تبیان، دستیار زندگی
آرایش زنان ایرانی سوژه رسانه های خارجی شده است؛ حرف های جالب غربی ها را درباره آرایش زنان ایرانی بخوانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایش زنان ایرانی سوژه رسانه های خارجی

آرایش زنان ایرانی سوژه رسانه های خارجی شده است؛ حرف های جالب غربی ها را درباره آرایش زنان ایرانی بخوانید.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
لوازم ارایش

رسیدن حداقل سن آرایش به 14 سال زنگ هشداری است به خانواده ها که الگوی رفتاری مصرف لوازم آرایش را تبیین نمایند. نه تنها مشکلات اقتصادی برای مصرف کنندگان وجود دارد بلکه دختران جوان به جای تحمیل هزینه لوازم آرایش به سبب اقتصادی برای تندرستی و ورزش و یا سرگرمی های رفاهی و سالم استفاده کنند. هر چقدر اعتماد به نفس در زنان ضعیف تر باشد مصرف لوازم آرایش در آنان بیشتر است.

ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7/2 میلیارد دلار است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر 30 سال هستند. در این حال 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده اند به نحوی که تقریبا 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می کنند.

به مرور زمان آرایش کردن برای زنان ایرانی همه گیر تر می شود و با وجودی که ساختار حکومت ایران جمهوری اسلامی است، اما زنان ایرانی در زمینه آرایش کردن حتی از بسیاری از کشورهای لیبرال غربی هم جلوترند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم " کریل جولیان" می نویسد : زنان ایرانی با وجود قانون حجاب در این کشور پول زیادی را صرف آراستن و آرایش صورت خود می کنند.

به مرور زمان آرایش کردن برای زنان ایرانی همه گیر تر می شود و با وجودی که ساختار حکومت ایران جمهوری اسلامی است، اما زنان ایرانی در زمینه آرایش کردن حتی از بسیاری از کشورهای لیبرال غربی هم جلوترند.

این گزارش می نویسد : اخیرا کمپانی " لانکوم " فرانسه که یک برند معروف تولید کننده  لوازم آرایشی است با گرفتن یک جشن در هتلی در تهران بازگشت دوباره خود به بازار لوازم آرایشی ایران را جشن گرفت. این جشن با دعوت بیش از 400 نفر از همکاران و هنرمندان صورت گرفت.

خبرگزاری فرانسه می نویسد : مصرف کنندگان لوازم آرایش در ایران به طور متوسط ماهانه یک ریمل می خرند در حالی که آمار خرید زنان فرانسوی یک ریمل در هر 4 ماه است.

بر اساس این گزارش کمپانی فرانسوی لانکوم که زیر مجموعه کمپانی عظیم اوریال است ،  از سال 2010 در ایران شرکت توزیع کننده رسمی دارد و هم اکنون در کل ایران بیش از 20 مرکز فروش دارد

یکی از مسئولان این شرکت فرانسوی می گوید: ایران بازار بالقوه و بزرگ برای ماست که ارزش آن سالانه صدها میلیون دلار است.

آرایش کردن یا نکردن؟!

آرایش کردن یا نکردن؟! نه، مسئله این نیست. مشکل امروز، تنها در از بین رفتن مرزهای آرایشی و پائین آمدن سن آرایش است. اگر در گذشته، آرایش از سن وسال خاصی وبه صورت کم، متوسط و تند در موقعیت های مختلف کاربرد داشت، امروز دیگر مرزی برای آن باقی نمانده. در طول یک قرن گذشته سرخاب و سفیداب جای خود را به انواع و اقسام لوازم آرایشی داده اند.

لوازمی که در ابتدای پیدایش خود، جزو اشیای لوکس محسوب نمی شدند و فقط نیازی مبرم برای زنان مسن تر و یا افرادی که فیزیک ظاهری زیبایی نداشتند بود، در دنیای امروز به نیازی ضروری در بین اغلب زنان و دختران جوان تبدیل شده است. امروز دیگر استفاده از لوازم آرایشی نه برآورد یک خواسته، بلکه یک احتیاج اجتماعی است که گاهی نیاز به زیبایی از آنجا ریشه می گیرد.

اگرچه همیشه واقعیت گفتنی نیست اما در سر بهترین حالت تنها می توان نوشت: این روزها اگر خانمی برای کار به شرکت، موِسسه و... درخواست بدهد و ظاهر و قیافه خود را فراموش کند، در شرایط برابر به لحاظ تخصصی با دیگران، در اکثر مواقع او در آزمون استخدام آخرین نفر خواهد بود؛ مگر اینکه مهارت یا زمینه استثنایی داشته باشد. البته این تنها یکی از انگیزه های قابل نوشتن است.

دکتر حمید نوروزی روان شناس معتقد است که با از بین رفتن مرزهای آرایشی، سن آرایش هم به عنوان یک متغیر وابسته پایین تر آمده و دختران جوان، در سنین پایین، دست به آزمودن رژلب، پودر و رژگونه می زنند. او می گوید:در بسیاری از موارد، این پدیده از تیره شدن رابطه با پدر و مادر ریشه می گیرد. گروهی از دختران می خواهند از گروه سنی خود پیشی بگیرند.

دلیل استفاده از لوازم آرایش

شاید شما نیز با دختران جوان و نوجوانی که با آرایش زاویه دار تند کنار خیابان ایستاده ، لباس های کثیفی پوشیده و آرایش شب را برای روز به کار برده اند برخورد کرده باشید. در مورد او چه فکری کرده اید؟

روانشناسان می گویند هر چه آرایش تندتر باشد، اعتماد به نفس پایین تر است و افراد خجول از آرایشی استفاده می کنند که تصور می کنند برایشان شخصیت بیشتری می آورد.

اغلب آرایش خشن و چشم هایی با زاویه های تند مختص آدم های بی اعتماد به نفسی است که می خواهند دیگران باورشان کنند و مورد پذیرش جامعه قرار گیرند. بیشتر آنها فکر می کنند که در صورت خود نقص عمده ای دارند، این نقص گاهی آنقدر بزرگ جلوه می کند که برای رفع آن دست به هر کاری می زنند.

آرایش کردن یا نکردن؟! نه، مسئله این نیست. مشکل امروز، تنها در از بین رفتن مرزهای آرایشی و پائین آمدن سن آرایش است. اگر در گذشته، آرایش از سن وسال خاصی وبه صورت کم، متوسط و تند در موقعیت های مختلف کاربرد داشت، امروز دیگر مرزی برای آن باقی نمانده. در طول یک قرن گذشته سرخاب و سفیداب جای خود را به انواع و اقسام لوازم آرایشی داده اند

آرایش در اینجا به کاهش اضطراب و افسردگی ناشی از تصور داشتن نقص کمک می کند. این افراد آرایش غلیظ را نه به خاطر مردان بلکه در واکنش به فروپاشی درون خود انجام می دهند، یعنی تلاش می کنند دیگران چهره غمگین ، ژولیده و پریشان آنان را نبینند.

براساس نحوه و نوع آرایش جوانان شخصیت درونی و بیرونی، طبقه اجتماعی و همچنین طرز تفکر و نگرش و بینش آنان مشخص می شود.

اگر زن به طور متوسط هر روز با چهار نوع لوازم آرایش استفاده کند به طور متوسط سالیانه دو و نیم کیلو مواد معدنی و شیمیایی استفاده می نماید. مواد شیمیایی سرب، جیوه که هر کدام به تنهایی برای قسمت های مختلف بدن زیان آور است.

رسانه ها، متهم ردیف اول!

در این میان انگشت اتهام، به سوی وسایل ارتباط جمعی است، و ماهواره و سینما احتمالاً متهم های ردیف اول! آنها دنیای مد هستند: مد لباس، مو و آرایش! کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند با ایجاد و گسترش ارتباطات بین طبقات مختلف یک جامعه و در نگاهی وسیع تر، بین جوامع مختلف، مخصوصاً از طریق رسانه های دیداری، افراد به عنوان مخاطب با نمونه هایی آشنا می شوند که خارج از فرهنگ و آداب و رسوم و ارزش های جامعه خودشان است، نمونه هایی که به دلیل متنوع بودن در اکثر مواقع به الگو تبدیل می شوند. ولی آیا شما هم موافقید که همه تقصیرها را نباید تنها به گردن ماهواره و فرهنگ غرب بیندازیم؟ بهتر نیست به جای این کار، به نقشی که خودمان درایجاد این مشکلات ایفا کرده ایم توجه کنیم؟


منابع : 1-شفقنا / 2- آفتاب/ 3-فردا نیوز

متقاضیان کم سن آرایش

بیکاری و آرایش‌های اجق وجق

آرایش غلیظ محصول جدید ماهواره