تبیان، دستیار زندگی
شخصیت را بر اساس صفت بارز، یا مسلط یا شاخص فرد نیز تعریف کرده اند و بر این اساس است که افراد را دارای شخصیت برونگرا، یا درونگرا می دانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین شوروزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما برون گرا هستید یا درون گرا؟


شخصیت را بر اساس صفت بارز، یا مسلط یا شاخص فرد نیز تعریف کرده اند و بر این اساس است که افراد را دارای شخصیت برونگرا، یا درونگرا می دانند.

به دلیل تنوع و گستردگی رفتار، در انسان ها، ارائه تعریف جامع وکلی از شخصیت، امکان پذیر نیست. اما در بین این نظریه ها دو نظریه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شخصیت

در نظریه اول ریشه رفتار و شخصیت انسان را در درون او می دانند و در نظریه دوم ریشه رفتار انسان را در تعاملات او با محیط می دانند. بنابراین دو دیدگاه درباره شکل گیری شخصیت انسان وجود دارد که مطابق آن دو نوع شخصیت وجود دارد:

1- دیدگاه درون گرایی

2- دیدگاه برون گرایی

هـر دوی این دو نوع شخصیت کاملاً طبیعی و نرمال می باشد. برونگرایان به سوی جهان عینی متمایل بوده و درونگرایان به سوی جهان ذهنی و غیر عینی. شما با آگاهی یافتن از خصوصیات شخصیتی هر دو گروه قادر خواهید بود با شناسایی شان رابطه بهتری بـا آنها برقرار سازید:

درون گرایی

فرد درون گرا آمادگی بیشتری برای خودداری و تسلط بر نفس از خود نشان می‌دهد. این افراد كمتر تمایل به حضور در جمع دارند و بیشتر دقت خود را به مطالعه و فعالیت های ذهنی انفرادی می‌گذرانند.

برون گرایی

ویژگی خُلقی است كه با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد برون‌گرا از آمادگی كمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند.

از جمله ویژگی های این دو مدل شخصیتی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژگی های برون گرایی

-علاقه‌مند به وقایع پیرامون خود

- رو راست و معمولاً پرحرف

- عقیده خود را با عقاید دیگران مقایسه می‌كنند

- اهل پیشقدم شدن در كارها

- به سهولت دوستان جدیدی یافته و با یك گروه خود را وفق می‌دهند

-افكار خود را راحت بیان می‌كنند

-علاقه‌مند به افراد جدید

خیلی از ما انسان ها نمی دانیم دارای چه نوع تیپ شخصیتی هستیم و شاید مهم ترین عامل شکست در ارتباط برقرار کردن با محیط پیرامونمان همین عدم شناخت شخصیت خودمان باشد

ویژگی های درون گرایی

علاقه مند به احساسات و افکار خودشان. نیاز به داشتن قلمرو شخصی. کـم حرف، ساکت و متفکر هستند.

دوستان زیادی ندارد. در ارتباط برقرار کردن با افراد جدید مشـکل دارد. عـلاقـه مـند به سکوت و تمرکز. از دید و بازدید های غیر منتظره و ناگهانی بیزار است.

کارایی وی در تنهایی بیشتر است. بزرگترین وحشت وی آن است که در یک جمع شلوغ قرار گیرد. ترس از آنکه فردیت خود را از دست بدهد. از فعالیت های انفرادی انرژی می گیرد. در بین انبوه مردم بودن آنها را خسته می کند. بیشتر از دست کرده خودشان خشمگین می گردند تا دیگران. معمولاً کمرو هستند. درکشان مشکل است. اهل ایده و عقاید نو.

شخصیتی متمایز در خلوت خود و در حضور دیگران دارند. مشتاق و احساساتی می باشند. معمولاً احساساتشان را بیان نمی کنند. در جمع ناآشنا ساکت اما در جمع دوستان خود راحت می بـاشند. تمرکزشان قوی است. برای تصمیم گیری به زمان نیاز دارند. از در میان گذاشتن اطلاعات شخصی خود با دیگران ممانعت می کند.

خداوند به انسان ها توصیه می کند تا در شناخت شخصیت خود بکوشند، چرا که با این شناخت خواهند توانست نوع تعاملات خود با محیط پیرامون، با افراد و با خداوند را مورد ارزیابی قرار دهند و در راستای سالم کردن نوع ارتباط قدم بردارند. خیلی از ما انسان ها نمی دانیم دارای چه نوع تیپ شخصیتی هستیم و شاید مهم ترین عامل شکست در ارتباط برقرار کردن با محیط پیرامونمان همین عدم شناخت شخصیت خودمان باشد.

شخص با شناخت شخصیت خودش و اینکه برون گرا و درون گرا باشد، خواهد توانست در مهم ترین امور زندگی اش؛ مانند کار، تحصیل، ازدواج و . . . تصمیم های درست تری بگیرد.

شخصیت

خداوند در آیه 84 سوره اسراء می فرماید:

قُل کُلّ یعمل عَلی شاکِلَتِه فَرَبُّکم أعلَمُ َبَمن هُو أهدی سَبیلا.

بگو هرکس بر اساس خلق و خوی خود عمل می کند. پروردگارتان کسانی را که راهشان نیکوتر است، بهتر می شناسد.

قرآن کریم در این آیه، عمل انسان را مبتنی بر چیزی می داند که آن را شاکله می نامند. به عبارت دیگر، منشأ اعمال آدمی، شاکله اوست. با توجه به این نکته و مفهوم شخصیت در روان شناسی می توان به طور اجمال و بدون توجه به تعریف خاصی که از شخصیت ارایه شده است، شاکله را معادل مفهوم شخصیت در روان شناسی گرفت.

شاکله به معنای خلق و خوی آمده و به این دلیل به خلق و خوی، شاکله گفته می شود که انسان را مقید می کند و نمی گذارد در آن چه می خواهد، آزاد باشد، بلکه او را وادار می سازد تا به مقتضای اخلاق رفتار کند.

بنابراین می توان گفت که مجموعه خلق و خوی ها و رفتارها، شخصیت انسان را تشکیل می‌دهند و مجموع این موارد را می‌توان شاکله شخصیت انسان در نظر گرفت.

حسین شوروزی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

طبع تو سرد است یا گرم؟

چگونه فکرمان را مدیریت کنیم؟

حواست به خودت هست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.