تبیان، دستیار زندگی
فقط یک گام تا انفجار باقی مانده؛ چرا تهران و کلان شهر ها به این وضعیت رسیده اند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بمب خشونت در تهران!

فقط یک گام تا انفجار باقی مانده؛ چرا تهران و کلان شهر ها به این وضعیت رسیده اند؟

هدی سادات پاکنهاد - بخش اجتماعی تبیان

اگر تا به حال پای صحبت مادر بزرگ یا پدر بزرگ خود نشسته باشید براتون از گذشته ها می گویند که در کوچه و خیابان ها همه مردم باهم دوستی و رفاقت داشتند و در غم و شادی هم شریک و دنبال فرصتی برای هم صحبت شدن با هم بودند و شهر بوی سر زندگی و نشاط داشت اما متاسفانه مردم امروز و به خصوص جوانان دنبال فرصتی برای بگو مگو هستند تاشاید از این طریق بتوانند خود را خالی کنند! اگر سری به خیابان های شهر بزنید شاهد بی اعصابی ها و پرخاشگری ها خواهید بود وقتی روزانه 1600 نفر نزاع میکنند یعنی آستانه تحمل در جامعه کم شده است و باید به فکر چاره کاربردی بیفتیم. اما علت این همه خشونت چیست؟ آیا دلیل آن تورم است؟ آیا اضطراب و استرسی است که جوانان را تهدید می کند؟ آیا بیکاری است؟...

تهرانی های ناشاد!

در خیابان که رفت و آمد میکنید کم می بینید که کسی در حال خنده باشد،یکی اخم کرده ،یکی در حال دادو بیداد است،یکی به فکر فرو رفته ... خلاصه شاد و نشاط در بین مردم شهر انگشت شمارشده است و زندگی مردم پردغدغه! ،انسان زمانی می تواند زندگی شادی داشته باشد که زندگی بر وفق مرادش باشد اما سه موضوع مهم شغل،مسکن،ازدواج در حال حاضر دغدغه اصلی جوانان را تشکیل میدهد و یکی از علل اصلی کم صبر شدن و خشونت جوانان در جامعه این مورد است.

اضطراب در جامعه موج میزند!

یکی دیگر از علل پرخاشگری در جامعه اضطراب است که یکی از علل اصلی آن سرعت زندگی در پایتخت است که منظور از این حرف این است که به دلیل تورم و ترافیک یک تهرانی باید چند برابر یک شهرستانی وقت صرف کند تا به برابری با او برسد و هزینه این فرصت کمتر شدن لحظه های خوشی یک جوان تهرانی است در حالی که یک جوان در عین کار نیاز به تفریح و شادی دارد باید تمام وقتش را صرف کار کند و تمام فکرش به دنبال ساختن زندگی آینده اش باشد! و این در جامعه امروز یعنی اضطرابی که یا منجر به پرخاشگری و خشونت می شود و یا افسردگی.

سرت به جیب خودت باشه!

امروزه چشم و هم چشمی نه تنها در بین افراد یک جامعه بلکه در افراد یک ملت و یک قوم و یک مذهب و کشور وجود دارد. شاید دلیل اصلی چشم و هم چشمی کمبود نیاز باشد، اما وقتی به دقت فکر کنید، متوجه می شوید که قانع نشدن انسان به آنچه دارد، سبب چشم و هم چشمی می شود.

مساله و مشکل اصلی در جامعه امروز فقدان اخلاق است. فقدان اخلاق در یک جامعه اسلامی کار آمدی جامعه را زیر سوال میبرد و اخلاقی بودن جامعه فرهنگ دینی را برجسته میکند. وقتی خشونت ورزی در جامعه ایی به ارزش تبدیل شود انگاه زنگ خطر در روابط اجتماعی آن جامعه به صدا در می آید

امروز ازدواج جوانان با چالش های زیادی رو برو شده است که یکی از آن عوامل چشم و هم چشمی است. یکی از بدیهی ترین حقوق هر انسانی ازدواج است اما وقتی جوانی می بیند که اگر خود را در این مسیر قرار دهد به خاطر حرف مردم باید هزار راه نرفته را طی کند ترجیح میدهد به زندگی مجردی خود ادامه دهد و ازدواج خود را به تاخیر بیندازد از طرفی چون نیاز به ازدواج دارد یک کمبودی را در خود حس می کند که نهایتا تبعات جبران ناپذیر اجتماعی و روانی را در پی خواهد داشت.

«تهرانی خسته،ایرانی خسته» مشکل اصلی جامعه امروز

متاسفانه پایین بودن سطح نشاط اجتماعی باعث شده آستانه تحمل جامعه کم شود و بخاطر این تنزل رفتاری،کوچکترین محرک آزار دهنده ای باعث اشتغال رفتاری بعضی از افراد میشود. در کنار بروز این ناهنجاری‌ها ضعف فرهنگ عذرخواهی عاملی بر تقویت پرخاشگری و خشونت در جامعه شده است. ناگفته نماند تنش‌های سیاسی و اقتصادی در جامعه باعث خلق اضطراب اجتماعی می‌شود چرا که سرخوردگی‌ها و محرومیت‌ها فرد را وادار به از دست دادن کنترل هیجان‌های رفتاری کرده و در صورت فقدان مهارت مدیریت رفتار، بروز درگیری‌های لفظی و فیزیکی قبل از جنایت دور از انتظار نیست.

مساله و مشکل اصلی در جامعه امروز فقدان اخلاق است. فقدان اخلاق در یک جامعه اسلامی کار آمدی جامعه را زیر سوال میبرد و اخلاقی بودن جامعه فرهنگ دینی را برجسته میکند. وقتی خشونت ورزی در جامعه ایی به ارزش تبدیل شود انگاه زنگ خطر در روابط اجتماعی آن جامعه به صدا در می آید.

اخیرا به دلیل فشارهای اقتصادی شدیدی که روز به روز در حال افزایش است و مردم را دچار شوک عصبی می‌کند از موضوعاتی به شمار می‌آید که می‌تواند جامعه را به تنش کشانده و گذر زندگی را برای افراد سخت کندبنابراین باید توجه داشت که در شرایط حاضر کنترل خشونت و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه می تواند تادرجات قابل توجهی خشونت را کاهش دهد همچنین مهار تورم و گرانی به عنوان اصلی ترین محرک اجتماعی می تواند آرامش فکری را به جامعه برگرداند و از پرخاشگری تا حد امکان بکاهد.امید است که روز به روز شاهد ارامش و صبوری در بین مردم باشیم.


نابغه های دروغگو!

راه رفتن شهر روی اعصاب مردم

همکار دورو داری، کلیک کن