تبیان، دستیار زندگی
موثرترین درمان کم آبی بدن، جبران آب و املاح از دست رفته از بدن می باشد. بهترین روش درمان کم آبی بستگی به سنّ فرد، شدت کم آبی و علت آن دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موقع کم آبی بدن چه کنیم؟


موثرترین درمان کم آبی بدن، جبران آب و املاح از دست رفته از بدن می باشد. بهترین روش درمان کم آبی بستگی به سن فرد، شدت کم آبی و علت آن دارد.

مصرف آب

در قسمت اول و دوم این مطلب درباره، علل،علائم، عوامل خطر، عوارض و راه های تشخیص کم آبی بدن برای شما صحبت کردیم. حالا راه های درمان آن را برای شما بیان می کنیم.

درمان کم آبی در کودکان بیمار

پزشک می تواند توصیه های خاصی را برای درمان کم آبی کودکتان بیان کند، ولی برخی از رهنمودهای کلی عبارتند از:

1- از محلول او آر اس (ORS) استفاده کنید.

برای جبران کم آبی بدن نوزادان و کودکانی که دچار اسهال، استفراغ و تب بالا شده اند، از محلول او.آر.اس استفاده کنید، مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد.

این محلول حاوی آب و املاح است به نسبت های خاص تا بتواند آب و املاح از دست رفته بدن را مجددا تامین کند. همچنین هضم آن ها در این محلول آسان تر است.

پودر او آر اس را می توانید از داروخانه بخرید و طبق دستور نوشته شده روی آن، محلول را به طور صحیح تهیه کنید.

مایعات و محلول اوآراس را زود و در ابتدای شروع بیماری به کودکتان بدهید، نه اینکه بگذارید بیماری کودکتان وخیم شود و بعد محلول را به او بدهید.

بهترین نوشیدنی برای بهبود حال کودک مبتلا به اسهال و استفراغ، محلول او آر اس است. آب نمی تواند املاح مورد نیاز بدن را که از دست رفته اند، تأمین کند

مقادیر کافی از این محلول را به کودکتان بدهید. امکان دارد پزشک بر اساس سن بچه شما و شدت کم آبی بدن او، مصرف مقدار خاصی از این محلول را توصیه کند، ولی به طور کلی باید به آرامی و به تدریج این محلول را بدهید تا اینکه ادرار کودک کمرنگ و شفاف شود.

اگر کودک استفراغ می کند، مقادیر کمی از این محلول را هر چند مدت یکبار به او دهید، مثلا هر چند دقیقه یک بار، یک قاشق از محلول خنک او آر اس.

اگر کودک آن را بالا آورد، نیم تا یک ساعت صبر کنید و مجددا محلول را به او بدهید. به یاد داشته باشید دمای محلول خنک رو به ولرم باشد، نه خیلی سرد.

2- شیر خودتان را همچنان به نوزاد بدهید.

وقتی بچه تان بیمار است، شیر خودتان را قطع نکنید. همچنین در کنار شیر، محلول اوآراس را در شیشه شیر به او بدهید.

اگر شیرخشک به کودکتان می دهید، سعی کنید تا موقع بهبودی اسهال او، شیر خشک بدون لاکتوز به او بدهید. لاکتوز قند موجود در شیر است و هضم آن موقع اسهال مشکل است و اسهال را بدتر کند.

هرگز شیر خشک را رقیق تر (آبکی تر) از دستورالعمل نوشته شده روی قوطی آن، تهیه نکنید.

ممکن است پزشک مصرف یک محلول اوآراس جایگزین را برای مدت کوتاهی به جای شیر خشک توصیه کند.

قهوه

3- برخی مواد خوراکی و نوشیدنی را به کودکتان ندهید.

بهترین نوشیدنی برای بهبود حال کودک بیمار، محلول او آر اس است. آب نمی تواند املاح مورد نیاز بدن را که از دست رفته اند، تأمین کند.

نوشیدنی های ورزشی هم با اینکه املاح را جبران می کنند، ولی فقط املاحی را که با تعریق از دست رفته اند، جبران می کنند، نه آن هایی را که در طی اسهال و استفراغ از بدن دفع شده اند.

شیر، آبمیوه ها و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای، نمی توانند کم آبی بدن را جبران کنند و حتی ممکن است اسهال کودک را بدتر کنند.

درمان کم آبی بدن در بزرگسالان بیمار

بیشتر افراد بزرگسالی که در اثر اسهال، استفراغ و یا تب دچار کم آبی خفیف تا متوسط می شوند، با نوشیدن آب و مایعات فراوان بهبود می یابند. ولی برخی نوشیدنی ها مانند آبمیوه، نوشابه های گازدار و قهوه، اسهال را بدتر می کنند.

درمان کم آبی بدن در ورزشکاران با هر سن

برای بهبود کم آبی بدن در اثر ورزش، نوشیدن آب خنک بهترین کار است.

تزریق سرم خیلی سریع تر از محلول های خوراکی (مثل او آر اس) آب و املاح مورد نیاز را به بدن می رساند که انجام این کار در شرایط خطرناک و مرگبار ضروری است

مصرف نوشیدنی های ورزشی املاح دار و یک محلول شیرین (مثل شربت) نیز مفید است.

نیازی به مصرف نمک نیست، زیرا مصرف زیاد نمک باعث کم آبی ناشی از افزایش سدیم خون (هیپرناترمی) می شود. در این حالت نه تنها آب بدن کم می شود، بلکه سدیم اضافی در بدن وجود دارد.

از مصرف نوشابه های گازدار مثل کولا خودداری کنید.

درمان کم آبی شدید بدن

کودکان و افراد بزرگسالی که شدیدا دچار کم آبی بدن می شوند، بایستی فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل شوند (توسط نزدیکان فرد یا اورژانس) و سریعا تحت درمان پزشکی قرار بگیرند.

در بیمارستان، آب و املاح از طریق زدن سرم (تزریق داخل وریدی) به بدن فرد می رسند.

تزریق سرم خیلی سریع تر از محلول های خوراکی (مثل او آر اس) آب و املاح مورد نیاز را به بدن می رساند که انجام این کار در شرایط خطرناک و مرگبار ضروری است.

در مطلب بعدی راه های جلوگیری از کم آبی بدن را برای شما خواهیم گفت.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تابستان آب بدنتان خشک نشود 

کم آبی بدن چه عوارضی دارد؟ 

علائم هشداردهنده کم‌آبی بدن در گرما

اسهال باعث کم آبی بدن می‌شود

مشکل کم آبی بدن

موقع عرق کردن در هوای گرم چه باید کرد؟

جلوگیری از بیماری‏های ناشی از گرما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.