تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی شمع با شعله رنگی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. کیانا نری میسا، دنیا جدیدی و بیتا قنبری پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ملیحه خیرآبادی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 هما

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 هما، شمع با شعله رنگی

پژوهشگران جوان متوسطه 2 هما به مدیریت سرکار خانم صغری هادیلو در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی شمع با شعله رنگی از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. کیانا نری میسا، دنیا جدیدی و بیتا قنبری پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ملیحه خیرآبادی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

استفاده از شعله های شمع با اهداف متافیزیكی، به گذشته های دور بر می گردد. شمع، نماد و سمبل انسان فعال است. هم از نظر فیزیولوژیكی و هم از نظر روانی، استفاده از شمع در درمان، به طور ناخودآگاه تقلید از عادات نیاكانمان است كه در طول تاریخ به آن عمل می كردند.

در دوران كهن، آتش مظهر بزرگ ترین قدرتی شناخته می شد كه زندگی و روح انسان ها را تحت تاثیر قرار می داد. بنابراین، استفاده از نور شمع برای اهداف متافیزیكی و مدیتیشن، نه تنها از روی خرافات و سحر و جادو نیست؛ بلكه برای برخورداری از تأثیرات و جنبه های روانی آن، در ارتباط با ذهن و روح انسان می باشد. اما قطعا شعله های رنگی شمع جذابیت خاص خودش را دارد. در نتیجه گروهی از دانش آموزان تصمیم به تولید شمع با شعله های رنگی متفاوت كه كاربرد تزئینی نیز دارد، گرفتند.

ابتدا تحقیقاتی گسترده ای انجام شد. پس از آن آزمایشات شروع شد. برای مثال استفاده از مواد آلی متفاوت به عنوان سوخت و روش های متفاوت برای پخش كردن نمك های متفاوت در سوخت مورد نظر به كار گرفته شد. هم چنین با استفاده از نمك های معدنی مختلف مانند سولفات مس، كلرید لیتیم و غیره فتیله ای كه قابلیت تولید شعله رنگی داشته باشد، تهیه شد.

هم چنان پایداری شعله رنگی سنجیده می شد...

با استفاده از انواع پارافین ها و اتانول و گلیسیرین و ... هیدروكربن هایی كه قابلیت تولید شعله رنگی داشته باشند، نیز تهیه شد.

به طور كلی به این نتیجه رسیدیم كه برای رسیدن به این هدف مطلوب باید دو نكته مدنظر گرفته شود:

1- ماهیت شیمیایی و نوع ماده هایی كه شعله رنگی تولید می كند

2- طریقه استفاده آن ها برای تولید شمع مورد نظر

در نهایت سه مرحله شامل تولید سوخت پایه، نحوه عمل آوری فتیله و در آخر آمیزش این دو مرحله باید مورد توجه قرار بگیرد.

در نتیجه با به كارگیری نسبت های مناسبی از گلیسیرین و اسید بوریك به عنوان سوخت شمع به شمعی با شعله سبز رنگ رسیدیم كه تصویر آن در زیر آمده است.

دستاورد برتر متوسطه 2 هما، شمع با شعله رنگی

برای اینكه شمعی كه تهیه شده، شعله درخشان تر و بزرگ تری داشته باشد مقدار گلیسیرین را نسبت به اسیدبوریك افزایش دادیم و نتیجه بهتری گرفتیم. تصویر شمع حاصل در زیر آمده است.

دستاورد برتر متوسطه 2 هما، شمع با شعله رنگی

آزمایشات بیشتر برای رسیدن به شمعی با ماندگاری بالا و رنگ های دیگر ادامه دارد. برای این منظور از سولفات مس، برای تولید رنگ سبز، و از كلرید لیتیم برای تولید شمعی با شعله ای به رنگ ارغوانی استفاده کردیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی