تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه قرار است دانش آموزان دو طرح ساختمانی را در کلاس به وسیله خمیر و ماکارونی شبیه سازی کنند،برای صرفه جویی در زمان، دانش آموزان را به دو گروه 3 ویا 4 نفره تقسیم کنید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر انرژی درونی زمین بر معماری کویری 3

اهداف جلسه شامل اهداف رفتاری و آموزشی

کسب مهارت در ساخت مدل با ماکارونی

  • ساخت 2 یا 3 مدل مختلف

زمان عملیاتی

2 ساعت

وسایل لازم

دستور العمل ساخت

      روند کار

      از دانش آموزان بخواهید که طرح هایی که قرار بود به عنوان تکلیف آماده کنند را در کلاس ارایه دهند. از تک تک آنها پیرامون دلیلشان برای انتخاب طرح پیشنهادی شان سوال کنید. این کار باعث می شود که دانش آموز دلایل دوستانش را بشنود و برای دفعات بعد با دید چند جانبه تری مسأله را مورد بررسی قرار دهد و همزمان به نکات بیشتری توجه کند، برای ثبت دلایل مطرح شده و مقایسه ی آنها با نتایجی که بعد از آزمایش ها به دست می آوریم خوب است که جدولی مثل جدول زیر تهیه شود تا تمام عوامل موثر ارایه شده در آن ثبت شود... (30 تا 40 دقیقه)

      عوامل موثر بر مقاومت طرح پیشنهادی شما
      1نسبت ارتفاع به مساحت قاعده
      2                اندازه ی زاویه ها
      3

      برای چاپ کردن جدول اینجا را ببینید.

      از همه ی دانش آموزان بخواهید که چنین جدولی را پر کنند تا دلایلشان برای انتخاب طرحشان مشخص شود و در پایان جلسه این جدول ها را در پوشه ی پروژه بایگانی کنید...


      در این جلسه قرار است دانش آموزان دو طرح ساختمانی را در کلاس به وسیله خمیر و ماکارونی شبیه سازی کنند، برای صرفه جویی در زمان، دانش آموزان را به دو گروه 3 ویا 4 نفره تقسیم کنید. (بهتر است دانش آموزان خودشان این کار را انجام دهند وگروهشان را انتخاب کنند. )

      دو طرحی که قرار است در این جلسه مدل شود، طرح هرم و مکعب مستطیل است و هر گروه بعد از انتخاب یکی از این دو طرح، ساخت آن را شروع می کند. برای بالا رفتن توانایی شاگردان در انجام کار گروهی و حل کردن مسایل به صورت توافقی، اجازه دهید دانش آموزان خودشان طرحی را که قرار است بسازند انتخاب کنند. نهایتا اگر دیدید که دانش آموزان موفق نشدند با هم توافق کنند، بدون این که نظر شخصییتان را اعمال کنید می توانید برای حل مشکل از قرعه کشی کنید.

      پس از انتخاب طرح ها، دستور العمل ساخت هر طرح را به گروه مربوطه دهید تا دانش آموزان کار کردن با دستور کار را بیاموزند. قبل از شروع ساخت به آنها پیشنهاد کنید که ابتدا کارهای اصلی دستورالعمل را شناسایی کنند و در گروه، هر کس وظیفه ی انجام یکی از آن کارها را به عهده گیرد. در واقع قرار است دانش آموز یاد بگیرد که در کار گروهی برای موفق شدن، تقسیم کار بسیار مهم است.

      در زمانی که دانش آموزان مشغول ساخت هستند به طور مرتب به آنها سر بزنید و اگر نیاز به کمک شما بود، به آنها کمک کنید اما دقت کنید که نباید نقش شما پررنگ تر از نقش بچه های گروه باشد.

      در پایان کلاس اگر کار ساخت دانش آموزان تمام نشده بود، تکمیل و اتمام کار را به عنوان تکلیف جلسه ی بعد از آن ها بخواهید، دقت داشته باشید که تا جلسه بعد این طرح ها حتما باید تکمیل شوند.

      دستورالعمل ساخت هرم ماکارونی :

      وسایل مورد نیاز :
      4 قطعه ماکارونی رشته ای به طول 12/5 سانتی متر.
      4 قطعه ماکارونی رشته ای به طول 9 سانتی متر.
      8 قطعه ماکارونی رشته ای به طول6 سانتی متر.
      4 قطعه ماکارونی رشته ای به طول 5 سانتی متر.
      4 قطعه ماکارونی رشته ای به طول 7/5 سانتی متر.
      خمیر بازی.
      خط کش و قیچی برای اندازه گرفتن و بریدن ماکارونی ها.
      ابتدا ماکارونی ها را به اندازه و تعداد گفته شده در بالا برش بزنید. برای برش دادن ماکارونی ها، با مداد اندازه ی مورد نظر را روی آن مشخص کنید و بعد با قیچی ماکارونی را از این محل برش بزنید! فقط مواظب باشید زیاد خشن این کار را انجام ندهید،چون می خواهیم ماکارونی را برش بزیم نه تیر آهن!! 13 کره ی خمیری تقریبا به اندازه ی نخود، برای وصل کردن ماکارونی ها به هم ، درست کنید.

      با 4 ماکارونی 12/5 سانتی و 4 عدد از کره های خمیری یک مربع بسازید.

      همین کار را با 4 ماکارونی 9 و 4 ماکارونی 6 سانتی انجام دهید.حالا شما سه مربع با ابعاد 12/5 در12/5 و 9 در9 و 6 در6 دارید. می خواهیم نقشه زیر را سازیم.

      بررسی مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله - جلسه سوم

      نقشه ساخت هرم با قاعده مربع

      مربع بزرگ تر را روی میز کار قرار دهید و 4 ماکارونی 6 سانتی را در راس ها طوری قرار دهید که از آن ها به عنوان پایه برای سوار کردن مربع 9 در 9، که قبلا ساخته اید،به روی این مربع 12/5 در 12/5 استفاده کنید.شما قرار است یک هرم 3 طبقه ی هیجان انگیز درست کنید پس هنوز 1 طبقه باقی مانده، دست به کار شوید، با 4 قطعه ماکارونی 5 سانتی پایه های طبقه ی سوم را روی طبقه ی دوم، همان مربع 9 در 9، قرار دهید و مربع 6 در 6 ی که ساخته اید را روی آن ها سوار کنید.

      در آخرین مرحله، پانزدهمین و آخرین کره ی خمیری را به عنوان راس هرمتان در نظر بگیرید و از آن برای وصل کردن 4 ماکارونی 7/5 سانتی به هم استفاده کنید، توجه کنید که این قسمت آخرین بخش هرم است، پس در سوار کردن آن روی طبقه ی سوم دقت کنید.

      بررسی مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله - جلسه سوم
      بررسی مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله - جلسه سوم

      یک نمونه ی ساخته شده تا مرحله ی سوار کردن آخرین قطعه ماکارونی ها...


      هرم شما کامل شده ، خسته نباشید...

      دستور ساخت مکعب با ماکارونی:

      وسایل مورد نیاز:

      12 قطعه ماکارونی رشته ای 11 سانتی.
      8 قطعه ماکارونی رشته ای 6/5 سانتی.
      خط کش و قیچی برای اندازه گیری و بریدن ماکارونی ها.
      خمیر بازی.

      ابتدا ماکارونی ها را به اندازه و تعداد گفته شده در بالا برش بزنید. 12 کره ی خمیری تقریبا به اندازه ی نخود، برای وصل کردن ماکارونی ها به هم ، درست کنید.
      بررسی مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله - جلسه سوم

      نقشه ساخت مکعب دو طبقه


      با 12 ماکارونی 11 سانتی و 12 کره ای که درست کردید ، 3 مربع 11 در 11 سانتی سازید. این مربع ها قرار است نقش طبقه ها و سقف ساختمان دو طیقه ی شما را بازی کنند. برای سوار کردن این مربع ها به روی هم از ستون های ماکارونی 6/5 سانتی استفاده کنید.

      ساختمان شما تمام شد، خسته نباشید...

      تکلیف جلسه بعد:
      هر گروه بایستی یک طرح جدید و ابتکاری تا جلسه بعد آماده کند. فراموش نکنید که کمی منطق ممکن است به کارتان بیاید و مقاومت مدل شما را بالا ببرد.