان های خوبی در رده های بالای اجتماعی و فرهنگی جامعه ما دارد؛ و در مجموع طرح بسیار خوبی است و امید دارم در سطح استان ها هم اجرا گردد و برای تمام کسانی که در این رابطه قدم برمی دارند بخصوص تبیان خسته نباشید می گویم.


پیشنهاد دوستانه ای اگر دارید بفرمائید؟

مشکل بزرگ خواهرانی که در این راستا همکاری می کنند نداشتن فضایی فیزیکی جهت دیدارهای حضوری با دختر و پسر می باشد. حال اگر برای فعالیت واسطین گرامی مجوز رسمی وجود داشته باشد می توان با همکاری شهرداری از خانه های سلامت، فرهنگسراها، مکان های فرهنگی پارک ها و یا حتی مساجد محل  استفاده شود.

و امام جماعات و مسئولین شهرداری پشتیبان و حامی آنان باشند تا کسی و یا کسانی در این امر تخطئ و یا سوء استفاده نکنند. از طرفی خانواده ها با اعتماد بیشتر موردهای معرفی شده را قبول می کنند.


نکته آخر
امروزه در ایران از هر 5 ازدواج یک ازدواج با کمتر از سه سال زندگی مشترک به طلاق واقعی منجر می شود. از این پنج ازدواج سه ازدواج به طلاق عاطفی منتهی می گردد و تنها یک ازدواج به زندگی سعادتمند و مسالمت‌آمیز ختم می‌شود.

بقول روانشناسان پس از پیوند قانونی و شرعی زناشویی ازدواج‌ها در سه مسیر قرار می گیرند:  25درصد بالندگی (زندگی مسالمت آمیز) 50 درصد آشفتگی ( طلاق عاطفی) و 25درصد گسستگی (طلاق ثبتی).

پس بدانیم در جامعه ای که دارای آموزه های دینی و مذهبی است مشاهده ی این درصد ها فاجعه است. گذشته از کودکانی که قربانی این خودخواهی ها می شوند آمار مطلقه ها و پیامدهایی که بعد از آن بوجود می آورد اسفبار است.

پس چه خوب است از ابتدا یک انتخاب صحیح، تلفیقی از روش سنتی و جدید با معرف های معتبر  که بر اساس صداقت و راستی گام بر میدارند؛ صورت گیرد. و این کار با مسئولیت انجام پذیرد واین امر تنها  به عهده واسطین عزیز می باشد.

در زیر چند نمونه از آمار های طلاق و بالا رفتن سن ازدواج در تهران و استانها که در برنامه زنده باد زندگی شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ارائه شده است را آورده ام تا با این معضل جدی تر برخورد کنیم.

 

جدول آمار طلاق و ازدواج

 

 

جدول آمار طلاق و ازدواج

 

 

جدول آمار طلاق و ازدواج
 

شاید عواملی همچون انتخاب نادرست، ظاهر بینی، دوستی های خیابانی، که به دنبال خود بد بینی ها و دخالت های نهان و آشکار بستگان را باعث شده است؛ کانون های زیادی را به هم بزند و از پیامد آن هم این است که  عده ی کثیری از جوانان از قدم برداشتن در این راستا سر باز می‌زنند. که من فکر کنم واسطه‌گری در این امر قدم بسیار با ارزشی است.و امید دارم خداوند اولا سعه‌ی صدر و ثانیا صبر و توکل را به همه واسطه‌ها ارزانی دهد و قدم‌هایشان را پویاتر و کلامشان را پر نغز تر کند. و از جوانان می خواهم که نترسند و به این افراد اعتماد کنند و با توکل به ایزدمنان قدم بردارند.

در آخر از همه کسانی که فرصت این مصاحبه را فراهم کردند تشکر و دعای خیر برای آنان دارم.

 

با تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار تبیان قرار دادید و با آرزوی توفیق مستمر برای شما
واحد همسان گزینی تبیان

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
بخش همسان گزینی تبیان
 


مطالب مرتبط: 

تلخ و شیرین واسطه ازدواج بودن

معرفی طرح همسان گزینی تبیان

راهنمای ارسال اطلاعات متقاضیان ازدواج به صورت الکترونیکی

برگزاری کارگاه های آموزشی واسطین ازدواج