تبیان، دستیار زندگی
در گرمای تابستان نوشیدن آب نارگیل خنک واقعاً لذت‌بخش است؛ اما نه فقط به خاطر طعم و مزه آن! به خاطر فوایدی که در اینجا به شما می‌گوییم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب نارگیل بنوشید زیرا ...


در گرمای تابستان نوشیدن آب نارگیل خنک واقعاً لذت‌بخش است؛ اما نه فقط به خاطر طعم و مزه آن! به خاطر فوایدی که در اینجا به شما می‌گوییم.

آب نارگیل

برخلاف سایر میوه‌ها که آب آن‌ها از فشرده شدن آن‌ها به دست می‌آید، آب نارگیل مایعی غلیظ در وسط میوه‌ی آن است که بیش‌ترین حد آن در نارگیل نرسیده و سبز وجود دارد. این آب میوه امروزه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است نه تنها به خاطر طعم و مزه منحصربه‌فرد آن بلکه به دلیل ترکیبات مغذی و فواید بی‌مثل و مانند آن برای سلامتی .

هر نارگیل حاوی 200 تا 1000 میلی‌لیتر آب است. خب مسلماً هرچه اندازه این نارگیل بزرگ‌تر باشد حجم مایع درون آن نیز بیشتر است. نارگیل یکی از غنی‌ترین منابع خوراکی برای الکترولیت‌ها، کلر، پتاسیم و منیزیم است که البته مقداری هم شکر، سدیم و پروتئین دارد. محتوای بالای پتاسیم این میوه آن را به یکی از محافظان قلب و فشارخون تبدیل کرده است. آب نارگیل همچنین حاوی فیبرمحلول، منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین C است .

در اینجا بد نیست تأثیرات ارزشمند و قابل‌توجه مصرف آب نارگیل بر بدنمان را با هم بررسی کنیم:

آب نارگیل در کاهش وزن

برخلاف خود نارگیل، محتوای چربی آب نارگیل واقعاً کم است؛ بنابراین شما قادر خواهید بود مقادیر بالایی از آن را بدون نگرانی از اضافه‌وزن و چاق شدن مصرف کنید. هر لیوان آب نارگیل چیزی حدود 50 کیلوکالری انرژی دارد. یکی دیگر از مزایای آب نارگیل برای کاهش وزن توانایی آن در کاهش اشتهاست. محتوای تغذیه‌ای غنی آب نارگیل احساس سیری به فرد داده و مانع پرخوری می‌شود.

پاکسازی معده، بهبود درد معده

اگر شما هم فردی مبتلا به زخم معده و درد معده هستید، برای یک‌بار هم که شده آب نارگیل را برای آرام کردن معده‌تان امتحان کنید. مخصوصاً برای افرادی که به طور مکرر احساس تهوع و استفراغ دارند. آب نارگیل با دارا بودن سطح قابل‌توجهی از الکترولیت‌ها و‌ آنتی‌اکسیدان‌ها نقش قابل‌توجهی در پاکسازی و تسکین درد معده بر عهده دارد.

کاهش فشارخون

یکی از دلایل شایع بیماری فشارخون عدم تنظیم سطح الکترولیت‌ها در خون است. از آنجایی که آب نارگیل حاوی تمام الکترولیت‌ها و آن هم در سطح مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است می‌تواند کاهنده خطر فشارخون باشد. از طرفی محتوای بالای منیزیم و پتاسیم آن را به یک نوشیدنی موثر در درمان فشارخون تبدیل کرده است. فراموش نکنید بهترین زمان مصرف برای رسیدن به این خواص آب نارگیل نوشیدن یک لیوان از آن در صبح و با معده خالی است.

برخلاف خود نارگیل، محتوای چربی آب نارگیل واقعاً کم است؛ بنابراین شما قادر خواهید بود مقادیر بالایی از آن را بدون نگرانی از اضافه‌وزن و چاق شدن مصرف

کنید. هر لیوان آب نارگیل چیزی حدود 50 کیلوکالری انرژی دارد

سلامت و شادابی پوست

برای افرادی که مبتلا به آکنه و سایر جوش‌های پوستی هستند، نوشیدن آب نارگیل و همچنین آغشته کردن آن به پوست صورت می‌تواند راه‌کار مناسبی باشد. آب نارگیل به راحتی به پوست صورت نفوذ می‌کند و به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، پوست را در مقابل رادیکال‌های آزاد و عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند. روغن موجود در آب نارگیل همچنین آن را به یک مرطوب‌کننده برای پوست تبدیل می‌کند. به همین خاطر است که بر روی بسته‌بندی خیلی از وسایل آرایشی بهداشتی مانند کرم‌ها و شامپوها و صابون‌ها از نارگیل نام برده شده است. علاوه بر این‌ها آب نارگیل در درمان بیماری‌هایی مثل لکه‌های پوستی، سلولیت و اگزما نقش قابل‌توجهی بر عهده دارد.

تسهیل هضم و جذب

اختلالات دستگاه گوارش، سوءهاضمه، احساس نفخ و یبوست از دیگر مشکلاتی‌اند که آب نارگیل می‌تواند تسهیل‌کننده آن‌ها باشد. محتوای بالای فیبر آن را به راه حل مناسبی برای پیشگیری و درمان یبوست و مشکلات گوارشی دیگر تبدیل کرده است.

آب نارگیل در طول بارداری

آب نارگیل یکی از بهترین توصیه‌ها در دوران بارداری و برای خلاصی از یبوست دوران بارداری، سوزش سردل و سوءهاضمه است. همچنین اسید لوریک موجود در آب نارگیل تأثیرات ضدقارچی، ضدباکتریایی و ضدویروسی قابل‌توجهی دارد و این ویژگی‌ها آن را به یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده است.

آب نارگیل

آب نارگیل و بیماری کلیوی

آب نارگیل تازه همچنین تأثیرات قدرتمندی در سلامتی کلیه‌ها دارد. محتوای بالای مواد معدنی، پتاسیم و منیزیم آن را به یک ترکیب درمانی مهم برای مبتلایان به سنگ کلیه تبدیل کرده است. این نوشیدنی همچنین به عنوان یک مدر عمل می‌کند و با افزایش جریان خون به سمت کلیه‌ها حجم ادرار را افزایش می‌دهد. به همین خاطر است که خیلی از متخصصین کلیه و مجاری ادرار مصرف روزانه آب نارگیل را به عنوان یک کمک درمان سنگ کلیه توصیه می‌کنند.

حالا اینکه چقدر باید مصرف کنیم

آب نارگیل را می‌توان به تنهایی و یا در ترکیب با نوشیدنی‌های دیگر مصرف کرد. هیچ قانون و محدودیتی در خصوص اینکه چه میزان از آب نارگیل باید مصرف شود وجود ندارد اما مطالعات نشان داده‌اند که برای رسیدن به حداکثر خواص تغذیه‌ای و فواید سلامتی آن بهتر است روزانه یک تا دو فنجان آب نارگیل مصرف شود. این مقدار از این نوشیدنی چیزی حدود 45 تا 60 کیلوکالری انرژی دارد.

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

 آشنایی با خواص شیر درون نارگیل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.