تبیان، دستیار زندگی
من فاطمه رحیم منفرد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مهسا صفری از مدرسه غیر دولتی امام صادق (ع)دخترانه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سارا بن سعید در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما وسواس فکری_عملی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی امام صادق (ع)دخترانه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه امام صادق (ع)دخترانه، وسواس

وسواس فکری_عملی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من فاطمه رحیمی منفرد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مهسا صفری از مدرسه غیر دولتی امام صادق (ع)دخترانه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سارا بن سعید در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما وسواس فکری_عملی است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

تحقیق ما در مورد اختلال وسواس فکری-عملی است. ما در مورد علایم ایجاد وسواس در فرد و راه کارهای پیشگیری از بروز آن تحقیق و بررسی کردیم. در اصل اختلال وسواس فکری - عملی یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب و امور جزیی و هم چنین کمال طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌ پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد.

در این اختلال افکار وسواس‌گونه و اضطراب ‌آور با وسواس‌های عملی همراه می‌شود. این وسواس‌های عملی کارهایی وسواس‌گونه هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس‌های فکری خود انجام می‌دهد. این کردارها تکراری و کلیشه‌ای و تا اندازه‌ای غیرارادی هستند.

برای تشخیص و آمار اختلال‌های روانی، اختلال وسواسی به دو گونه فکری و عملی تعریف می گردد.

1. افکار و تکانه ها یا تصورات عود کننده مزاحم و مداومی که منجر به اضطراب می شود.

2. رفتار های تکراری که فرد به قصد رهایی از ناراحتی و پریشانی مجبور به انجام آن ها است مانند شستن چندباره دست، ترتیب و دسته بندی اشیاء، آرایش وسواسی و یا انجام اعمال مذهبی بیش از عرف.

تبیان: آیا این بیماری شایع است؟

یکی از دلایل انتخاب این موضوع به عنوان پروژه تحقیق ما، شیوع این بیماری است. وسواس بیش از آنچه كه تصور می شود، شایع است. در واقع از نظر شایع بودن چهارمین بیماری روانی است. یعنی بعد از افسردگی، دایم الخمر بودن و هراس اجتماعی، وسواس قرار دارد. ولی به هر حال می توان گفت كه یك در صد از جمعیت بزرگسال دنیا از طریق اختلال وسواس فكری-عملی افسرده و ناتوان شده اند و از هر دویست نفر كودك و نوجوان در دنیا یك نفر مبتلا به وسواس است.

میزان شیوع وسواس در مردان و زنان علی رغم اینكه علایم و نشانه های آنها متفاوت می باشد، یكسان است. به عنوان مثال زنان بیشتر از مردان به وسواس شستن مبتلا هستند، در عوض مردان بیشتر وسواس مربوط به شماره ها، وسواس جنسی و یا وسواس عملی مربوط به كند بودن و آهسته بودن را دارا هستند. زنان مخصوصاًدر دوران حاملگی و یا دوران بعد از زایمان، در معرض خطر ابتلا به وسواس قرار دارند، چرا كه احتمالاً میزان مسئولیت آن ها افزایش می یابد. در كودكان پسر میزان وسواس دو برابر دختران می باشد.

تبیان: راه های درمان وسواس فکری- عملی چیست؟

اکثر افرادی که مبتلا به وسواس فکری- عملی می‌شوند، در مراحل اولیه، برخی از علایم این بیماری را به طور خفیف تجربه می‌کنند و می‌توان از تشدید علایم در برخی از آن ها پیش از آنکه به طور کامل دچار بیماری شوند جلوگیری کرد. درمان اختلال وسواس اجباری از جمله درمان وسواس فکری شامل سه مرحله ی روان‌درمانی شناختی رفتاری، رفتار درمانی و دارو درمانی است.

درمان های رفتاری اختلال وسواس اجباری شامل پیشگیری از عادات و رویارویی است. در مرحله ی پیشگیری از عادات، یک متخصص به فرد بیمار کمک می‌کند تا در بازه‌های زمانی طولانی و طولانی‌تری از رویارویی با شرایط استرس‌زایی قرار گیرد که در آن احساس اجبار برای انجام کاری را می‌کند که استرس و اضطراب او را از بین می‌برد.

در این شرایط، بیمار اصطلاحاً با خود درگیر می‌شود و هرچه قدر که زمان می‌گذرد و او بیش تر به انجام آن کار احساس نیاز می‌کند، همچنان در مقابل میل وسواسی ایستادگی می‌کند تا مرحله‌ای که دیگر هیچ اجباری برای انجام آن کار خاص احساس نکند.

تبیان: چطور با تیبان آشنا شدید؟

ما از طریق مدرسه و معلم پژوهش مان با سایت تبیان و جشنواره تبیان آشنا شدیم. ما به سایت سر می زدیم و از اطلاعات آن استفاده می کردیم و سئوالاتی که داشتیم را از کارشناسان تبیان می پرسیدیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی