تبیان، دستیار زندگی
یازدهم تیرماه سال1367 بود که هواپیماهای عراقی پس از حمله به پایانه نفتی لارك ایران در فرودگاه ظهران فرود آمدند. این رویداد به وضوح نقضی بر قطعنامه 598 از سوی عراق محسوب می شود و عناد کشور عربستان سعودی را با جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقض قطعنامه 598


یازدهم تیرماه سال1367 بود که هواپیماهای عراقی پس از حمله به پایانه نفتی لارک ایران در فرودگاه ظهران عربستان فرود آمدند. این رویداد به وضوح نقضی بر قطعنامه 598 از سوی عراق محسوب می شود و عناد کشور عربستان سعودی را با جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد.

نقض قطعنامه 598

باتوجه به این که فرودگاه بین‌المللی ظهران یک فرودگاه نظامی در شهر ظهران کشور عربستان است، این سوال ایجاد می شود که حمله عراق به نفت‌کش‌های ایران چه سودی برای عربستان در پی دارد که اینگونه و تا این اندازه حمایت خود را از جنگده های عراق به رخ ایران می کشد.

در بررسی های اقدامات انجام شده مشخص می شود، عراق با حمله به نفتکش ها از سه طریق ایران را تحت فشار فزاینده قرار می‌داده است که یکی از این عوامل دسیسه کشورهای صادرکننده نفت به ویژه عربستان و کویت است:

عراق از یک سو در نظر داشته تا با کاهش درآمد نفتی ایران از طریق محدود شدن صدور نفت ایران را تحت کنترل خود در بیاورد و نیز با افزایش هزینه‌های تولید و صدور نفت به دلیل انهدام منابع و پایانه‌های نفتی و افزایش حق بیمه نفت‌کش‌های خارجی به منابع مالی ایران فشار بیاورند.

از سوی دیگر کشورهای صادرکننده نفت به ویژه عربستان و کویت دسیسه کردند تا در افزایش صدور نفت و کاهش قیمت آن فشار مالی ایران را در جنگ تحمیلی دوچندان کنند. این روند تا آن‌جا پیش رفت که با وجود کاهش صادرات نفت از خلیج فارس قیمت نفت که در سال 1359 بشکه‌ای 41 دلار بود، در سال‌های پایانی جنگ به 15 دلار و در سال 1365 که یکی از سال‌های بحرانی جنگ بود تا 8 دلار هم کاهش یافت.

یکی از این حملات که با پشتیبانی عربستان سعودی به وقع پیوست بمباران پایگاه نفتی لارک در آخرین روزهای جنگ بود که هاشمی رفسنجانی، جانشین فرمانده کل قوای وقت در خاطرات خود کتاب کارنامه و خاطرات سال 1366 « دفاع و سیاست » واقعه را به شرح زیر روایت کرده است:

حمله شب گذشته عراق به چند سوپر تانکر در ترمینال «لارک» واقع در تنگه هرمز، انعکاس قابل توجهی در رسانه های انگلیس داشته است

حمله شب گذشته عراق به چند سوپر تانکر در ترمینال «لارک» واقع در تنگه هرمز، انعکاس قابل توجهی در رسانه های انگلیس داشته است. براساس این گزارش ها، هواپیماهای عراقی توانسته اند در حمله به ترمینال گلارک که در 1200 کیلومتری خاک عراق و در نزدیکی «تنگه هرمز» قرار دارد، به بزرگترین نفتکش جهان و دو سوپر تانکر دیگر در ترمینال «لارک» آسیب برسانند و آنها را به آتش بکشند.

انگلیس رسماً به حمله دیشب عراق به دو نفت کش متعلق به شرکت های انگلیسی اعتراض کرد. «محمد المشاط» سفیر عراق در لندن، امروز به وزارت خارجه انگلیس احضار شد و اعتراضی در خصوص حمله به سوپر تانکر «برمه اینترپرایز» و سوپر تانکر «ورلد پتروبراس» که هر دو در اجاره ایران بودند به وی تسلیم شد.

وزرات خارجه انگلیس همچنین به نماینده حکومت بغداد گفت که انگلیس حق مطالبه خسارات را برای خود محفوظ می‌داند. یک سخنگوی وزارت خارجه در لندن به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت که عراق با این تهاجم، قطعنامه لازم الاجرای 598 سازمان ملل متحد را آشکارا نقض کرده است.

فر آوری:سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:کتاب کارنامه و سال 1366 « دفاع و سیاست »

مطالب مرتبط:

 دل امام شاد شد

تسخیر لانه روباه های بعث 

یک اشتباه بزرگ برای قذافی