تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی استخراج پکتین از ضایعات سیب و امکان سنجی ساخت بیوپلاستیک از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. ساحل صدفی، آیلار ابراهیمی و بیتا عباس زاده پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فاطمه نوراله انجام داده اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 هما

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 1 هما، پکتین از سیب

پژوهشگران جوان متوسطه 1 هما به مدیریت سرکار خانم صغری هادیلو در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی استخراج پکتین از ضایعات سیب و امکان سنجی ساخت بیوپلاستیک از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. ساحل  صدفی، آیلار ابراهیمی و بیتا عباس زاده پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فاطمه نوراله انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

با توجه به مصرف روز افزون نایلون های پلیمریِ پایه نفتی در صنعت بسته بندی، پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از ضایعات آن، بسیار حایز اهمیت است. در این تحقیق مطالعات فراوانی جهت دستیابی به جایگزینی مناسب برای این مواد انجام شده است.

نتایج نشان داد كه با استفاده از ماده ای به نام پکتین، كه در مركبات، سیب، انگور، چغندر و ... یافت می شود می توان پوششی مناسب برای مواد خوراكی ساخت. بدین طریق می توان از ایجاد حجم زیادی از ضایعات كارخانه های آب میوه گیری جلوگیری و به حفظ محیط زیست كمك نمود.

در این پژوهش پس از استخراج پکتین از تفاله ی سیب، اقدام به ساخت یك بیوپلاستیك گردید.

دستاورد برتر متوسطه 1 هما، پکتین از سیب

پكتین

پکتین یك پلیمر اشتقاقی قندی- اسیدی است كه از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه جات و سبزیجات حاصل می شود. حداكثر پکتین، در میوه های نارس یافت می شود. كه پس از رسیدن میوه، میزان و حتی كیفیت پکتین حاصل شده كاهش می یابد.

با قرار گرفتن در محیط اسیدی، پکتین به ژل تبدیل می شود. از این پدیده در تهیه ی مربا و ژله استفاده می كنند. از پکتین در تهیه ی قطره های خوراكی ضد سرفه استفاده می شود. چون این ماده قسمت بالایی نای را می پوشاند و مانع گرفتگی هایی می شود كه سبب تحریك سرفه می شوند. پکتین گاهی در ماست هم وجود دارد.

پکتین در صنایع غذایی، صنایع دارویی و مصارف پزشکی كشور به عنوان یکی از مواد اولیه ضروری مطرح است. از دیگر محصولات جانبی تفاله مركبات، الیاف خوراكی می باشد كه از باقی مانده استخراج پکتین به دست می آید.

كاربرد پكتین

1. عامل ژل كننده در ژله های گیاهی بدون ژلاتین حیوانی

2. پکتین به عنوان عامل ژله كننده در مرباهای رژیمی

3. پکتین به عنوان پركننده و تثبیت كننده در شیرینی ها

4. پکتین به عنوان پایداركننده در تركیب استابیلایزر بستنی

5. پکتین به عنوان پایداركننده دوغ جهت جلوگیری از دوفاز شدن دوغ

6. فراورده های حاوی پکتین با متوكسیل كم در درمان زخم های معده و دوازدهه به كار رفته است.

7. پکتین به عنوان یك عامل امولسیون كننده در امولسیون های آب در روغن استفاده می شود.

8. پکتین ها موجب كاهش كلسترول خون می شوند.

ساختار شیمیایی پكتین

در شکل زیر ساختار شیمیایی پکتین نشان داده شده است. اسید گالاكترونیك اصلی ترین بلوک سازنده شیمیایی پکتین موجود در میوه و سبزی است كه خود جزو گروه پلیمرهای اسید انهیدرو گالاكترونیك می باشد. اسیدهای موجود در پلیمر ممکن است به صورت اسیدهای متیل شده در بیایند و یا به شکل اسیدهای آزاد مثل پروتوپکتین، اسید ژلاتینی، اسید پکتینی و پکتین.

دستاورد برتر متوسطه 1 هما، پکتین از سیب

ساختار شیمیایی پکتین (واحدهای اسید گالاكترونیك و آمید در شکل دیده می شوند.)

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی