تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته گزارشی از احتمال دخل و تصرف در سریال ستایش 280179 منتشر کردیم. شواهد حاکی از آن است که تهدید عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما جدی است و سازندگان فصل دوم سریال را به جای 40 قسمت در 26 قسمت جمع می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستایش کوتاه می شود نه توقیف


روز گذشته گزارشی از احتمال دخل و تصرف در سریال ستایش  منتشر کردیم. شواهد حاکی از آن است که تهدید عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما جدی است و سازندگان فصل دوم سریال را به جای 40 قسمت در 26 قسمت جمع می کنند.

ستایش 2

طبیعتا كارگردان نخستین و البته بهترین گزینه برای پاسخ به حواشی سریال «ستایش» است. سعید سلطانی كه همیشه پاسخگوی تلفن است این بار در نقطه ای كور بسر می برد و در دسترس نیست.

تهیه كننده عصبانی است

تهیه كننده سریال «ستایش» هم مثل آقای كارگردان به حُسن رابطه با خبرنگاران شهره است اما این بار كمی عصبانی به نظر می رسد. آرمان زرین كوب حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

بازیگر معترض است

امیر محمد زند. این بازگیر تنها گزینه ای است كه حاضر می شود دقایقی پاسخگوی سوالاتمان باشد. او خبر را نشنیده اما انطباق نظر تائید نشده رئیس با گفته های پیشین او درباره «ستایش» واكنش جالبش را به همراه دارد. زند می گوید: « من نباید در این باره جواب دهم؛ در وهله اول كارگردان باید پاسخگوی ریتم كند سریال باشد و بعد هم نویسنده و تدوینگر. » این بازیگر چندی پیش اعتراضش را از كش دار بودن سریال رسانه ای كرده بود و همچنان بر نظرش پافشاری می كند:« هر اثری كه قرار است ساخته شود باید بر اساس اصول باشد؛ نمی توان یك بنای 50 طبقه را روی فونداسیون ساختمانی 5 طبقه قرار داد.»

سریال كوتاه می شود؟

زند در ادامه به نكته ای جالب اشاره می كند كه احتمالا بی ربط به هشدار ضرغامی و اعتراض برخی مخاطبان نیست:« سه چهار قسمت از سریال بیشتر نمانده .» با این حساب فصل دو «ستایش» به جای 40 قسمت در 26 قسمت جمع می شود و این یعنی رئیس واقعا عصبانی است!

نازگل هم معترض است

فقط امیرمحمد زند نیست كه به فصل دوم «ستایش» اعتراض دارد. چندی پیش حدیث میر امینی گفت و گویی بلند با بانی فیلم انجام داد و حضور در این سریال را اشتباهی حرفه ای عنوان كرد. جنس این اعتراض البته بیشتر به خاطر كمرنگ شدن شخصت نازگل و بلاتكلیفی آن بود. بخش هایی از آن را بخوانید:

* در کشور ما یک سیستم است که کارها بدون فیلمنامه کلید می خورد. اگر هم سراغ فیلمنامه را بگیری می گویند مگر تو به ما اعتماد نداری؟

امیر محمد زند به نكته ای جالب اشاره می كند كه احتمالا بی ربط به هشدار ضرغامی و اعتراض برخی مخاطبان نیست:« سه چهار قسمت از سریال بیشتر نمانده .» با این حساب فصل دو «ستایش» به جای 40 قسمت در 26 قسمت جمع می شود و این یعنی رئیس واقعا عصبانی است!

* سری دوم «ستایش» کار خوبی نشده، چون قصه ندارد. ما فقط یک سری دیالوگ می شنویم. در واقع بدون اینکه قصه ای داشته باشیم، به همان شخصیت های قبلی تکیه شده است.

* قصه لق می زند. یک سری کاراکتر می آیند یک سری چیزها می گویند و می روند. ما می رویم دو قسمت راجع به یک موضوع با دو کاراکتر صحبت می کنیم و هیچ داستانی پیش نمی رود.

* می خواهند بگویند ببینید ما چقدر بازیگر کنار هم چیده ایم؟ در حالیکه به هیچ یک از این شخصیت ها پرداخته نمی شود. من در مورد کاراکتر خودم می گویم، اگر نازگل از کل کار حذف شود هیچ لطمه ای به قصه نمی خورد!

* حدود 5-4 قسمت اول را خواندم. در آن چند قسمت ابتدایی، نازگل کاراکتری جذاب داشت. شخصیتی که مشخصا جای کار داشت و می توانست خوب از آب دربیاید. من اصلاً فکرش را هم نمی کردم که بشود این شخصیت را کوتاه کرد یا از آن به راحتی گذشت و کمرنگش کرد. باور کنید موضوع شخص من نیست، من به دنبال این نبودم که نقش مرا زیاد کنند. فکر می کنم این عدم پرداخت به کاراکتر نازگل به کار خودشان لطمه وارد کرد!

ستایش توقیف می شود؟

هنوز نقل قول عزت الله ضرغامی درباره توقیف سریال رسما تائید یا تكذیب نشده اما آن چه مشخص است این كه رئیس این بار وسط ماجرایی مثل «سرزمین كهن» نیست و ترجیح می دهد این مشكل را با گفت و گوهای درون سازمانی حل كند تا با توقیف و تهدید. «ستایش» بیننده دارد ولی واقعا زیادی كش آمده. نظر شما چیست؟

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع:هفت صبح/بانی فیلم