تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی رباتیک نمایشی از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. سلوا علی نژاد، شقایق طالع زاری و صبا حاجی لو پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای حسین کیایی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 ربانی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 ربانی، رباتیک نمایشی

پژوهشگران جوان متوسطه 2 ربانی به مدیریت سرکار خانم الهه ربانی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی رباتیک نمایشی از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. سلوا علی نژاد، شقایق طالع زاری و صبا حاجی لو پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای حسین کیایی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پروژه ارایه می گردد.

شبیه سازی در این پروژه با استفاده از نرم افزار  FLUENT انجام گرفته است.

دستاورد برتر متوسطه 2 ربانی، رباتیک نمایشی

ساخت و پیاده سازی:

برای ساخت بدنه ی ROV از لوله ها و اتصالات مختلف زانویی و سه راهی استفاده شد. دلیل استفاده از این نوع لوله، سبکی، چگالی پایین و فضای خالی داخل آن است. هم چنین از شیرهایی جهت دسترسی به درون لوله ها استفاده شده که در صورت نیاز، پر و خالی کردن آن با آب راحت تر باشد.

لوله ها براساس اندازه هایی که در نقشه ذکر شده بود با قیچی لوله بریده شدند. با دستگاه اتو، لوله که به کوچک ترین سر آن متصل بود داغ و به هم متصل شدند. اولین بدنه آزمایشی برای نمونه ساخته شد و پس از اصلاح نقشه کار وارد فاز دوم ساخت شد. تغییراتی در ابعاد و اضافه و کم کردن قطعات ایجاد شد. بدنه ی دوم با ابعاد تغییر یافته طبق نقشه ی جدید ساخته شد و از نظر استحکام و مقاومت آزمایش شد.

صفحاتی برای نگه داشتن موتورها و دوربین در نظر گرفته شده است. این صفحات از جنس پلکسی هستند. پلکسی گزینه بسیار مناسبی است زیرا سبک و دارای چگالی پایین است. از طرفی مانند فلزات، زنگ نمی زند، سنگین نیست و ... پلکسی ها با عمود بُر بریده شدند و پس از اطمینان از اندازه ی درست سوهان زده شد و صاف و صیقلی شدند. با مته ی 3 در 4 گوشه ی پلکسی ها سوراخ هایی ایجاد شد و به بدنه ROV وصل شده، بسیار دقیق تراز شدند و با پیچ های 3 سانتی و تعدادی واشر و مهره سفت شدند.

دستاورد برتر متوسطه 2 ربانی، رباتیک نمایشی

با روشن کردن موتورها و تست آن ها مشاهده شد که ملخ ها به هم برخورد می کردند. پس از بررسی شرایط، تصمیم به قرار دادن یک پلکسی اضافه زیر موتورها گرفته شد. دو پلکسی 10 میل در ابعاد 6 در 6 بریده و با دقت نصب شد. سپس بعد از بررسی بیشتر طرح و خود ROV به سبک بودن لوله ها و هوای زیاد درون آن ها پی برده شد. به عنوان جایگزین مناسب تر و با چگالی بیشتر تعدادی از لوله ها برداشته شده و از لوله های تنگستن تو پر استفاده گردید. به لوله ها سمباده کشیده و زنگ های آن زدوده شد. پس از آن تنگستن ها با اسپری سیاه رنگ، رنگ زده و پوشانده شد. در انتهای کار برای آزمایش ربات، آن را درون استخر سیالی قرار داده و اشکالات آن نیز رفع شد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

قوانین عمومی بخش مسابقات نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

انجمن رباتیک ایران تاسیس شد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی