تبیان، دستیار زندگی
دوستی فقط این نیست که یک آدم مناسب پیدا کنی ، تو هم باید از نظر طرف مقابل « آدم مناسب » باشی ! دوستی ، مسئولیت شیرینی است که باید انجام شود ، نه فرصتی که خراب شود !
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خط قرمز دوستی
دوستی

دوستی فقط این نیست که یک آدم مناسب پیدا کنی ، تو هم باید از نظر طرف مقابل « آدم مناسب » باشی ! دوستی ، مسئولیت شیرینی است که باید انجام شود ، نه فرصتی که خراب شود ! دوست واقعی چه در روزهای آفتابی و چه هوای طوفانی آغوشش به رویت باز است . اگر می خواهید دوست خوبی باشید ، یادتان باشد که یک دوست خوب هیچ وقت نباید این پنج کار را در حق دوستش انجام بدهد.

1 – در دلش کینه نگه دارد

بعضی آدم ها تا آخر عمر اشتباهی را که در گذشته مرتکب شده ای ، فراموش نمی کنند و آن را همیشه به رخت می کشند ! آنها نمی توانند بپذیرند که تو دیگر آن آدم قبل نیستی ، بر عکس یک دوست واقعی کمک می کند که تو زندگی امروز و فردایت را مرمت و تصحیح کنی.

2 – همه ی راه حل ها را دارد  

معمولا آدم هایی که بزرگترین تاثیرها را بر زندگی آدم می گذارند ، ادعا نمی کنند تمام جواب ها و راه حل ها را در جیبشان دارند . در عوض موقعی که نیاز به فکر کردن داری در سکوت کنارت می نشینند ، وقتی نیاز به گریه داری شانه شان را به تو قرض می دهند و همراه با تو به دنبال راه حل می گردند .

گاهی لازم است دوستی ات را دوباره ارزیابی کنی و مرزهایت را در دوستی تغییر بدهی

3 – در سختی ها تنهایش بگذارد

همه ی ما از کسی که در روزهای خوشی و شادی کنارمان بوده خاطره خوشی داریم ، اما دوست واقعی کسی است که در لحظه های سخت آدم را تنها نگذارد . تو هم اگر می خواهی دوست واقعی ات را پیدا کنی ، به شرایط سخت زندگی ات نگاه کن و ببین در آن لحظات چه کسی همراهت بوده است.

4 – به او دروغ بگوید

وقتی کسی اصرار به دروغ گفتن دارد و تو هر بار اعتماد می کنی و شانس تازه ای به او می دهی ، در واقع با او یک نقطه ی مشترک داری : هر دوی شما به شکل غیر دوستانه ای به یک نفر دروغ می گویید : به خودت!

5 – بگیرد و بر نگرداند  

اگر به این نتیجه رسیده ای که در دوستی ات تعادلی بین آنچه می دهی و می گیری وجود ندارد ، بهتر است مدتی رابطه ات را کمرنگ کنی . دوست واقعی کسی است که تو را به خاطر خودت می خواهد نه به خاطر فایده هایی که برایش داری . گاهی لازم است دوستی ات را دوباره ارزیابی کنی و مرزهایت را در دوستی تغییر بدهی.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ کَمَا یَئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ

ای کسانی که ایمان آورده اید، با قومی که مورد خشم خدا قرارگرفته اند. دوستی نکنید آنها به آخرت ایمان ندارد، چنان که کافران از بازگشت مردگان نا امیدند.

سوره مبارکه ممتحنه - آیه شریفه 13

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان

منابع: همشهری، تشنگان ولایت

مطالب مرتبط:

راه هایی برای مخالفت کردن مودبانه

سرزنش کردن،خوب یا بد؟

چطور زندگی کنیم؟

آخه خجالت می كشم...!

اخلاق خوب داشته باشیم

بلدیم مراقب خودمان باشیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.