تبیان، دستیار زندگی
رسانه های عربی منطقه از حمله تروریست های داعش به گمرک عراق و عربستان در منطقه عرعر خبر دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله داعش به عربستان رسید


رسانه های عربی منطقه از حمله تروریست های داعش به گمرک عراق و عربستان در منطقه عرعر خبر دادند.

داعش

نشریه الحیات گزارش داد، یگان های داعش مستقر در استان الانبار که پیش از این، مناطق طریبیل و الولید در مرز عراق و سوریه را تصرف کرده بودند، با حرکت به سمت جنوب در بیابان های غرب عراق، به مرز عربستان رسیده و شهر مرزی عرعر را در خاک عربستان تصرف کردند.

مقامات ایران و سوریه بارها به کشورهای حامی تکفیری ها هشدار داده بودند آتش تجهیز و تقویت تروریست ها دامن خود آنها را نیز خواهد گرفت.پس از حمله داعش به عرعر، ارتش اردن نیروهایش در مرز با عراق را افزایش داد، اما سعودی ها که از این اقدام داعش غافلگیر شده اند، هنوز واکنش رسمی نشان نداده اند، اما هراس و وحشت در صفحات اینترنتی آنها، موج می زند.

سعودی ها که پس از حمله داعش به موصل و شهرهای عراق، آنها را مجاهدان راه اسلام می دانستند اکنون غافلگیر شده و نمی دانند چه موضعی باید اتخاذ کنند. برخی از آنها ادعا کرده اند که ارتش عراق به عمد راه داعش را باز گذاشته تا به سمت اردن و عربستان بروند.

برخی چهره های رسانه ای سعودی از بروز اختلاف شدید میان فرماندهان ارتش عربستان در زمان حمله داعش انتقاد کرده اند. برخی نیز اعلام کرده اند که گشودن جبهه جنگ میان آزادگان مجاهد! و عربستان سعودی جبهه مجاهدان را دچار انشقاق می کند و باید از جنگ دست کشید. یک روزنامه نگار به نقل از الحیات نوشته است که با حمله یگان های مرزی عربستان، نیروهای داعش از عرعر عقب نشینی کرده اند، اما چنین خبری در الحیات نیست.

در این میان، قابل اعتناترین مطلب به نقل از سایت صهیونیستی دبکا نوشته شده. دبکا گزارش داده است که ملک عبدالله، پادشاه عربستان با وجود کسالت و بیماری شدید، شخصا با السیسی، رئیس جمهور مصر تماس گرفته تا او تضمین بدهد که در صورت پیشروی داعش در داخل خاک عربستان، مصر ارتش خود را برای دفاع از آل سعود به عربستان خواهد فرستاد. دبکا پیش بینی کرده که داعش به اردن نیز، که تاکنون حامی لجستیکی آنها بوده، حمله خواهد کرد.

اسکای نیوز امروز تصاویری پخش کرد که در آن نشان داده می شود شهر الرطبه در تسلط داعش است. این شهر کوچک مرزی، شاهراه ارتباطی بغداد به امان پایتخت اردن است و حضور داعش در آن، علاوه بر عربستان، اردن را نیز می ترساند.

بی شک حمایت تسلیحاتی مالی امریکا عربستان و سایر متحدین انها به داعش برای سرنگونی نظام سوریه نه تنها برای منطقه و بلکه برای کل جهان زیان های فاوانی را به همراه خواهد داشت و دامن انها را هم می گیرد که نشانه های آن در حال بروز است

انس حسن، تحلیلگر سعودی مدعی شده که علت حمله داعش به عربستان، اختلاف نظر میان عربستان و امریکا برسر اهداف داعش در عراق است. وی نوشته است که مقامات سعودی اصرار دارند حاکمان کشور آینده سنی نشین در عراق را آنها باید تعیین کنند و چنانچه کشور جدید تحت نظر قطر یا ترکیه باشد، عربستان دیگر کمکی به پروژه تقسیم عراق نخواهد کرد. اما امریکا نقش ایران و مصر را مهم می داند و نمی خواهد درگیر شود و در حال حاضر تنها می تواند به نوری مالکی فشار بیاورد که کنار رفته و دولت مرکزی عراق سرنگون شود. این نویسنده نزدیک به خاندان سعودی تصریح می کند که عربستان نگران است که امریکا بازهم بطور پنهانی با ایران کنار بیاید و باوجود صرف هزینه های هنگفت توسط عربستان، عراق همچنان دولتی نزدیک به ایران داشته باشد.

برخی عقیده دارند، حمله داعش به عرعر هشداری به آل سعود بوده که جایگاه خود را بشناسند.

همچنین نیروهای ویژه اطلاعات پلیس نفت جنوب عراق از کشف 50 فروند موشک گراد و کاتیوشا در غرب بصره نزدیک مرزهای عراق با عربستان سعودی، خبر داد.

بی شک حمایت تسلیحاتی مالی امریکا عربستان و سایر متحدین انها به داعش برای سرنگونی نظام سوریه نه تنها برای منطقه و بلکه برای کل جهان زیان های فاوانی را به همراه خواهد داشت و دامن انها را هم می گیرد که نشانه های آن در حال بروز است.

آخرین اعلام موضع امریکایی ها درباره داعش

براساس یک نظرسنجی جدید،اکثر آمریکایی ها مخالف اعزام دوباره نیروهای آمریکایی به عراق هستند.

69 درصد از آمریکایی ها مخالف اعزام نیروهای زمینی آمریکا به عراق هستند و فقط 11 درصد با اعزام این نیروها موافق هستند. در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که اکثر شرکت کنندگان حتی با اعزام نیروهای آمریکایی برای کمک به یگان های ارتش عراق نیز مخالف هستند.

داعش

نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر شده است که مقام های آمریکایی اعلام کرده اند در حال بررسی مسئله ارائه حمایت های نظامی بیشتر به عراق هستند.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که قصد دارد مشاوران نظامی را به عراق اعزام کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که باراک اوباما پیشتر به دنبال پایان مداخله در جنگ عراق بود. همچنین گمانه زنی هایی در مورد حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق مطرح است که در این راستا نیز تصمیمات قطعی اتخاذ نشده است. برخی کارشناسان معتقدند که حملات هوایی احتمالی آمریکا علیه شبه نظامیان داعش در عراق به تدابیر ویژه ای نیاز دارد و اگر آمریکا دست به چنین حملاتی بزند، داعش به طرح ریزی حملات در خاک آمریکا تحریک می شود و این برای آمریکا یک چالش امنیتی جدی از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 تاکنون ایجاد می کند.

در این نظرسنجی مشخص شد که حملات هوایی و یا حملات توسط پهپادها با حمایت هایی مواجه شده است. 44 درصد از حملات هوایی حمایت کرده اند و 33 درصد با این طرح مخالفت هستند. همچنین 45 درصد از حملات پهپادها حمایت و 28 درصد مخالفت کردند. همچنین دو سوم از امریکایی ها در این نظرسنجی با استفاده از نیروهایی آمریکایی برای حفاظت از سفارت آمریکا در عراق موافقت کردند.

در این نظرسنجی نیز اکثریت حامیان دموکرات ها و جمهوریخواهان با اعزام نیروهای زمینی به عراق برای مقابله با شبه نظامیان داعش مخالفت کردند.

کری: نظر مردم آمریکا درباره سیاست خارجی برایم مهم نیست

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه خبری این کشور اداراه سیاست خارجی بر مبنای نظرسنجی را «اشتباهی بزرگ» دانست و بر ادامه تلاشها برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز درباره نظرسنجی‌هایی که نارضایتی مردم از سیاست خارجی دولت را نشان می‌دهند اداره سیاست خارجی بر مبنای این نظرسنجی‌ها را اشتباهی عظیم دانست.

مجری شبکه خبری فاکس‌نیوز در آغاز مصاحبه با وزیر خارجه پس از اشاره به نتایج نظرسنجی‌های متعددی که نارضایتی عمومی از عملکرد دولت آمریکا در سیاست خارجی را نشان می‌دهد نظر وی را در این خصوص جویا شد. آقای کری گفت: ««چه خوب است که ما سیاست خارجی را بر اساس نظرسنجی پیش نمی‌بریم.»

«نه من به نظرسنجی هیچ توجهی ندارم. اگر به نظرسنجی‌ها توجه می‌کردم مدتها پیش در آیووا کنار می‌رفتم. من به نظرسنجی‌ها توجهی نمی‌کنم.»

وی در ادامه افزود: «انجام این کار یک تراژدی و اشتباهی بزرگ خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه آیا وی رأی مردم را زیر سوال می‌برد، گفت: «بسیاری از اتفاقاتی که می‌افتند به این خاطر نیستند که آمریکا در جایی حضور دارد یا حضور ندارد.»

وی ادامه داد: «این اتفاقات به خاطر این می‌افتند که مردم این نقاط، چیزهای متفاوتی را طلب می‌کنند. بهار عربی به همین خاطر بود. حوادث میدان تحریر (مصر) به خاطر نبود آمریکا اتفاق نیفتاد، به خاطر این اتفاق افتاد که افراد جوان آینده‌ای متفاوت طلب می‌کردند و می‌خواستند یک دیکتاتور را از قدرت خلع کنند... واقعیت این است که مردم این مناطق هم می‌‌خواهند دست به انتخاب بزنند.»

مجری فاکس‌نیوز در ادامه پرسید: «مردم آمریکا ابراز نارضایتی می‌کنند. آیا شما به قضاوت آنها شک دارید؟»

جان کری با بیان اینکه تردیدی در قضاوت مردم آمریکا ندارد گفت: «فکر می‌کنم وقتی اوضاع در مناطق مختلف تغییرات زیادی داشته باشد، نارضایتی هم در مردم دیده می‌شود.»

وی ادامه داد: «چیزی که می‌خواهم بگویم این است که ما به اندازه هر زمان دیگری در بحران‌های کره شمالی، جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران و دست‌یابی این کشور به بمب اتمی، کمک به مخالفان میانه‌رو سوریه برای مقابله با دیکتاتوری که خون مردم خودش را می‌ریزد، فعال هستیم.»

جان کری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه او ظاهراً نظرسنجی‌های مورد پسندش را قبول دارد اما نظرسنجی‌های مخالفش را خیر، گفت: «نه من به نظرسنجی هیچ توجهی ندارم. اگر به نظرسنجی‌ها توجه می‌کردم مدتها پیش در آیووا کنار می‌رفتم. من به نظرسنجی‌ها توجهی نمی‌کنم.»

همچنین وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد اولین گروه از مشاوران نظامی که اوباما وعده آن را داده بود به عراق رسیده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین از پروازهای شناسایی بر فراز آسمان عراق خبر داده است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد 300 مشاور نظامی را به عراق اعزام خواهد کرد.

فرآوری: رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : الف/ تابناک/ تسنیم/ ایرنا

مطالب مرتبط:

داعش و توهمات رسانه‌ای كشور

پیشنهاد سرکرده "جبهه النصره" به "داعش"

رویای سر کرده داعش برای منطقه