تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی رباتیک جنگجو از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. امیر رضا شافعی، شروین شرفیان و طه محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای موسوی انجام داده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان رشد

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر دبستان رشد، رباتیک جنگجو

پژوهشگران جوان دبستان رشد (اندرزگو) در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی رباتیک جنگجو از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. امیر رضا شافعی، شروین شرفیان و طه محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای موسوی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

فعالیت رباتیک

پس از یک دوره گردهمایی با دانش آموزان و بحث و گفتگو در رابطه با مفهوم رباتیک و آشنایی اولیه در رابطه با اینکه ربات چیست و چه کاری می کند؟ و همچنین آشنایی با اینکه ربات ها انواع مختلفی دارند، طبق ذوق و سلیقه دانش آموزان تصمیم به ایجاد ربات های جنگنده گرفتیم.

دستاورد برتر دبستان رشد، رباتیک جنگجو

مبنای ربات چیست؟

هر ربات از سه قسمت کلی تشکیل می شود، الکترونیک، برنامه نویسی و مکانیک .در هر ربات هم یکی از این بخش ها قدرت بیشتری دارند برای مثال در جنگنده مکانیک بخش مهمی محسوب می شود.

ربات جنگنده

شاسی قسمتی از ربات است که همه چیز را در کنار هم جمع می کند و شکل ربات شما را تشکیل می دهد.

مواد بسیار زیادی از فلزات تا پلاستیک ها هستند که شما می توانید از آنها برای ساخت ربات خود استفاده کنید،اما می بایست قبل از شروع به ساخت ربات، طرحی را برای ربات خود در نظر بگیرید و با توجه به آن و هزینه ای که می خواهید خرج کنید،از یکی از این مواد که متناسب با ربات شماست استفاده کنید. بعضی از مواد مانند لگزان، گران و پر هزینه هستند اما مقاومت آن ها بسیار بالاست. بسیاری از مردم آلومینیوم و تیتانیوم را ترجیح می دهند که هر دوی آن ها بسیار سبک هستند و آلومینیوم نیز بسیار ارزان است. تیتانیوم در مقایسه با آلومینیوم در هر جایی قابل دسترس است و شما برای خرید آن معمولاً با مشکلی مواجه نخواهید بود، البته کمی هزینه بر بوده و تهیه آن ساده نیست.

دستاورد برتر دبستان رشد، رباتیک جنگجو

اولین چیزی که می بایست قبل از شروع به طراحی و ساخت ربات خود مدنظر قرار دهید، این است که شما می خواهید استخوان بندی بیرونی ربات خود را با استفاده از یک پوسته مقاوم مستحکم بسازید و یا اینکه قصد دارید استخوان بندی درونی را مقاوم کنید مقاوم بودن پوسته خارجی به شما این امکان را می دهد که بتوانید موتورها، چرخ ها و تقریباً هر چیزی را در هر جایی که بخواهید، قرار دهید و نگرانی در رابطه با قرار دادن تجهیزات در داخل ربات نخواهید داشت. داشتن یک اسکلت داخلی مستحکم معمولاً در ربات های سخت به کار گرفته می شود و پوسته تنها حکم یک لایه محافظ را دارد. ساخت این گونه ربات ها کمی مشکل است.

دستاورد برتر دبستان رشد، رباتیک جنگجو

مواد:

معمولاً برای اینکه اسکلت داخلی مستحکمی داشته باشیم از آلومینیوم استفاده می کنیم که مقاومت بسیار خوبی دارد.

شما می توانید ورق های آلومینیوم L شکل و U شکل را در شرکت های نزدیک محل زندگی خود پیدا کنید مواد دیگری که معمولاً استفاده می شوند فولاد و تیتانیوم است تهیه تیتانیوم بسیار مشکل است برای پوسته بیرونی ربات نیز مواد بسیار متنوع و گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد، و مشابه مواد به کار رفته در اسکلت درونی، در اینجا نیز شما می توانید از آلومینیوم، فولاد یا تیتانیوم استفاده کنید اما استفاده از ورق های لگزان برای این قسمت بسیار رایج است پلی کربنات ماده ای است ترمو دینامیک که در بسیاری از مواردی که نیاز به این است که ماده مقاوم به ضربه خوبی داشته باشد، کاربرد فراوانی دارد. این ماده برای جنگ ربات ها بسیار مفید و مناسب است پلی کربنات قیمتی بسیار گران دارد و کمی ترد است.

برای مشاهده ی تصاویری از دانش آموزان این مدرسه اینجا کلیک کنید تا لذت مسابقه را ببینید.

مطالب مرتبط:

قوانین عمومی بخش مسابقات  نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

انجمن رباتیک ایران تاسیس شد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی