من شبنم واحدی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم لیلا رنجبر، ریحانه اسلامی و زهرا گراوند از پژوهش سرای شهید احمدی روشن با همکاری استاد راهنما سرکار خانم زهرا فتاحی در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما دلیل ایجاد سرطان های شایع در ایران و راه های....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهام گارسچی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان پژوهش سرای شهید احمدی روشن

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان پژوهش سرای شهید احمدی روشن، سرطان های شایع

دلیل ایجاد سرطان های شایع در ایران و راه های پیشگیری از آن ها

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

به نام خدا، سلام من شبنم واحدی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم لیلا رنجبر، ریحانه اسلامی و زهرا گراوند از پژوهش سرای شهید احمدی روشن با همکاری استاد راهنما سرکار خانم زهرا فتاحی در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما " دلیل ایجاد سرطان های شایع در ایران و راه های پیشگیری از آن ها " است.

 

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

در گذشته بیشتر غذاها به طور مستقیم از منابع طبیعی تولید و مصرف می شدند، اما امروزه برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از فاسد شدن اکثر محصولات غذایی از جمله انواع کنسرو ها، فرآورده های گوشتی، لبنیات، سس ها، رب گوجه فرنگی، آبمیوه ها، شکلات و. . . از افزودنی ها استفاده می شود.

افزودنی های غذایی، ترکیبات شیمیایی طبیعی و یا مصنوعی هستند که به منظور حفظ و بهبود کیفیت، طعم، بافت، ظاهر و ماندگاری در طی مراحل تولید، عمل آوری، خالص سازی، بسته بندی و نقل و انتقال به مواد غذایی اضافه می شوند.

این مواد به صورت مستقیم و غیرمستقیم به هنگام استفاده، بر روی خواص شیمیایی ماده غذایی تأثیر می گذارد یا در اثر استفاده به جزیی از ماده غذایی تبدیل می شود.

مواد افزودنی مستقیم به طور عمدی به جهت یک هدف خاص در غذا استفاده می شوند مانند: رنگ های مصنوعی، اسانس ها، شیرین کننده ها، امولیسفایر، آنتی اکسیدان ها و. . . که متاسفانه برخی به طور نسبی سمی بوده و خاصیت تجمع پذیری در بدن دارند.

 

تبیان: استفاده از این افزودنی ها چه ضرری برای انسان دارد؟

سالیان متمادی است که توجه زیادی به خطرات کوتاه و بلند مدت احتمالی ناشی از مصرف مواد افزودنی معطوف شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اثرات حاد کوتاه مدت افزودنی ها مشابه نیستند. بعضی از افزودنی ها درحدی استفاده می شوند که می توانند مانند یک سم اثر نمایند و واکنش های حساسیتی شدیدی را به وجود آورند ،که در افراد مختلف با شدت ها و حالات متفاوتی بروز می کنند.

از مهم ترین علایم مصرف بلند مدت و مقادیر نسبتاً زیاد افزودنی ها احتمال بروز سرطان، بیماری های گوارشی و عصبی، بیماری های پوستی، بیش فعالی و کاهش ضریب هوشی درکودکان است. انواع چاشنی ها و سس هایی که همراه غذا مصرف می شوند محرك اشتها، ترشح اسید معده و حرکات سیستم گوارشی هستند که این موضوع زمینه را برای پرخوری و بروز چاقی فراهم می آورد. رنگ های مصنوعی نیز می توانند ضریب هوشی کودکان را کاهش دهند. با این حال اساسی ترین اثر افزودنی ها افزایش احتمال ابتلا به سرطان، فشار خون و بیماری های کبدی و کلیوی است.

 

تبیان: در تحقیق هایی که انجام دادید به چه نتایجی دست یافتید؟

با توجه به مضررات افزودنی ها به ویژه بروز سرطان های شایع، دو راهکار را برای کاهش آن پیشنهاد دادیم:

1. آشنایی و ترویج کشاورزی ارگانیک

بدین معنی که در فرآیند کشاورزی از هیچ گونه ترکیب شیمیایی مانند آفتکش ها، سموم و کودهای شیمیایی استفاده نشود. توسعه این نوع کشاورزی و جایگزینی آن به جای روش های رایج کشاورزی، حذف این مواد شیمیایی در خوراك انسان و جلوگیری از مسمومیت ها و واکنش های آلرژیک ناشی از آنها و نیزکاهش آلودگی های محیط زیست را به همراه دارد.

2. بیوتکنولوژی

استفاده از آنزیم های طبیعی به جای افزودنی های زیان آور است. در بیوتکنولوژی غذایی می توان افزودنی های طبیعی از آنزیم ها و ویتامین ها تولید نمود که جایگزین انواع سنتزی شیمیایی شوند. در بیوتکنولوژی گیاهی می توان گیاهانی با مقاومت بیشتر به آفات و یا گیاهانی با ارزش غذایی بیشتر ایجاد کرد.

 

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی