تبیان، دستیار زندگی

ریسکهای اقتصادی لیلی و مجنون

وقتی متاهل می شوید صفات فردی شما تاثیرات عمیق تری بر زندگی شما خواهد گذاشت. استقلال از خانواده ی پدری، اکنون به شما این اجازه را می دهد که سلایق و افکار خودتان را بیشتر نشان دهید و حالا می توانید با هر تصمیمی که می گیرید تغییر خاصی در زندگی ایجاد کنید اما گاهی این تصمیم گیریها خیلی به نفعتان نخواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ریسک اقتصادی، زن و شوهر،
به خاطر داشته باشید که تا قبل از ازدواج، شما عضو خانواده ای با تجربه تر بودید. پدر و مادر شما سنی گذرانده و بالا و پایین های زندگی را تجربه کرده بودند و بعد از گذر سالها، نوعی از مدیریت اقتصادی را در زندگی برگزیده بودند. اما اکنون شما بدون تجربه و درک پیچ و خمهای اقتصادی، تازه زندگی را آغاز کرده اید. اگر اهل احتیاط و قناعت باشید کمتر دچار آسیبهای اقتصادی و حتی روانی می شوید اما اگر اهل بلند پروازی باشید، اهل ریسک و تصمیمهای ناگهانی باشید، چه بسا خدایی نکرده زندگی پر دردسر و مشکل زایی را تجربه کنید که گاهی تجربه ی این مشکلات سخت در ابتدای زندگی تاثیرات بسیار بدی بر روابط زوجین و یا حتی بر سلامتی روحی شما خواهد گذاشت.

بهتر است در ابتدای زندگی، ملاک تصمیم گیریهای اقتصادی احتیاط و اطمینان باشد. برای وارد شدن به فعالیتهایی که ممکن است خطرهای  اقتصادی زیادی داشته باشد سالهای ابتدایی زندگی مناسب نیست. ابتدا بهتر است تسلط اقتصادی قابل قبولی بر زندگی پیدا کنید و با همسرتان توافق اخلاقی و تفاهم لازم برای رسیدن به تعادل در زندگی پیدا کنید ،بعد برای تصمیم گیریهای متفاوت و ریسک های اقتصادی اگر به صلاح بودند اقدامی کنید. همین مسئله ی ویژگیهای همسر و حتی تغییرات شخصی افراد بعد از ازدواج ، هم می تواند در مسائل اقتصادی  تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشد. اگر نگاه همسرتان در مسائل اقتصادی و جهت گیریهای کلی در زندگی با نگاه شما تفاوت زیادی داشته باشد یا صفاتی مثل عجول بودن یا شکاکیت در کار باشد، اقداماتی مثل انتخاب نوع سرمایه گذاری و پس انداز و ... می تواند موجب اختلاف نظرهای زیادی در زندگی شود که نهایتا کار را به زیانهای اقتصادی هم بکشاند.

تغییر شغلهای ناگهانی یا ریسکهای اقتصادی، گاهی به زندگی زن و شوهرهای جوان چنان آسیب می‌زند که تا سالهای طولانی نمی‌توانند از زیر فشار شکست آن کمر راست کنند. بنابراین برای این گونه حرکتهای اقتصادی باید مشورت‌های بیشتر و سنجش‌های علمی و منطقی انجام شود

 

تغییر شغل های ناگهانی

 از خطرناکترین ریسکهای اقتصادی که گاهی سرنوشت یک زندگی را در همان آغاز راه بد رقم می زند، مسئله تغییر شغلهای ناگهانی و حساب نشده است. بعضی از افراد بعد از ازدواج تحت تاثیر افکار و علایق همسرشان یا به دلایل دیگری مثل تمایل پیدا کردن به شغل برخی افراد در اقوام همسر و... یک باره تصمیم به تغییر شغل می گیرند. به این نوع تغییر شغل ها فقط در صورتی می توان نگاهی خوش بینانه داشت که بسیار حساب شده و از روی قوانین و اصول کار باشد. در بیشتر موارد این تغییر شغل ها خوش عاقبت نیستند. تغییر شغل از انتخاب اولیه شغل بسیار سخت تر و مهم تر است و تکانهای آن امواج سهمگین تری در زندگی ایجاد خواهد کرد. بنابراین جز با تحقیقات اصولی و نگاهی واقع بینانه نباید صورت بگیرد. متاسفانه اشتباه رایجی که در این زمینه صورت می گیرد این است که شخص تنها درامد حاصل از شغل مورد نظر را ملاحظه و ملاک تصمیم گیریهایش قرار می دهد. و ابتدائا توجهی به تحمل سختیهای راه، مسئله تناسب استعدادهایش با مهارتهای لازم آن شغل و... را در نظر نمی گیرد.

در هر حال تغییر شغلهای ناگهانی یا ریسکهای اقتصادی، گاهی به زندگی زن و شوهر های جوان چنان آسیب می زند که تا سالهای طولانی نمی توانند از زیر فشار شکست آن کمر راست کنند. بنابراین برای این گونه حرکتهای اقتصادی باید مشورتهای بیشتر و سنجشهای علمی و منطقی انجام شود و به هیچ وجه در حرکتهای اقتصادی نباید با تکیه به استخاره و فال و شانس و ... اقدامی انجام داد. حفظ آنچه که داریم مهمتر است از توسعه ای که به آن اطمینان نداریم آن هم در موقعیتی که در شرایط اقتصاد مقاومتی هستیم.

تا وقتی تحقیقات لازم به عمل نیامده و از لحاظ عقلی و منطقی کاری تایید نشده، جایی برای استخاره نیست. وقتی استخاره در غیر جای خود انجام شود چه بسا نادرست و موجب پشیمانی باشد. استخاره ای که مرسوم در عرف ماست، برای رفع دودلی در انتخاب یک راه از دوراهی است که رجحانی بر یکدیگر ندارند یا برای مطمئن شدن در کاری که جوانب آن سنجیده و صلاحیت آن تایید شده است اما هنوز شک و دودلی وجود دارد.


مطالب مرتبط:

وقتی تفاهم کمیاب می شود

درد زایمان همراه با آقایون

رفاقت آزاد بین زن و مرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.