تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی رباتیک فوتبالیست از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. ایلیا ناوی پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای ارشیا زجاجی انجام داده اند. ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان محیط

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر دبستان محیط، رباتیک فوتبالیست

پژوهشگران جوان دبستان محیط به مدیریت جناب آقای علی اکبر یوسفی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی رباتیک فوتبالیست از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. ایلیا ناوی پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای ارشیا زجاجی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

در جلسه اول ابتدا با انواع ربات ها آشنا شدیم و درباره لیگ مورد نظر صحبت کردیم و من لیگ فوتبالیست را انتخاب کردم. بعد از پرس و جو به این نتیجه رسیدم که ربات های فوتبالیست انواع مختلفی دارند. ربات مقدماتی فوتبالیست برای سن و دانش من مناسب بود.

دستاورد برتر دبستان محیط، رباتیک فوتبالیست

من کارم را در مدرسه شروع کردم و ادامه آن را در خانه با کمک خواهرم ادامه دادم. او نیز ربات فوتبالیست ساخت.

در جلسه دوم با مکانیک ربات آشنا شدیم

مکانیک شامل موارد زیر است:

1.     بدنه

2.     موتور

3.     چرخ ها

بدنه ربات ما از جنس پلاستیک است که تمام اجزای ربات روی آن قرار می گیرند و موتورها و چرخ ها به آن وصل می شوند. این بدنه قسمتی برای هدایت توپ دارد.

در ربات ما از موتور DC استفاده کردیم که توان آن مناسب با ربات است. هم چنین گیربکس را به آن متصل کردیم تا این موتور و گیربکس انرژی لازم برای حرکت ربات را به چرخ ها بدهند.

در آخر هم چرخ ها را به آن متصل کردیم. معلم به ما نکته ای درباره ی چرخ ها گفت که اندازه چرخ و عرض آن نقش مهمی در حرکت ربات دارد. چرخ ها باید متناسب با موتور انتخاب شوند.

در جلسه سوم با الکترونیک ربات آشنا شدیم.

دستاورد برتر دبستان محیط، رباتیک فوتبالیست

الکترونیک ربات از موارد زیر تشکیل شده است:

1.     مدار تغذیه

2.     میکروکنترلر

3.     کیت ها و اتصالات

4.     آی سی بافر

مدار تغذیه: باطری ها و تبدیل گرها مدار تغذیه را می سازند. ما در کلاس از هشت باطری قلمی استفاده کردیم و جای باطری را به بدنه ربات متصل کردیم.

دستاورد برتر دبستان محیط، رباتیک فوتبالیست

میکروکنترلر: میکروکنترلر در حقیقت مغز ربات است. ما در کلاس مقداری لحیم کاری کار کردیم و با کمک معلم میکروکنترلر را روی ربات نصب کردیم.

کیت ها: برای سوار کردن قطعات و المان های الکتریکی باید از کیت استفاده کرد.

در جلسه چهارم ربات را تکمیل کرده و در آخر دسته ربات را به آن متصل کردیم. مربی دسته هایی به ما داد که بتوانیم با آن ربات را روشن و خاموش کنیم و به سمت چپ یا راست حرکت دهیم.

مطالب مرتبط:

قوانین عمومی بخش مسابقات  نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

انجمن رباتیک ایران تاسیس شد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی