تبیان، دستیار زندگی
رقب مخدرها این روزها بیشتر جولان می دهد در این میان این مسئولان ذی ربط هستند که هنوز اقدام جدی و مطلوب در اینباره نکرده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد آوری که کم سن می شود

رقب مخدرها این روزها بیشتر جولان می دهد در این میان این مسئولان ذی ربط هستند که هنوز اقدام جدی و مطلوب در اینباره نکرده اند.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
مشروبات الکلی، مشروب

راه پخش و توزیع مشروبات الکلی روز به روز آسان تر و به روز تر می شود در این میان این مسئولان ذی ربط هستند که هنوز اقدام جدی و مطلوب در اینباره نکرده اند

اگر اعتقاد داشته باشیم که مسائل اجتماعی جزو واقعیت های اجتماعی جامعه مان می باشند در نوع نگاه و نهایتاً تصمیم گیری هایمان منطقی تر و علمی تر عمل خواهیم نمود. در کشوری با شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی ما پذیرش این واقعیت که برخی از افراد (که آمارشان هم چندان کم نیست) اعتیاد به الکل دارند، هرچند ساده نیست ولی قابل انکار هم نمی باشد.

به هر ترتیب باید قبول کنیم که اعتیاد به الکل واقعیتی است که در جامعه ما اتفاق افتاده است و خانواده های زیادی را درگیر مشکلات عدیده کرده است.

فروش بدون نسخه الکل سفید در داروخانه‌های کشور ممنوع است، مدتهاست که چنین اقدامی ممنوع است اما همچنان الگوی مصرف الکل در میان جوانان ایرانی خطرنا‌ک‌ترین الگوی مصرف دنیاست.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم رفتاری و وابستگی به مواد مخدر معتقد است که پایه شروع مصرف الکل (غلظت الکل مصرفی) در جوانان ایرانی بالاست، به طوری که این میزان غلظت الکل مصرفی در اروپا 3 و در کشور ما 40 درصد است.

این در حالی است که دکتر مهرداد افتخار، روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی معتقد است که برخلاف تصور عموم، ترک اعتیاد به الکل سخت‌تر از ترک اعتیاد به مواد افیونی است زیرا ترک مواد افیونی در نفس خود کشنده نیست اما ترک الکل می‌تواند تهدید کننده حیات باشد.

کاهش سن استفاده از مشروبات الکلی در ایران

در حالی که درکشورهای اروپایی فروش و استفاده از مشروبات الکلی برای جوانان زیر 18 سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است اما در کشور ما 17 تا 35 ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان هستند که این موضوع می‌تواند برای آینده کشورمان مخاطرات جدی به همراه داشته باشد. آسیب‌شناسان می‌گویند تهیه و عرضه مشروبات الکلی در حال حاضر در کشورمان به صورت تلفنی انجام می‌گیرد و ظرف 30 تا 40 دقیقه بعد از سفارش تلفنی می‌توان هر نوع مشروب الکلی را با هر نوع برند مقابل منزل تحویل گرفت.

در این مقطع که پاک کردن صورت مسئله چیزی را عوض نکرده است مسئولان امر باید با دقت بسیار این مسئله را مورد بررسی قرار دهند چون گرایش به الکل بسیار فرار است و در صورت اندکی بی دقتی در برخورد با موضوع می تواند در غالب گرایش به مواد مخدر جلوه گر شود

به گفته آنها، الکلی که در کشورمان توزیع می‌شود دارای غلظت 40‌درصد است این در حالی است که الکل مورد استفاده در کشورهای اروپایی 3 درصد غلظت دارد؛ بنابراین بعد از مصرف این نوع الکل در کشورمان میزان خشونت، پرخاشگری و نزاع‌های دسته جمعی اتفاق می‌افتد. فرد تحت‌تاثیر مشروبات الکلی منطق و عقل خود را از دست داده و دست به اقداماتی می‌زند که در حالت عادی و طبیعی حتی باور کردن آن برایش غیر ممکن است.‌

کمبود تفریح و سرگرمی و گران بودن امکانات تفریحی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به مشروبات الکلی عنوان شده. بر‌اساس نتایج یک پژوهش 80 درصد جوانانی که در آن شرکت کرده‌اند سابقه بیش از یک یا دو بار مصرف داشته و 94 درصد از کل شرکت کنندگان گفته‌اند فقط در جمع دوستان و هم‌سالان تشویق به مصرف شده‌اند. همچنین 89 درصد از افراد عنوان کرده‌اند که الکل طبی یا الکل سفید اصلی‌ترین مشروب مصرفی آنها بوده است.

ورود قانونی مشروب؟

متاسفانه محموله‌های بزرگ مشروبات الکلی در برخی مواقع از معابر رسمی کشور و با حضور دستگاه‌های ناظر و متولی وارد می‌شود. سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی کل کشور نیز در مصاحبه‌ای از گسترش خریدوفروش آزادانه مشروبات الکلی در تهران سخن گفته بود.

فعالان بازار مشروبات الکلی در کشور نزدیک به 200هزار نفر است که البته منابع غیررسمی این رقم را بسیار بیشتر می‌دانند. تاکنون پژوهشی رسمی در زمینه آمارهای مرتبط با مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در کشور انجام یا منتشر نشده است اما برخی تحقیقات دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به این نتیجه رسیده‌اند که متوسط سن مصرف الکل به 20سال رسیده و 5/26درصد از جوانانی که به مصرف الکل روی آورده‌اند، سابقه مصرف این‌گونه مشروبات در خانواده خود را داشته‌اند.

مشروب زودتر به دست مردم می رسد تا مخدر

ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 1382میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر را 22دقیقه و مشروبات الکلی را 17دقیقه اعلام کرده بود که هم‌اکنون برخی از کاهش قابل ملاحظه این میانگین خبر می‌دهند. هم‌اکنون نازل‌ترین مشروب موجود در بازار با قیمتی در حدود لیتری 15هزارتومان خرید و فروش می‌شود. مشروباتی با قیمت‌های نجومی حدود 500هزارتومان نیز در بازار وجود دارد.

کمبود تفریح و سرگرمی و گران بودن امکانات تفریحی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به مشروبات الکلی عنوان شده. بر‌اساس نتایج یک پژوهش 80 درصد جوانانی که در آن شرکت کرده‌اند سابقه بیش از یک یا دو بار مصرف داشته و 94 درصد از کل شرکت کنندگان گفته‌اند فقط در جمع دوستان و هم‌سالان تشویق به مصرف شده‌اند. همچنین 89 درصد از افراد عنوان کرده‌اند که الکل طبی یا الکل سفید اصلی‌ترین مشروب مصرفی آنها بوده است

به نظر می رسد در این مقطع که پاک کردن صورت مسئله چیزی را عوض نکرده است مسئولان امر باید با دقت بسیار این مسئله را مورد بررسی قرار دهند چون گرایش به الکل بسیار فرار است و در صورت اندکی بی دقتی در برخورد با موضوع می تواند در غالب گرایش به مواد مخدر جلوه گر شود.

نقش مسئولان را در این زمینه چقدر است؟

نگرش مسئولان به این موضوع هم خیلی مهم است. آموزش و پرورش خیلی نقش مهمی دارد چون در تمام دنیا پیشگامان کاهش آسیب مواد مخدر و الکل آموزش و پرورش است اما در کشور ما در آخر صف هستند. ما در مورد سیگار هنوز نتوانستیم با آموزش و پرورش صحبت کنیم و وجود مواد مخدر در مدارس را انکار می کنند. وقتی این دیدگاه وجود دارد نمی توان به همین راحتی کار کرد، البته این تغییر نگرش و باور در اروپا هم سالها طول کشید. در ایران اما خیلی بیشتر زمان می برد چون این همگرایی هر روز بدتر می شود و بیشتر انکار می شود. نگرش مسئولان باید عوض شود. نقش خانواده بعد از آموزش و پرورش است؛ چون پدرو مادر نمی داند چکار کند. بعد هم در مورد اینکه تنها سیستم دولت بر این موضوع دخالت کند یا اینکه سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی هم باشند خیلی بحث می شود. الکل هم مانند مواد مخدر نیاز به یک سازمان واحد ندارد و مربوط به تمام نهادها و سازمانها می شود. وزارت کشور متولی است اما به وزارت بهداشت و بهزیستی هم مربوط است.

همچنین در کشور ما بخش زیادی از مصرف کنندگان مشکل سلامت روان دارند؛ مانند استرس و عدم اعتماد به نفس. باید این مشکلات را حل کنیم. ما باید بررسی کنیم که در کشورهای اروپایی که مصرف الکل آزاد است اما چرا هنوز هم مشکل اعتیاد الکل دارند.


منابع : 1- خبرآنلاین / 2- شیعه نیوز / 3- وبلاگ ویکی یانگ / 4- تابناک

فروش مشروب در لوکس فروشی های تهران+عکس

"مرکز ترک الکل" هم آمد!

الکل جولان می دهد