تبیان، دستیار زندگی
«اردو» فعالیتی سازمان یافته، نظام مند و هدفمند است که به صورت گروهی با برنامه های معین، تحت نظارت و هدف مربی در محیطی خارج از مدرسه و بیرون از محدودۀ فعالیت های روزمره و در فضایی کاملاً متنوع، مساعد و بانشاط، و با هدف تربیت و سازندگی برگزار می گردد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت اردوهای دانش آموزی

اردو

«اردو» فعالیتی سازمان یافته، نظام مند و هدفمند است که به صورت گروهی با برنامه های معین، تحت نظارت و هدف مربی در محیطی خارج از مدرسه و بیرون از محدوده فعالیت های روزمره و در فضایی کاملاً متنوع، مساعد و بانشاط، و با هدف تربیت و سازندگی برگزار می گردد. گرایش غالب در اردو، آموزشی و پرورشی است.

اردوگاه نیز به مکانی گفته می شود که جمعی از افراد برای مدت محدود مطابق شرایط زمان و مکان، در آن به سر می برند.

امروزه نقش اردو در رشد و شخصیت دانش آموزان، اجتماعی شدن و باورپذیری آن ها امری غیرقابل انكار به شمار می رود و از همین روست كه اغلب كارشناسان آموزشی بر لزوم برگزاری اردوهای علمی، معنوی و تفریحی برای دانش آموزان توافق نظر دارند.

به اعتقاد كارشناسان، اردو یك فعالیت مقطعی و فوق برنامه نیست بلكه یك فرآیند آموزشی، پرورشی است كه متناظر به اهداف و برنامه های مرتبط با سطح و مقطع تحصیلی دانش آموزان و از اصلی ترین پارامترهای اثرگذار در حوزه جامعه پذیری دانش آموزان می باشد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت كه اردوهای دانش آموزی در میان دانش آموزان هر مدرسه جایگاه مهمی برای یادگیری و تمرین فعالیت های گروهی و آماده شدن برای مشاركت در جامعه گسترده امروز به شمار می رود.

یکی از كارشناسان آموزشی در خصوص اردوهای دانش آموزی می گوید: یكی از مهم ترین آثار این اردوها، دور كردن دانش‌آموز از فضای رسمی و خشك كلاس است كه می‌تواند با فراهم ساختن یك محیط باز و شاداب و تغییر مكان، ظرفیت مناسبی را برای بهره برداری آموزشی فراهم آورد.

بر این اساس لازم است تا به تعداد كافی مربی های آموزش دیده و مجرب اردوها را همراهی نموده و بر جمع آن ها نظارت داشته باشند.

همواره دیده شده است در تجمعات گروهی دانش آموزی برخی افراد که دارای شخصیت اجتماعی ضعیفی هستند در درون خویش به مبارزه با جمع برخاسته و به شکل واضحی از جمع فاصله می گیرند، البته در مقابل دانش آموزانی هستند كه به صورت کامل و جامع جمع را همراهی می‌كنند. این دو پدیده ضرورت بیشتر اردوهای دانش آموزی را گوشزد می کند. دانش آموزان در اردوها با روش حضور موفق در جمع و چگونگی برخورد با دیگران از جمله همراهان و مربیان و یا میهمانانی که احتمالا به اردو وارد می شوند آشنا شده و کم کم شخصیت درست آن ها در این هم افزایی اجتماعی شکل می گیرد.

شرکت در این اردوها همچنین فرصت مناسبی است تا دانش‌آموز فراتر از مناسباتی كه در كلاس درس و مدرسه با دیگران دارد، تجربه‌های تازه‌تری به دست آورده و در اصلاح شخصیتش پخته شود.

در اردوها، دانش‌آموزان می‌توانند آنچه را كه در كتاب ‌ها به صورت تئوری می‌خوانند در میدان عمل بیازمایند، البته این مسئله محدود به دروس علمی مانند زیست شناسی و زمین شناسی نمی‌شود بلكه دروس معرفتی را نیز می‌توان در زمره این آزمایش وارد کرد.

تببین هدف برای اردو نیز یکی از مهم ترین بخش ها در برنامه ریزی اردوهاست. وقتی قرار است اردویی برای دانش‌آموزان برگزار شود باید اهداف این برنامه مشخص باشد به این مفهوم كه برای چه مقطع سنی و به چه منظوری این اردو برگزار می‌شود و قرار است دانش‌آموزان در چه زمینه‌هایی آموزش ببینند.

البته گاهی اردوها می توانند فقط جنبه تفریحی داشته باشند مثل لذت بردن از طبیعت زیبای آفریدگار و تفکر در زیبایی ها. اما چون خارج شدن از چارچوب كلاس فرصت خوبی برای آموزش در اختیار مربی قرار می‌دهد بنابراین لازم است تا در بیشتر اردوها مفاهیم آموزشی متناسب نیز ارایه شود.

حضور مستقیم مربیان آموزشی و تربیتی مدارس در کنار دانش آموزان یکی از مهم ترین مسایل اردوهاست. مربی باید در تمامی لحظات همراه دانش آموز باشد تا بتواند اشراف کاملی بر جمع آنان و موضوعات مورد بحث و تصمیمات گروهی داشته باشد. مربی در حقیقت ضمن آزاد گذاشتن دانش آموزان برای فکر کردن و تصمیم گرفتن، هرکجا لازم بداند برای نهایی کردن تصمیمات وارد صحنه شده و موارد مهم را کنترل می کند.

نتیجه گیری:

برنامه ریزی و اجرای اردوهای دانش آموزی یک ضرورت است. ضرورتی که اگر با فکر و اندیشه و با عنایت به مطالبی که در مقاله «ضرورت آموزش» بیان شد برنامه ریزی شود تاثیرات مهم و اساسی بر شکل گیری شخصیت درست اجتماعی، قرهنگی و علمی دانش آموزان خواهد داشت. اردوها باید در زمان مناسب، با برنامه ریزی خوب و با حضور مربیان آموزش دیده و مجرب برگزار شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: مریم فروزان کیا