تبیان، دستیار زندگی
بچه ها در پایان این جلسه باید گزارش كاملی از پروژه ای كه انجام داده اند تهیه كنند و تحویل بدهند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدیدار شناسی تشكیل تپه های شنی- جلسه ی هشتم

اهداف :

  • تهیه ی نمودارهای نهایی با استفاده از نرم افزار اكسل
  • نتیجه گیری نهایی از داده های تجربی آزمایش ها
  • آموزش روش نوشتن گزارش كار پژوهشی

وسایل مورد نیاز:  

قبل از این جلسه، بسته ی آموزشی مربوط به رسم نمودار را از این جا دانلود كنید.


(زمان تخمینی: 10 دقیقه) از بچه ها بخواهید با توجه به توضیحات دفعه ی قبل،‌ روشی پیش نهاد كنند كه بتوانیم با استفاده از داده های جدول، فرضیه مان را تایید یا رد كنیم. برایشان توضیح دهید كه برای واضح تر دیدن تغییرات نوك تیزی تپه در اثر تغییر عوامل مختلف،‌ می توانیم داده ها را روی نمودار نشان بدهیم.

(زمان تخمینی: 20 دقیقه) بسته ی آموزشی رسم نمودار را كه دانلود كرده اید، با بچه ها بخوانید و مراحل آن را گام به گام انجام بدهید. در هر مرحله كه لازم دیدید تمرین اضافه تری به بچه ها بدهید.

(زمان تخمینی: 40 دقیقه) وقتی مطمئن شدید بچه ها به خوبی می توانند نمودار رسم كنند، از آنها بخواهید نتایج جدول ها را تبدیل به نمودار كنند. در انتخاب دسته داده های مختلف به آنها كمك كنید. قبلا توانسته اند متغیرهای مستقل و وابسته را تشخیص بدهند. حالا با استفاده از آن چه آموخته اند ازشان بپرسید برای اثبات یا رد فرضیه، وابستگی كدام داده ها را به هم باید بررسی كنیم. راهنمایی شان كنید تا به این نتیجه برسند كه یك بار باید تاثیر تغییر سطح را بر نوك تیزی تپه بررسی كنیم و یك بار دیگر تاثیر تغییر ارتفاع ریختن دانه ها را.

برای بررسی تاثیر هر كدام، نمودارهای جداگانه ای لازم است. یك روش دسته بندی داده ها برای رسم نمودار این است:
- برای بررسی اثر سطح،‌ ارتفاع ریختن را ثابت نگه می داریم (مثلا 20 سانتی متر) و نمودار را برای یك جنس خاص (مثلا كاغذ) رسم می كنیم. نقطه های این نمودار،‌ در واقع نوك تیزی تپه برای جرم های مختلف تپه را نشان می دهند. شیب این نمودار،‌ نشان دهنده ی میزان تغییرات نوك تیزی است. اگر این نمودار را برای سه جنس دیگر و همین ارتفاع (چوب،‌ شیشه و فلز هر كدام در ارتفاع 20 سانتی متر‌ ) رسم كنیم، ‌با مقایسه ی شیب این چهار نمودار می توانیم اثر جنس سطح بر تغییر نوك تیزی را بررسی كنیم.

ـ برای بررسی اثر ارتفاع ریختن دانه ها بر نوك تیزی تپه، ‌كافی است همین نمودار ها را برای ارتفاع های 30 و 40 سانتی متر هم رسم كنیم. از مقایسه ی نمودار های مربوط به یك جنس و سه ارتفاع مختلف می توانیم اثر ارتفاع ریختن را بر نوك تیزی تپه بررسی كنیم.

(زمان تخمینی: 30دقیقه) حالا می توانیم نتیجه ی نهایی را كه از مقایسه ی نمودار ها به دست آورده ایم در یك جدول جدید نشان بدهیم. نمونه ای از این جدول به شكل زیر است:

شیب نمودار

ارتفاع قیف

جنس سطح

20

کاغذ

20

شیشه

20

چوب

20

فلز

30

کاغذ

30

شیشه

30

چوب

30

فلز

40

کاغذ

40

شیشه

40

چوب

40

فلز

با استفاده از این جدول و جدول مشابه آن می توانیم نتیجه ی مقایسه را به دست بیاوریم.

6. از بچه ها بخواهید نتیجه گیری خود را در یك برگه بنویسند. این برگه را اسكن كنید و برای مشاور پروژه بفرستید. از بچه ها بخواهید گزارش پروژه را طبق آن چه در جلسه ی 7 گفته اید،‌ بنویسند. شاید لازم باشد چند بار گزارش بچه ها را بخوانید و تصحیح كنید. این بخش بسیار مهمی از انجام پروژه است. مشكلات احتمالی در این رابطه را از طریق سایت با مشاور پروژه در میان بگذارید.

تکلیف:
بچه ها در پایان این جلسه باید گزارش كاملی از پروژه ای كه انجام داده اند تهیه كنند و تحویل بدهند. این گزارش شامل مقدمه، چكیده، طرح سوال و فرضیه، توضیح روند آزمایش و نتایج آن ،‌جدول داده ها و نمودارهای مبتنی برآن و نتیجه گیری و تحلیل داده ها باشد.

محل بازدید / اردو / خرید: ------------------------------------

منابع مطالعه: --------------------------------------------

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تنظیم: یگانه داودی