بازگشتند و حتما تا چند روز دیگر کسی خاطرش نیست «یار دوازدهم» چه بود و چه شد. هنرمندانی که به برزیل رفتند سوژه خیلی رسانه ها شدند. ما هم این سفر را از جنبه های مختلف تحلیل کردیم. حالا نوبت پاسخگویی است.

دفاعیات یار دوازدهم

بر اساس اخلاق حرفه ای گفته های برخی از هنرمندانی که در برزیل همراه تیم ملی بودند را باز نشر می دهیم هر چند هنوز معتقدیم چنین اتفاقی می توانست با سر و شکل بهتری رخ دهد.

کمی اضافه بار مهم‌ترین دستاورد هنرمندان مشوق تیم ملی!

ابتدا بخشی از روایت خبرآنلاین را بخوانید: گروه هنرمندان اعزامی به برزیل غیر از دو یا سه شبی را که در سالوادور در هتل تیم ملی بودند و چند عکسی را با هم به یادگار گرفتند تقریبا در باقی طول سفرجدا از تیم ملی بودند.هتلهای 5 ستاره ، مسافرت های هوایی و زمینی و فرصت گشت و گذار در ریو و بودن چند ساعته گهگاهی در کنار تیم ملی.هنرمندان که ابتدا قرار بود برای ساخت پروژه ای برای شبکه خانگی به برزیل بروند بعد از حواشی بسیار، سرانجام با تعدادی محدود که کمتر از 20 نفربودند راهی سفر شدند تا مشوق تیم ملی شان باشند.جماعتی که انتشار همان اولین تصویرشان در تهران غوغایی به پا کرد. اتفاقی که در لحظه ورود به تهران ، محراب قاسمخانی که این بار دیگر شلوار بلند و گشاد پوشیده ، درباره اش می گوید: «دیدی چه شلوغی شد.اصلا نگذاشتند ببینند چی شده و چه اتفاقی افتاده!» و رضا یزدانی حرف های او را این طور تکمیل می کند: «باز دم همشهری جوان گرم با جلدی که بستند یک گوشه ای از اتفاقات را توضیح دادند. بابا آنجا ما از فوتبال آمده بودیم. تا حالا دیدی کسی با شلوار پارچه ای رسمی فوتبال بازی کند؟ خب معلوم است که ما با شلوارک رفته بودیم فوتبال!» .... پرسیدن سئوالی مشابه از محمدرضا شریفی نیا و نرگس محمدی خیلی هم تاثیری ندارد چون این دو بیش از هر چیز سرگرم جمع و جور کردن سوغاتی های زیادشان بودند. فرصت زیاد این گروه هنرمند برای خرید از شاپینگ سنترهای مختلف برزیل البته باید هم اینچنین اضافه بار به همراه داشته باشد!

ماجرا چه بود؟

روزنامه شرق هم سراغ تعدادی از مسافران برزیل رفت و نظرشان را درباره حواشی این سفر و سرنوشت مستند «یار دوازدهم» جویا شد:

سیدجواد هاشمی : با انتشار فیلم یاردوازدهم مردم خواهند دید که حضور هنرمندان در کنار تیم‌ملی چقدر مثبت بوده است و آنها چطور از تیم‌ملی خودشان دفاع کردند و در ایجاد اشتیاق موثر بودند. ایرانیانی که برای تشویق تیم‌ملی آمده بودند نیز با دیدن هنرمندان بسیار استقبال خوبی کردند و بیش از 50هزار عکس گرفته شده و در سراسر دنیا منتشر شد. این یک اتفاق بسیار خوب بود... این افراد باید از خدا بترسند و بابت این اکاذیبی که منتشر کردند پاسخگو باشند. آقای ضرغامی که می‌دانستند ما با بیت‌المال به این سفر نرفتیم، چرا باید اجازه چنین کاری را بدهند؟ من واقعا متاسفم.

رضا یزدانی: به نظرم این حضور خوب بود، چون همگی در یک هتل اقامت داشتیم و با هم در تماس بودیم و قبل از بازی‌ها با هم صحبت می‌کردیم. مخصوصا هنرمندانی که در ژانر طنز فعالیت دارند روحیه بچه‌ها را تقویت می‌کردند و تعامل خیلی خوبی داشتیم. تقریبا با همه بازیکنان در ارتباط بودیم و رابطه دوستی داشتیم از جمله جواد نکونام، پژمان منتظری، مهرداد فولادی و...

ابتدا قرار بود با کمک یک حامی مالی تعدادی هنرمند به برزیل بروند و فیلمی از این سفر تهیه شود. حامی مالی از انجام این کار انصراف داد منتها به‌دلیل اینکه هزینه هتل‌ها پرداخت شده بود و مبلغی که از لغو بلیت‌های هواپیما بازگردانده می‌شد، زیاد نبود، آژانس تعطیلات رویایی تصمیم گرفت این پروژه را ادامه دهد.

سام درخشانی : از ابتدا قرار بود با کمک یک حامی مالی تعدادی هنرمند به برزیل بروند و فیلمی از این سفر تهیه شود. بر اساس محاسبه‌های انجام شده قرار بود یک‌میلیاردتومان برای تولید فیلم و چهارمیلیاردتومان سود حاصل از فروش فیلم شود که حامی مالی از انجام این کار انصراف داد منتها به‌دلیل اینکه هزینه هتل‌ها پرداخت شده بود و مبلغی که از لغو بلیت‌های هواپیما بازگردانده می‌شد، زیاد نبود، آژانس تعطیلات رویایی تصمیم گرفت این پروژه را ادامه دهد و فیلم این سفر را خودش تهیه کند. بنابراین بخش زیادی از هزینه‌های سفر را پرداخت کردند و بخش کمتر را خود ما تقبل کردیم. حضور در جام‌جهانی آن‌هم در برزیل که به‌عنوان مهد فوتبال شناخته می‌شود، جذاب است با این‌همه حاشیه‌های این سفر روی همه ما تاثیر گذاشت و ناراحت‌کننده بود مثلا در روز اول استقرار در برزیل، برای انجام بازی فوتبال به زمینی که به اندازه سه بلوک با هتل فاصله داشت، رفتیم و پس از آن با شلوارک‌هایی که برای بازی فوتبال پوشیده بودیم، عکس گرفتیم که برخی از اعضای گروه آن را در فضای «اینستاگرام» منتشر کردند. این موضوع مورد توجه بسیاری قرار گرفت و با اینکه اخبار مربوط به جام‌جهانی، داعش در عراق و مذاکرات هسته‌ای در جریان بود اما یکدفعه بخشی از خبرها به شلوارک‌های ما اختصاص داده شد. حتی برخی از دوستان و خبرنگاران با ما تماس می‌گرفتند تا در مورد این موضوع صحبت کنند.شایعه‌ای مبنی بر ازدواج من و نرگس محمدی منتشر شد و حتی خیلی از سایت‌ها و روزنامه‌های معتبر آن را درج کردند درحالی که اینطور نیست و من نمی‌دانم این شایعه چگونه شکل گرفته است.

امیرحسین صدیق: هدف ما ساخت فیلمی بود که با انصراف تهیه‌کننده و آقای محمدحسین لطیفی، کارگردان کار به مشکل خورد اما شرکت تعطیلات رویایی اسپانسری را برعهده گرفت و سیدجواد هاشمی، کارگردانی را پذیرفتند و قرار است چهار تا پنج فیلم در شبکه خانگی عرضه شوند.

فاطمه گودرزی: فکر می‌کنم حضور خوبی بود؛ اینکه تیم‌ملی فوتبال هنرمندهای شناخته‌شده را در کنار خود می‌دیدند باعث دلگرمی تیم و تماشاگرها شد. به نظر من تاثیر مثبتی داشت.

پژمان جمشیدی: نفت سپاهان اسپانسر اولیه بود. آقای عزیزمحمدی قرار بود بلیت‌های مسابقات را در اختیار اسپانسر بگذارد در ازای اینکه 40نفر از اهالی فوتبال را هم به جام‌جهانی بفرستند. اسپانسر هم به شرطی پذیرفت که تعدادی از هنرمندان را هم به برزیل ببرند و مسابقه‌ای برگزار کنند تا این هزینه از طریق درآمدزایی این حرکت جبران شود اما در دقیقه90 اسپانسر حضورش را کنسل کرد. می‌توانید از آقای مظلومی بپرسید که یک روز قبل از حرکت مدارکش را پس گرفت. تعطیلات رویایی پول بلیت‌ها و هتل‌ها را پرداخته بود و در صورت لغوشدن 80درصد این هزینه‌ها از بین می‌رفت. تعطیلات رویایی قبول کرد اسپانسر باشد و بقیه هزینه‌ها را هم از طریق درآمدزایی فروش دی‌وی‌دی‌ها تامین کند. چک‌ها را هم جواد هاشمی امضا کرده بود جواد هاشمی ماند و تعهد دی‌وی‌دی‌ها. به خاطر کمبود بودجه خیلی از هنرمندها از فهرست کنار گذاشته شدند و همین 10، 15نفر باقی ماندند. بودجه و تعداد کم شد و شد دو یا سه‌دی‌وی‌دی به شکل مستند و سفرنامه. حالا مستند که بیرون بیاید می‌بینید که ما همه وقت را در حال فیلمبرداری بودیم. از صبح تا شب سه دوربین بالای سر گروه بود و فیلمبرداری می‌کردیم.