تبیان، دستیار زندگی
من نرگس نفری اقدم هستم همراه دیگر اعضای گروهم، فاطمه عبدالله آموز، نفیسه سادات میریان و پرنیا جوادی از مدرسه غیر انتفاعی سرای دانش با کمک دبیر راهنما سرکار خانم پرستو صبائی فرد در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم و با کمک استاد راهنما سرکار خانم صبایی فرد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان سرای دانش فلسطین

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان سرای دانش فلسطین، رز چینی

بررسی خاصیت ضد باکتریایی گیاه رز چینی

تبیان: با سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدوم مدرسه شرکت کردید؟

سلام من نرگس نفری اقدم هستم همراه دیگر اعضای گروهم، فاطمه عبدالله آموز، نفیسه سادات میریان و پرنیا جوادی از مدرسه غیر انتفاعی سرای دانش با کمک دبیر راهنما سرکار خانم پرستو صبائی فرد در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم و با کمک استاد راهنما سرکار خانم صبایی فرد موفق به انجام این پژوهش شده ایم.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

تحقیق ما در مورد گیاه رز چینی است. گیاه رز چینی از جمله گیاهان گرم سیری است که در قاره آفریقا رشد و تولید می شود. این گیاه توانایی خاص در درمان زخم های عفونی از جمله برخی از زخم های حاصل از بیماری دیابت و زخم های درون بدن مانند زخم حاصل از بیماری های زنان دارد. هم چنین این گیاه در پیشگیری بیماری دیابت، کاهش چربی خون و تقویت قوای جنسی مۆثر است.

تبیان: در مورد پژوهشتون بیشتر توضیح بدید؟

چای ترش همان دمنوشی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده از گیاه (هیبیسكوس) یا رز چینی تهیه می‌شود و از گلبرگ و دانه‌های آن می‌توان به عنوان نوشیدنی استفاده كرد. چای هیبیسكوس دارای رنگ قرمز پر رنگ و ترش طعم است.

در میان گیاهانی كه نام چای را به خود گرفته‌اند، چای قرمز یا چای ترش كه به آن چای مكه هم می‌گویند، به علت رنگ، طعم و خاصیت ویژه‌ای كه دارد، جایگاه مهمی‌ را به خود اختصاص داده است.

در عهد باستان از چای سرخ به عنوان شاداب‌كننده و رفـع‌ كـنـنـده عوارض بیماری‌های قلبی استفاده می‌كردند.

مصرف این محصول در تعدادی از فرهنگ‌ ها مانند چین، مكزیك و حتی اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان یك نوشیدنی تشریفاتی در جشن‌های رسمی‌ از آن استفاده می‌كنند.

نوشیدن این گیاه را می‌توان به صورت سرد و گرم به همراه مقداری قند یا نبات یا حتی بدون آن به عنوان یك نوشیدنی رژیمی‌ مصرف كرد.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان سرای دانش فلسطین، رز چینی

تبیان: خواص این دمنوش چیست؟

نـوشـیـدن ایـن گیاه كاهش‌دهنده فشار خون، خـنـك‌كـنـنـده بـدن، رقـیـق و تـصـفـیـه‌كـنـنده خون، كـنترل‌كننده كلسترول خون، اختلالات كبدی و صفرایی و هم چنین آرام بخشی مناسب می‌باشد و برعكس چای كه باعث دفع آهن می‌شود چای ترش خود یكی از منابع غنی آهن به شمار می‌آید.

طریقه مصرف چای ترش به این صورت است که افرادی كه دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می‌توانند یك تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌های چای قرمز را داخل یك فنجان ریـخـته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، 10 دقیقه بماند تا دم بكشد، سپس صاف كرده و میل كنند.

تبیان: لطفاً نتایج تحقیقاتتان را شرح دهید؟

روش کار ما به این ترتیب است: ابتدا تهیه عصاره آبی، سپس تهیه عصار الکلی بعد از آن تعیین وزن خشک عصاره ها، تعیین فعالیت ضد باکتریایی به روش انتشار، تعیین حداقل غلظت مهار کننده رشد، تعیین حداقل غلظت کشنده.

طبق شواهد آزمایشگاهی ما به این نتیجه رسیدیم که عصاره آبی این گیاه از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. هم چنین عصاره الکلی آن نیز همین اثر را بر رشد میکروب ها داشت.

تبیان: نحوه آشنایی تون با سایت تبیان و جشنواره تبیان چگونه بود؟

ما از طریق مدرسه و مربی پژوهشمان با تبیان آشنا شدیم و در نهمین جشنواره شرکت کردیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی