تبیان، دستیار زندگی
نارسایی قلبی یا سکته مغزی از پیامدهای گرمای شدید هوا هستند تا جای که یکی از علل مرگ و میرها همین گرمای هواست. افراد مسن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرما و سرمای شدید کشنده است


نارسایی قلبی یا سکته مغزی از پیامدهای گرما و سرمای شدید هوا هستند تا جایی که یکی از علل مرگ و میرها همین گرما و سرمای زیاد هواست. افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های پنهان آسیب پذیرترین افراد در برابر گرما و سرما هستند.


هوای گرم و سرد

پزشکان تاکید کردند در صورتی که درجه هوا به شدت بالا یا پایین باشد، آمار مرگ و میرهای ناشی از نارسایی قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد.

طبق بررسی انجام شده در پروژه Helmholtz Zentrum Munich و مرکز تحقیقات محیط زیست و سلامت آلمان، تعداد مرگ و میرها در گرمای شدید هوا افزایش می‌یابد، برای مثال موج شدید گرما در تابستان سال 2003 میلادی در اروپای غربی حدود 22 هزار قربانی گرفت.

یک تیم تحقیقاتی در بررسی تاثیر دمای هوا بر آمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی مشاهده کردند که دمای خیلی پایین و سرمای شدید نیز یکی از علل مرگ و میرها بوده است.

نتایج این بررسی حاکی از آن است که با افزایش دما از 20 به 25 درجه سانتی‌گراد و یا کاهش دمای هوا از یک درجه سانتی‌گراد به صفر،‌ تعداد مرگ و میرها به طور چشمگیری به ترتیب 9.5 و 7.9 درصد بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می یابد.

علاوه بر این در این مطالعه تاکید شد که افراد مسن بیشتر بر اثر تغییرات شدید دمای هوا آسیب می بینند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ‌«الکساندرا اشنایدر» از موسسه اپیدمولوژی II در این پروژه تحقیقاتی آلمان گفت: نتایج یافته‌های ما تاییدکننده بررسی‌های گذشته است که نشان می‌دهد افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های نهفته به شدت در برابر گرما و سرما آسیب‌پذیرند.

زمانی‌که دمای هوا به‌طور ناگهانی گرم یا سرد می‌شود، فشار خون، ضربان قلب و میزان کلسترول متناسب با آن تغییر می‌کند و این عوامل منجر به ایجاد ناراحتی های قلبی می‌شود

هوای گرم و قلب

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند: نوسانات شدید دمای هوا احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

آنها عنوان کرده اند مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، ‌به میزان قابل توجهی در موج هوای گرم افزایش یافته و نوسانات زیاد هوا نیز برآن مۆثر است.

زمانی‌که دمای هوا به‌طور ناگهانی گرم یا سرد می‌شود، فشار خون، ضربان قلب و میزان کلسترول متناسب با آن تغییر می‌کند و این عوامل منجر به ایجاد ناراحتی های قلبی می‌شود.

تغییر غیر قابل پیش‌بینی دمای هوا خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد.

این تغییرات و صدمات ناشی از آن در افراد چاق و سالخورده و بیماران دیابتی به مراتب بیشتر است.

پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که از قرار گرفتن در محیط هایی با اختلاف دمای زیاد اجتناب کنند؛ برای مثال در زمستان، دمای هوای خانه را خیلی گرم نکنند تا به محض خروج از منزل، قلب دچار شوک ناگهانی نشود.

محققان معتقدند، درجه حرارت مطلوب برای سلامت قلب، 24 درجه سانتی گراد است. این محققان در تحقیق خود، آب و هوای معتدل را بیش از آب و هوای سرد مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج نشان داد، آمادگی برای مراقبت های قلبی در هوای گرم تابستان باید در بالاترین میزان صورت بگیرد.

گرما می تواند با افزایش غلظت خون و برون ده قلب و همچنین کم آبی بدن در اثر عرق کردن، به صورت یک ماشه برای بروز حوادث قلبی عروقی عمل کند.

سکته قلبی

در این تحقیق گزارشات آب و هوایی در طی هشت سال به همراه فصل، روز و میزان رطوبت مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد در روزهایی که دمای متوسط هوا 10 درجه بوده 30 نفر کشته داده و در روزهایی با 32 درجه حرارت، 45 نفر در اثر حملات قلبی کشته شده اند.

به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی، امواج گرمایی بیشتر، شدیدتر و طولانی مدت تری را تولید و در نتیجه افراد آسیب پذیر مانند سالمندان و بیماران قلبی را در معرض استرس بیشتری قرار می دهد؛ چراکه گرما بیش از سرما دارای تاثیر ناگهانی است.

ارتباط بین دمای هوا و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در موقعیت های مختلف جغرافیایی، به جمعیت و تفاوت های اجتماعی-جمعیتی بستگی دارد.

هوای سرد و قلب

محققان بیمارستان مکس در هند با انجام آزمایشاتی دریافتند میزان چسبندگی خون در هوای سرد زمستان افزایش می‌یابد و به همین دلیل موارد حملات قلبی و ابتلا به دیگر بیماری‌های عروقی در این فصل افزایش چشمگیری دارد.

دکتر وانیتا آرورا سرپرست آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی قلب این بیمارستان در این باره گفت: کاهش دما سبب می‌شود سرخرگ‌های متصل به دریچه آئورت قلب تنگ شده و قلب برای پمپاژ خون نیاز به تلاش بیشتری دارد. پمپاژ بیشتر خون سبب وارد آمدن فشار به قلب می‌شود و ممکن است به حمله قلبی بینجامد.

در این حالت، شرایط برای کسانی که سابقه بیماری های قلبی-عروقی دارند، خطرناک‌تر است.

بررسی مداوم دیگر عوامل ایجادکننده مشکلات قلبی می‌تواند آسیب‌های ناشی از کاهش دما بر قلب را کاهش دهد.

به گفته دانشمندان، میزان کلسترول خون نیز در فصل زمستان دچار نوسانات شدید می‌شود و ممکن است تا مرز کلسترول بالا، افزایش یابد که این مسئله نیز خطر بروز مشکلات قلبی را در فصل زمستان افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، حفظ آرامش و خودداری از وارد آوردن فشار به قلب و استراحت در بین فعالیت‌های دشوار، به سلامت قلب کمک می‌کند.

به گفته محققان، همچنین مصرف نکردن غذای سنگین و گرم نگه داشتن بدن می‌تواند از فشار هوای سرد بر قلب بکاهد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

پزشکان بدون مرز

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

گرما برای قلب مضر است

5 خطر گرمای تابستان برای سلامتی

وقتی خیلی گرمازده می شوید

گرمازدگی می‌تواند باعث شوک شود

آیا سفر با مشکل قلبی مجاز است؟

کاهش خطرناک دمای بدن

تاثیر هوای سرد بر بیماران قلبی

افزایش فشار خون در روزهای سرد

زمستان بیشتر مراقب فشار خونتان باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.