تبیان، دستیار زندگی
من نسیم هژبری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، فاطمه ساعی، نسیم فرشادفر و سوگند محمدی از مدرسه سرای دانش رسالت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم الهه کریمی در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بررسی برخی آفت کش های بیولوژیک بر روی شته ها است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش رسالت

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سرای دانش رسالت، آفت کش

بررسی برخی آفت کش های بیولوژیک بر روی شته ها

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من نسیم هژبری هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، فاطمه ساعی، نسیم فرشادفر و سوگند محمدی از مدرسه سرای دانش رسالت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم الهه کریمی در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما بررسی برخی آفت کش های بیولوژیک بر روی شته ها است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانیم، بخش کشاورزی دارای بزرگ ترین اثرات در محیط زیست جهانی است. و هم چنین یکی از منابع آلاینده ی خاک، سموم دفع آفات کشاورزی است. امروزه با گسترش مشکلات ناشی از اجرای روش های مبارزه شیمیایی، روش های مدیریت آفات به ویژه مبارزه بیولوژیك از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار شده اند.

ما در این پژوهش اصول صحیح و استفاده از آفت کش های بیولوژیک در كشاورزی را بررسی کردیم، تا بدین وسیله نشان دهیم كه می توان با حداقل مصرف سموم و استفاده از كنترل كننده های بیولوژیكی و زراعی در جهت مبارزه با آفاتی مانند شته ها که از آفات مهم گیاهان محسوب می شوند و مبارزه با آن ها ضروری به نظر می رسد سلامت غذایی میلیون ها انسان را تضمین نمود. نتایج تحقیقات حاکی است که به کار گیری روش های مبارزه بیولوژیك کاهش مصرف سموم شیمیایی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تولید محصول سالم را در برداشته است.

تبیان: استفاده از آفت کش های بیولوژیک چه مزایایی دارد و آیا معایب هم دارد؟

از مزایای عمده استفاده از آفت کش های بیولوژیک می توان به انتخابی بودن آنها اشاره کرد. هم چنین آفت نه شدت پیدا می كند و نه آفت های جدیدی به وجود می آیند. در ضمن موجودات مفیدی که به عنوان آفت کش استفاده می شوند، از قبل در دسترس هستند و احتیاج به ساختن و تولید آن ها نیست. این موجودات می توانند جستجو كنند و آفت را پیدا كنند. هم چنین می توانند افزایش پیدا كنند و انتشار یابند. در این مرحله آفت قادر نیست و یا به سختی قادر است در برابر این نوع مبارزه مقاومت كند و این نوع مبارزه به خودی خود پایاست.

استفاده از آفت کش های بیولوژیکی نقاط ضعفی هم دارد. از نقاط ضعف مبارزه بیولوژیكی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مبارزه كند است.

2- غالباً غیر قابل پیش بینی است.

3- ایجاد وبكاربردن آن مشكل و پر خرج است.

4- احتیاج به نظارت متخصص دارد.

دراین شیوه با بهبود شرایط زیستی برای انگل ها و شكارچی هایی كه در منطقه به طور طبیعی وجود دارند، به پیدایش و ازدیاد آن ها كمك می شود. از جمله ی این اقدامات می توان عملیات زراعی و محفوظ نگه داشتن دشمنان طبیعی در موقع سم پاشی را نام برد.

این روش به ویژه برای مبارزه با آفت های بومی در مناطقی كه كشاورزی مختلط رایج است مناسب می باشد. یکی از آفاتی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است شته می باشد، که یکی از آفت های رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی است. این موجود کوچک به سرعت تکثیر شده و تعداد آن افزایش می یابد.

تبیان: به چند طریق می توان عملکرد مثبتی در این نوع کشاورزی داشت؟

با کنترل سه عامل می توان بهترین نتیجه را در این نوع کشاورزی داشت:

کنترل زراعی

قبل از کاشت اطراف محل کاشت را کنترل کنید و میزبان های شته و محل های اجتماع شته را تا حد امکان از بین ببرید. در ضمن به حشراتی که از عسلک تغذیه می کنند توجه کنید و از ورود آن ها به منطقه کشت جلو گیری کنید. کودهای نیتروژنه در بالا بردن جمعیت شته ها بسیار مۆثر هستند پس باید از این کودها درحد نیاز استفاده کرد و نه بیشتر.

کنترل شیمیایی

کنترل شیمیایی شته ها به دلیل قدرت تولید مثل بالای آن ها سخت است. تا چند سال گذشته این آفت با استفاده از سموم مورد نظر کنترل می‌شد. مقاومت شته‌ها به سموم شیمیایی در اواخر دهه 80 باعث تجدید نظر به استفاده عوامل بیولوژیک بر علیه شته‌ها گردید.

کنترل بیولوژیک

شته در طبیعت دارای دشمنان زیادی است که به طرق مختلف از افزایش جمعیت آن جلوگیری می کنند. اگر فعالیت این دشمنان طبیعی نبود شته ها در مدت کمی قادر بودند کلیه گیاهان میزبان خود را از بین ببرند. از مهم ترین عوامل بیولوژیک در مقابل شته ها می توان به کاربرد بال توری ها که برای کنترل شته ها مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره نمود.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی