تبیان، دستیار زندگی
طبق توصیه اسلام، انسان‌ها می‌توانند از طریق کسب درآمد حلال، به آسایش و آرامش جسمی و روحی برسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد حرام، آرامش روح انسان را برهم می‌زند


طبق توصیه اسلام، انسان‌ها می‌توانند از طریق کسب درآمد حلال، به آسایش و آرامش جسمی و روحی برسند.


روزی حلال

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فر با بیان این که «کسب درآمد مشروع یکی از مهم‌ترین عبادات اسلامی است» اظهار کرد: کسب درآمد، راه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت، خرید و فروش و مشاغل دولتی دارد که در هرکدام از این‌ها وارد شویم، باید تمام ابعاد اسلامی را رعایت کنیم تا درآمدی پاک و حلال داشته باشیم.

در روایات اسلامی داریم که "آن‌هایی که از راه حلال کسب درآمد می‌کنند، از جایی که گمان نمی‌برند به آن‌ها روزی می‌رسد" پس در کسب حلال داشتن، تقوا حرف اول را می‌زند و ما باید تقوا را در سطح جامعه فراگیر کنیم تا کسب و کار مردم اسلامی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: در روایات اسلامی وارد شده که ائمه (ع) برای دو چیز همواره سعی می‌کردند مالشان نه تنها حلال باشد، بلکه پاک‌ترین مال را استفاده کنند و آن دو چیز، بحث دادن مهریه و سفر حج است که علاوه بر حلال بودن مال، بر پاک بودن آن نیز تاکید زیادی داشتند.

آنچه در این جهان بر روح و روان انسان تأثیر می‌گذارد، غیر از مسائل ظاهری، مسائل درونی را نیز شامل می‌شود که شاید ما آن مسائل روحی و درونی را درک نکنیم، مثل کسب حرام که بر روح ما تأثیرات منفی زیادی می‌گذارد. خداوند در قرآن اشاره می‌کند که خوردن مال یتیم، آتش است؛ شاید فردی که آن را می‌خورد، آن آتش را در جسمش حس نکند، ولی آتش بر روح و روانش جاری می‌شود.

با خوردن مال حرام کاری نکنیم که از دین فاصله بگیریم و در زندگی دچار مشکلات اخلاقی و پوچی زندگی شویم. ما قبل از جسم، باید به روح خود بپردازیم و فراموش نکنیم که با کسب حلال، زودتر به نتیجه می‌رسیم تا از طریق کسب حرام.

انسان همان‌گونه که اگر غذای فاسد بخورد، جسمش دچار آسیب می‌شود، خوردن مال حرام نیز آرمش روح و روان انسان را برهم می‌زند و آن رشدی که لازم است در مسائل روحی کسب نمی‌کند، حتی ممکن است عقب‌گرد نیز داشته باشد. همانند لشکر کفار که در مقابل امام حسین (ع) ایستادند. آن‌ها نه تنها خلاف دین عمل کردند، بلکه از نظر روحی، صدها درجه به عقب برگشتند و این تأثیر مال حرام بر روح انسان‌ها است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که «در جهان امروز، ظاهر خانواده و تأمین معاش آن برای انسان‌ها مهم شده است» افزود: اگر به فکر سعادت فرزندان خود هستیم، علاوه بر تأمین نیازهای مادی به نیازهای معنوی و روحی آن‌ها نیز اهمیت دهیم و این اهمیت، فقط از راه کسب حلال میسر می‌شود.

انسان همان‌گونه که اگر غذای فاسد بخورد، جسمش دچار آسیب می‌شود، خوردن مال حرام نیز آرمش روح و روان انسان را برهم می‌زند و آن رشدی که لازم است در مسائل روحی کسب نمی‌کند، حتی ممکن است عقب‌گرد نیز داشته باشد.

با خوردن مال حرام کاری نکنیم که از دین فاصله بگیریم و در زندگی دچار مشکلات اخلاقی و پوچی زندگی شویم. ما قبل از جسم، باید به روح خود بپردازیم و فراموش نکنیم که با کسب حلال، زودتر به نتیجه می‌رسیم تا از طریق کسب حرام. متأسفانه یکسری از افراد فکر می‌کنند که از طریق کسب حرام می‌توانند سریع‌تر به نتیجه برسند، در صورتی که کاملاً در اشتباه هستند. ما با خوردن مال حرام، شاید زود به نتیجه برسیم، ولی غافل از آن هستیم که زندگی خود را خراب کرده‌ایم، پس همواره مال خود را حلال نگه داریم.

منبع: ایسنا


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: عقاید و احکام

مطالب مرتبط:

چند عامل کاهش رزق و روزی

دستورالعمل‌های افزایش رزق و روزی

رزق از منظر حاج اسماعیل دولابی

کلیدهای افزایش رزق و روزی