تبیان، دستیار زندگی
گروه تبلیغات شاهگوش با ارسال پیاپی پیامك از مخاطبان می خواهد در مسابقه این سریال حضور داشته باشند. هرگز هم دست از سر انصراف دهندگان بر نمی دارند؛ ماجرا چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامک شاهگوش و کفش سردار!


گروه تبلیغات شاهگوش با ارسال پیاپی پیامك از مخاطبان می خواهد در مسابقه این سریال حضور داشته باشند. هرگز هم دست از سر انصراف دهندگان بر نمی دارند؛‌ماجرا چیست؟

پیامک شاهگوش و کفش سردار!

اگر جزو آن دسته پی گیران «شاهگوش» هستید كه محض تفنن و امتحان شانس پیامكی به سامانه اعلام شده پشت جلد سریال فرستاده اید، احتمالا از سماجت گروه تبلیغات آن به ستوه آمده اید! حالا كه خودتان بی خیال جایزه شده اید ، به زور می خواهند به شما جایزه بدهند. مشكوك نیست؟ ! رسم بر این است كه اگر كسی در مسابقه ای این چنینی قید جایزه را زد، شماره ای برای انصراف وجود داشته باشد.

«شاهگوش» نه تنها شماره ای ندارد بلكه مصرانه از كسانی كه دیگر حاضر به ماندن در مسابقه نیستند می خواهد ادامه دهند. كاش یكی جلوی این پیامك های اعصاب خرد كن را بگیرد تا مخاطبان بی نوای این سریال گاه و بی گاه شاهد پیامك های تكراری شاهگوش نباشند.

دست اندركاران «شاهگوش» تا این جا خیلی خوب احترام مخاطبان را با انتشار منظم نگه داشته اند و همین باعث شده سریال میرباقری در بازار شبكه نمایش خانگی سود زیادی عاید سازندگان كند؛ با این حال اصرار بیش از حد برای ادامه مسابقه پیامكی علامت سوال بزرگی در ذهن ایجاد می كند. گروه تبلیغات سریال حاضر نیست از سود هنگفت پیامك ها بگذرد و به هر ترفندی شده دنبال ترغیب مخاطبان است حتی به قیمت رژه رفتن روی روان آن ها.

برای نمونه این سه پیامك را كه در بازه زمانی كوتاه ارسال شده اند بخوانید تا بیشتر متوجه عمق ماجرا بشوید: «دوست شاهگوشی عزیز در ماه اخیر در مسابقه شركت نكردی و اسمت توی قرعه كشی 4 جایزه سكه های تمام بهار فردا نیست. با پاسخ به سوال زیر با بهره مندی از امتیازات قبلی در قرعه كشی فردا حضور خواهید داشت امیدوارم یكی از چهار برنده فردا تو باشی این فرصت چهارتایی رو از دست نده. شروع كن.آنالیز چیست؟ 1 آنا كه رو پوست موز رفته و لیز خورده 2 تجزیه و تحلیل 3 سوال بعدی.»، «شاهگوشی عزیز در ماه اخیر در مسابقه شركت نكردی، در قرعه كشی بعدی حضور یابید و شانس خود را امتحان كنید . شروع كن. آنالیز چیست؟ 1 آنا كه رو پوست موز رفته و لیز خورده 2 تجزیه و تحلیل 3 سوال بعدی.»،«شاهگوشی عزیز شما نزدیك به 5 سوال پاسخ دادی و شانس نسبتا پایینی در قرعه كشی سكه های روزانه داری با ادامه مسابقه از سایر رقبا پیشی بگیر و امتیازت را برای قرعه كشی افزایش بده شاید برنده بعدی تو باشی. آنالیز چیست؟ 1 آنا كه رو پوست موز رفته و لیز خورده 2 تجزیه و تحلیل 3 سوال بعدی.»

دست اندركاران «شاهگوش» تا این جا خیلی خوب احترام مخاطبان را با انتشار منظم نگه داشته اند و همین باعث شده سریال میرباقری در بازار شبكه نمایش خانگی سود زیادی عاید سازندگان كند؛ با این حال اصرار بیش از حد برای ادامه مسابقه پیامكی علامت سوال بزرگی در ذهن ایجاد می كند.

یک واکنش به شوخی با سردار

همانطور که پیش تر اشاره کردیم داوود میرباقری پس از نقد برخی چهره های اجتماعی این بار سراغ مدیر عامل سابق پرسپولیس رفته است. حالا سعید رجبی فروتن مدیر کل سابق شبکه نمایش خانگی ارشاد به این نکته اشاره کرده و نوشته است:«قسمت بیست و یکم مجموعه شاهگوش همانند بعضی از قسمت های آنها اشاره و دلالت روشنی به وقایع و ماجراهای پیرامونی دارد. در این قسمت پای یک سردار به وسط کشیده می شود. سرداری که هم مقام مافوق خفته است و هم مدیرعامل یک باشگاه ورزشی است و در محل تمرینات تیم فوتبال باشگاه وعده های رنگارنگی می دهد. همه چیز روشنه؟!

سردار یک آقا زاده دارد که مهرداد صدیقیان نقش آن را بازی می کند. سردار بسیاری از کارهایش را به پسر سپرده تا بقیه در رفتار با او حساب کار دستشان بیاید. ناگفته پیداست که باز شدن پای سردار و پسرش به کلانتری 100 ملت به خاطر پژوی سبز لجنی آنهاست. رضا کیانیان در نقش مربی و دلال تیم فوتبال باشگاه، سرگرد خفته را از برخورد با سردار پرهیز می دهد. خفته در دو راهی عمل به انجام وظیفه و درگیر نشدن با مقام ما فوق گرفتار می ماند.

در سکانس اول این قسمت سردار درویشی و هم قطارانش پشت میزی نشسته اند و تربت کربلا نیز بر روی میز جلسه آنها را متبرک کرده است. دیالوگ هایی شعاری و با ادبیاتی غیر متعارف بین آنها رد و بدل می شود که نشان از شیدایی و ذوب شدن آنها در معارف الهی و اهل بیت (ع) دارد. در این صحنه قرار است بدانیم؛ بعضی اشخاص چه هاله قداستی دور خود پیچیده و در آب کشیدن جانماز چقدر استاد هستند.

بعد از مدتها در قسمت 21 شاهگوش هنرنمایی عوامل جلوه های ویژه رایانه ای پیدا می شود تا با معلق کردن کاپ های قهرمانی خفته در فضای اتاق کارش، وضعیت بغرنج روحی و آتیه شغلی او را در صورت کشاندن پای سردار به کلانتری مجسم سازد.

تمجید از نگاه اجتماعی میرباقری

عبدالله اسکندری طراح چیره دست و پیشکسوت سینما و تلویزیون در«شاهگوش» هم با داوود میرباقری همکاری داشته است. او که به تازگی تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری را از جشن دنیای تصویر دریافت کرده روایت جالبی از نوع نگاه میرباقری به جامعه اطرافش دارد:«به نظرم یک مقدار دست آقای میرباقری در ساخت سریال «شاهگوش» بازتر بود. در واقع مشخصاً سلیقه های شخصی در این کار خیلی اعمال نشده بود. وقتی که شما یک کار هنری انجام می‌ دهید و انواع سلایق شخصی در آن رسوخ می کند، عملاً به لحاظ کیفی با افت روبرو خواهید بود. در ضمن از آنجا که آقای میرباقری آگاهی بسیار خوبی از خواسته مخاطب دارند، خوب می دانند چه کنند و چه بسازند تا تماشاگر تلویزیونی را جذب کنند. شما به کارنامه ایشان نگاه کنید. اگر سریال تاریخی ساخته موفق بوده، اگر فیلم سینمایی ساخته موفق بوده، نمونه اش فیلم «آدم برفی»؛ اگر تئاتر کار کرده پرتماشاگر و موفق بوده است. به نظرم شناخت آقای میرباقری از جامعه و اطرافش یکی از دلایل موفقیت «شاهگوش» است که نمی توان از آن به راحتی عبور کرد.»

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: وبلاگ روزانه های سینمایی/هفت صبح/بانی فیلم