تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهایی در زمینه ی هنر با عناوین: استادان پویانمایی، سیری در نمایش رادیو، ژانر فیلم و کتاب زیبایی شناسی هنرها.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استادان پویانمایی

معرفی کتابهایی در زمینه ی هنر با عناوین: استادان پویانمایی، سیری در نمایش رادیو، ژانر فیلم و کتاب زیبایی شناسی هنرها.

فرآوری : رویا فهیم -بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

استادان پویانمایی

استادان پویانمایی

کتاب «استادان پویانمایی» کاری از مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری منتشر شد.

«استادان پویانمایی» نوشته جان هالاس کتابی مرجع برای آشنایی با مهمترین چهره‌های صنعت انیمیشن و پیشگامان این رشته است.

خواننده کنجکاو در زمینه تاریخ انیمیشن در این کتاب با کارگردانان، طراحان، بنیانگذاران استودیوهای بزرگ، نویسندگان و سایر دست اندرکاران این رشته آشنا خواهد شد.

امیرمسعود علمداری در مقدمه، هدف از انتشار کتاب را دسترسی همگان به مرجعی جامع و جهانی عنوان کرده و می‌نویسد: «برای اتصال به دنیای انیمیشن و جهان فراگیر این هنر، بایستی بسیار اندیشید و تجربه کرد؛ اما این اثر می‌تواند در مسیر شناسایی روش‌های ملی‌سازی انیمیشن تاثیرگذار باشد».

در راستای این هدف، کتاب حاضر به جز ترجمه مدخل‌های جان هالاس بخشی تالیفی هم با عنوان «پیشگامان انیمیشن ایران» دارد که در آن استادان و پیشگامان هنر انیمیشن در ایران معرفی شده‌اند و خواننده می‌تواند ضمن آشنایی با چهره‌های جهانی، با اساتید انیمیشن ایران نظیر علی اکبر صادقی، عبدالله علیمراد، اسفندیار احمدیه، فرشید مثقالی و بسیاری دیگر آشنا شود.

این کتاب با ترجمه پریسا کاشانیان، سلما محسنی اردهالی و فرناز خوشبخت به شمارگان 2500 نسخه و قیمت 26900 تومان از سوی انتشارات سوره مهر به بازار آمده است.

«سیری در نمایش رادیو»

تاریخ نگاری و خاطره نویسی دو مقوله جذاب حوزه کتاب است که با وجود توجه ویژه به آن در حوزه هایی چون تاریخ و سیاست، کمتر توانسته با اقبال دست اندرکاران سینما، تلویزیون و رادیو مواجه شود. کتاب «سیری در نمایش رادیو» که این روزها به بازار نشر عرضه شده است، یکی از نمونه های قابل اعتنا در زمینه ثبت و ضبط تاریخ فعالیت در رسانه رادیو است.

دست اندرکاران رسانه ها از آنجا که خود تولید کننده اخبار و اطلاعات هستند، کمتر تمایل یا همتی به ثبت و ضبط خاطرات و آموخته های خود دارند و این مساله اغلب سبب می شود تا نکات و مسائل فراوانی در این حوزه مغفول واقع شده و به فراموشی سپرده شود.

کتاب «سیری در نمایش رادیو» نوشته «محمد مهاجر» یکی از نمونه های قابل اعتنا در این عرصه است که در آن نویسنده سراغ رسانه رادیو به عنوان دروازه ورود بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون رفته است. هنرمندانی چون ثریا قاسمی، ژاله علو، منوچهر نوذری و... که با گذشت سال های بسیار طولانی، همچنان در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

این کتاب در شش بخش تدوین شده است. در بخش اول با عنوان «هنرمندان نمایش رادیو از زبان خودشان» نویسنده به سراغ هنرمندانی مانند عزیزالله حاتمی، نصرت الله محتشم، مهدی علی محمدی، مهین دیهیم، احمد قدکچیان، توران مهرزاد، پرویز بهرام، شمسی فضل اللهی، شهلا ریاحی، منوچهر نوذری، نیکو خردمند، ثریا قاسمی و... رفته است.

در بخش دوم با عنوان «گفت و گو با هنرمندان نمایش رادیو» چهره های چون ژاله علو، بهزاد فراهانی و خسرو فرخزادی، مریم معترف و عذرا وکیلی، صدرالدین شجره، مظفر مقدم و... مورد توجه قرار گرفته و با آنها گفت و گو شده است. بخش عمده ای از این گفت و گوها توسط «صدرالدین شجره» گوینده سرشناس رادیو صورت گرفته و برخی نیز توسط خود مولف انجام شده است.

در بخش سوم کتاب با عنوان « هنرمندان نمایش رادیو از زبان دوستان»، چهره های مختلف رادیویی به قلم دوستان و همکاران خود مورد بررسی قرار گرفته اند.

در بخش چهارم با عنوان «نمایش های رادیویی»، شناسنامه نمایش های پخش شده از رادیو طی سال های 1339 تا 1357 درج شده است. بخش مذکور یکی از بخش های مهم کتاب است و نمایه ای مفید از آثار رادیویی تولید شده را ارائه می کند.

در دو بخش پنجم و ششم کتاب نیز اسناد و تصاویر مرتبط با مباحث کتاب درج شده است.

این کتاب محصول انتشارات معین و راه مانا است. کتاب در 437 صفحه با قیمت 22 هزار تومان به بازار عرضه شده است. این کتاب همچنین شامل یک سی دی است که 35 نمایش کوتاه، و هشت آرم برنامه رادیویی با صدای گویندگان مختلف را در خود جای داده است. یک بحر طویل با صدای حمید عاملی و منوتونیسم با صدای نصرالله کریمی نیز از دیگر محتواهای موجود در این سی دی است.

ژانر فیلم

کتاب «ژانر فیلم، از کلاسیک تا پسا کلاسیک» با ترجمه حسام‌الدین موسوی منتشر شد.

این دومین کتاب درباره ژانر است که در حوزه ادبیات سینمایی و پس از سال‌ها منتشر می‌شود. در مقدمه این کتاب آمده است: سینما به مثابه هنر، صنعت شبکه‌ای بهم پیوسته است که در صورت حضور در جامعه وجود همه بخش های آن از عوامل سازنده فیلم تا سالن های نمایش و مطبوعات و دانشکده ها و مراکز آموزشی ضرورتی گریز ناپذیر است. به طوری که نبود یا نقص وجودی هر یک از آن ها می تواند به این عرصه صنعتی، هنری لطمات جبران ناپذیری بزند.

بیش از صد سال از ورود سینما به ایران می‌گذرد و اکنون ما در این زمینه از کشورهای بنام جهان هستیم که سینمای قابل اعتنایی دارد. از همان دهه های آغازین توسعه سینما در کشور صاحب مراکز آموزشی بوده‌ایم و حدود 5 سال است که دانشکده سینمایی داریم. با این حال متاسفانه به اندازه رشد و گسترش صنعت، هنر و فرهنگ فیلم و سینما مواد و کتاب های آموزشی تولید نشده و در دسترس قرار نگرفته است.

کمبود استادان و صاحب نظران این رشته در داخل و نیاز به تجربه های دست‌اندرکاران خارجی ما را بر آن داشته که همواره ترجمه را به عنوان مهمترین گزینه‌های نشر کتب تخصصی در نظر داشته باشیم.

ژانر یکی از مفاهیم اساسی سینما است که مانند دیگر موارد درباره آن کتاب های اندکی در کشور منتشر شده است. امیدواریم با نشر این کتاب به بخشی از نیازهای جامعه دانشگاهی پاسخ داده و در مسیر ارتقای سطح علمی دانشجویان گامی هر چند اندک برداشته باشیم.

کتاب «ژانر» نوشته بری لنگفورد 12 فصل دارد و به همت واحد انتشارات سازمان توسعه سینمایی سوره منتشر شده است. این کتاب در 2500 نسخه در قطع رقعی به قیمت 21900 تومان در فروشگاه های فرهنگی در دسترس علاقمندان سینما، استادان و دانشجویان قرار گرفته است. انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری این کتاب را منتشر کرده است.

زیبایی شناسی هنرها

چهارمین جلد از مجموعه مقالات زیبایی شناسی آكسفورد با عنوان «زیبایی شناسی هنرها» که یکی از کتب شناخته شده و مرجع هنری در جهان است توسط انتشارات متن منتشر شد.

جلد چهارم از مجموعه مقالات زیبایی شناسی آكسفورد با عنوان «زیبایی شناسی هنرها» به كوشش «جرولد لوینسون» و ترجمه «سید محمد مهدی ساعتچی» و «نریمان افشاری» توسط انتشارات موسسه متن وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شده است.

این كتاب شامل مجموعه مقالاتی در حوزه موسیقی، نقاشی، ادبیات، معماری، مجسمه سازی، تئاتر، شعر، عكس و فیلم است كه بزرگانی چون استیون دیویس، پیسلی لیوینگستون، گوردون گراهام، نوئل كرول، الكس نیل، نایجل واربرتون و بریس گات نگارش آن را به عهده داشته اند.

تاكنون از این مجموعه، جلد‌های اول تا سوم با ترجمه فریبرز مجیدی منتشر شده است و جلدهای پنجم و ششم آن نیز در دست ترجمه است كه در آینده نزدیك منتشر خواهد شد.

در بخشی از این كتاب استیون دیوس در مقاله موسیقی نگاشته آمده است: «معمولا دنیای موسیقی به طور هوشمندانه‌ای با توجه به حصول به وحدت در عین كثرت، شكل می‌گیرد. در اینجا در موسیقی احساسی از استدلال مجاب كننده‌ای وجود دارد كه با اثبات همانی كه باید ثابت كند پایان می پذیرد، هر چند این استدلال فاقد محتوای گزاره‌ای است. یك پیشرفت ظاهرا قانونمند ناگزیر به تعادل، نتیجه و سكون می‌انجامد؛ یك بازنگری می‌تواند آشكار سازد كه این تحول لحظه به لحظه تا چه حد پیش بینی‌ناپذیر و ابتكاری است. دنیای آثار موسیقی به سبب معماهایی كه طرح می‌كند و به سبب زیبایی، ظرافت و لطافت طبعی كه با آن به حل این معماها می‌پردازد، بسیار جذاب و ستودنی است.»

كتاب«زیبایی شناسی هنرها» از جمله كتاب‌های مرجع رشته هنر محسوب می‌شود كه با 288 صفحه به قیمت 130000 تومان به بازار عرضه شده است.


منابع: ایبنا/ پایگاه خبری حوزه هنری