تبیان، دستیار زندگی
پیرو شریعتی باش که از طرف خداست و از هوس‌های جاهلان پیروی نکن؛ زیرا در برابر شریعت و قانون و وحی الهی، جاهلان، طرح و برنامه‌ای که بتواند تو را از قانون و راه خدا بی‌نیاز کند، ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها راه هدایت، اینجاست!


پیرو شریعتی باش که از طرف خداست و از هوس‌های جاهلان پیروی نکن؛ زیرا در برابر شریعت و قانون و وحی الهی، جاهلان، طرح و برنامه‌ای که بتواند تو را از قانون و راه خدا بی‌نیاز کند، ندارند.


قرآن

آیات 19 و 20 سوره جاثیه: إِنَّهُمْ لَن یغْنُواْ عَنک مِنَ اللَّهِ شَیئاً وَإِنَّ الظَّالِمِینَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیآءُ بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِی الْمُتَّقِینَ (19) هَذَا بَصَآئِرُ لِلنَّاسِ وَهُدی وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ یوقِنُونَ (20)

آنان هرگز در برابر خداوند، از تو دفاع نخواهند کرد و البته ستمگران یاور یکدیگرند و خداوند یار افراد با تقواست. این (کتاب) برای مردم، وسیله بصیرت و هدایت و برای اهل یقین، مایه رحمت است.

* خداوند بصیر است. «کان اللّه بما تعملون بصیرا» (احزاب، 9) رسول خدا نیز بصیر است. «ادعوا الی اللّه علی بصیرة» (یوسف، 108) قرآن نیز کتاب بصیرت است. «هذا بصائر»

* شاید معنای آیه با توجه به آیه قبل چنین باشد: ای پیامبر؛ پیرو شریعتی باش که از طرف خداست و از هوس‌های جاهلان پیروی نکن؛ زیرا در برابر شریعت و قانون و وحی الهی، جاهلان، طرح و برنامه‌ای که بتواند تو را از قانون و راه خدا بی‌نیاز کند، ندارند.

* پیروی از مردم ناآگاه، هیچ خطری را به هنگام قهر خداوند، دور نخواهد کرد. (انگیزه پیروی از خواسته‌های مردم، چشم داشتن به حمایت آنان در مشکلات است که قرآن، این خیال را از ریشه می‌خشکاند) «انّهم لن یغنوا عنک من اللّه شیئاً»

* سنخیت افراد نسبت به یکدیگر، وسیله جذب آنان به یکدیگر است. «الظالمین بعضهم اولیاء بعض»

* پیروی از هوس‌های جاهلان، به منزله پذیرش ولایت آنان و در مدار ظالمان قرار گرفتن است. «لا تتّبع اهواء... و انّ الظالمین بعضهم اولیاء بعض»

* از هوس‌های مردم دوری کن و نگران تنهایی نباش. «واللّه ولی المتّقین»

* تقوا، سبب دریافت امدادها و حمایت‌های الهی است. «واللّه ولی المتّقین»

قرآن در تمام زمینه‌های فکری، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و...، وسیله بصیرت است.

* از نشانه‌های تقوا، دوری از هوس‌های مردم است. «واللّه ولی المتّقین»

* اهل تقوا، از ظلم و ظلم‌پذیری دورند. «و انّ الظالمین بعضهم اولیاء بعض و اللّه ولی المتّقین»

* دین‌داری باید بر اساس بصیرت باشد. «هذا بصائر»

* قرآن در تمام زمینه‌های فکری، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و... وسیله بصیرت است. («بصائر»، به صورت جمع آمده است)

* بسیاری از مطالب را فقط از راه وحی می‌توان شناخت و عقل و تجربه به آن راه ندارد. «هذا بصائر»

* بصیرت آفرینی قرآن برای همه مردم است. «بصائر للناس» گرچه بهره‌گیری از آن بصیرت، فقط برای اهل یقین است. «هدی و رحمة لقوم یوقنون»

* قرآن یک کتاب جامع است. (هم راه حق را نشان می‌دهد، «بصائر» هم انسان را به سوی آن می‌برد، «هُدی» و هم انسان را با آن کامیاب می‌کند. «رحمة»)

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: قرآن

مطالب مرتبط:

«تنها آرام کننده‌ی دل‌ها»

اگر اهل مسابقه هستید بخوانید

معامله با خدا

عامل محرومیّت‌ها و مشکلات چیست؟

آرزوی شیطان چیست؟

شیوه‌ی تربیتی اسلام: تشویق ده برابر تنبیه

دین‌داری، همیشه آسان نیست!

سرچشمه همه کمالات چیست؟

آموزش اصول نامه‌نگاری در قرآن

هنگام وسوسه‌ی شیطان، چه کار کنیم؟

دنیا، مزرعه‌ی آخرت است

ملاک انسانیت چیست؟