تبیان، دستیار زندگی
2014 را می توان بهترین ویژه برنامه جام های جهانی تلویزیون دانست؛ جایی که عادل فردوسی پور و تیمش استانداردها را بالا برده اند و هر آن چه یک بیننده می خواهد برایش تامین می کنند. سه شنبه گذشته به استودیو 2014 رفتیم تا حال وهوای این برنامه را از نردیک شاهد با
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگران نباش تو هم مثل عادلی!

گزارشی از پشت صحنه ویژه برنامه جام جهانی و اتفاقات جالبی که در آن می گذرد


2014 را می توان بهترین ویژه برنامه جام های جهانی تلویزیون دانست؛ جایی که عادل فردوسی پور و تیمش استانداردها را بالا برده اند و هر آن چه یک بیننده می خواهد برایش تامین می کنند. سه شنبه گذشته به استودیو 2014 رفتیم تا حال وهوای این برنامه را از نردیک شاهد باشیم. شرحش پیش روی شما است:

ویژه برنامه جام جهانی

ساختمان برازنده پرس تی وی در سعادت آباد حالا حالاها این همه هیجان فوتبالی را تجربه كند. حتی حراستِ لبخند به لب آن، با شنیدن 2014 دچار هیجان می شوند. آقای نگهبان با خوش اخلاقی از تیم مورد علاقه ام می پرسد و طوری كه ناراحت نشوم می گوید جام در برزیل نمی ماند؛ یا آرژانیتن یا ایتالیا. تعصب كمرنگ من مجالی تازه به این عشق فوتبال می دهد و راز دیگری را فاش می كند. او دوست دارد خودش قهرمان شود و جایزه بزرگ برنامه عادل فردوسی پور را ببرد:«راستی شما می دانی این جایزه چیست؟» در همین فاصله مهمان بعدی می رسد و نگهبان خوش اخلاق در فكر كَل كَل با اوست.

شوك اول:استادیو آرام

«بلژیك – الجزایر » حكم تنفس برای عادل فردوسی پور و تیم 2014 دارد. شبكه سه آنتن را دیرتر از روزهای پیش به آن ها داده و خود بازی هم چندان وسوسه ای برای تماشا بر نمی انگیزد. فردوسی پور كه می آید اتاق فرمان به هم می ریزد. همه می خواهند درباره كنداكتور با او حرف بزنند. گوش می دهد و همزمان با موبایل و لب تاب كار می كند. او را به اسم های مختلف صدا می زنند: استاد، عادل،آقای فردوسی پور...» برای او ظاهرا صدا زدن به اسم كوچك یا فامیلی و هر لقب و عنوان دیگری مهم نیست.

ویژه برنامه جام جهانی

تشكر از پَدی؛‌سه روز بعد

در همین فاصله كم متوجه شده ام فردوسی پور بلند بلند فكر می كند. بچه های فنی از لابلای حرف های بریده بریده او اسم پَدی،ورزشی نویس ایتالیا را می شنوند؛ همان كه قبل از بازی ایتالیا از طریق اسكایپ مهمان 2014 شد. اسمش كه می آید هم به سوی فردوسی پور برمی گردند و با حالتی خاص پدی پدی می گویند! آقای ایتالیایی حسابی دل تیم پشت صحنه را برده ؛ معلوم می شود او پشت و جلوی دوربین آدم خوش مشربی است و به همین زودی دل بچه های 2014 برای او تنگ شده. من كه این بار نسبت به بقیه به فردوسی پور نزدیك ترم می پرسم می خواهید دوباره از پدی دعوت كنید؟ نیم نگاهی می اندازد و تازه متوجه می شوم تا كمر وارد حریم خصوصی اش شده ام و ایمیل هایش را چك می كنم! او اما به این چیزها اهمیت نمی دهد ؛‌ با خنده معروف می گوید:« نه ... می خواهم ازش تشكر كنم؛ تازه بعد از سه روز....» بلافاصله هم یكی از بچه ها گوشی به دست پشت خط می آید. ظاهرا رضا چلنگر مقدمات حضور كرانچار در 2014 را مهیا می كند.بعد از این مکالمه کوتاه فردوسی پور به شام دعوت مان می كند.

هر چه قدر همه تیم 2014 دچار هیجان هستند، فردوسی پور با آرامش تمام سعی می كند بر همه چیز نظارت داشته باشد. بین آیتم ها بلافاصله به اتاق فرمان می آید و نكات لازم را گوشزد می كند.

دغدغه پنالتی زن!

«راستی چرا آمار پنالتی كریم بنزما پخش نشد؟» این سوال بی مقدمه فردوسی پور را از رستوران رفتن منصرف می كند و از بچه های فنی آمار پنالتی زن های مسابقات امشب را جویا می شود: «بنزما از دست مان در رفت. » دوباره رو به مهندس مهدی نادریان می پرسد:« امشب پنالتی زن مان كیه؟ » بعد هم در فاصله رسیدن به رستوران چگونگی تهیه آمار پنالتی زن ها را توضیح می دهد:« بچه ها اول پنالتی زن هر تیم را مشخص می كنند. بعد 50 گل او را در می آورند تا ببینند چند تای آن ها پنالتی بوده. بعد به تیم فنی بازی هایی كه این بازیكن پنالتی زده را اعلام می كنند و 5 پنالتی آخر از طریق یوتی یوپ دانلود می شود. جهت پنالتی ها هم روی اكسل می آید و مشخص می شود هر كدام را به كدام سمت زده . ما كلا 7 ثانیه فرصت داریم كه آن را نشان دهیم .»

شام با طعم فوتبال

این یكی رستوران با بقیه فرق می كند. مزه اصلی شام فوتبال است و غذاها متنوع. فردوسی پور با هر لقمه ای كه می خورد سری به تبلتش می زند و خبرها را چك می كند. با پنالتی الجزایر به یك باره سالن غذا خوری منفجر می شود. برای خودِ پنالتی نیست؛ برای زحمتی است كه به خاطر تهیه آمار پنالتی كشیده شده. فردوسی تعجب ناخواسته من را كه می بینید همان حرفی كه بارها روی آنتن زده را تكرار می كند:« پیدا كردن پنالتی زن هر تیم خداییش كار سختیه. تازه بدشانسی هم آورده ایم و كلی پنالتی زن مصدوم شده اند.» شام میان هیجان فوتبال تمام می شود. فردوسی پور یك تیكه كاغذ گیر می آورد و روی آن چیزی می نویسد. تلاش می كند از چشم من پنهان بماند؛‌پشت اتاق گزارش می رود و آن را به علیرضا علی فر نشان می دهد. او بعد از گزارش با عادل خوش وبشی می كند و لبخند زنان سوار بر آسانسور می شود.

ویژه برنامه جام جهانی

فقط بگو سلام علیكم

چیزی به بازی برزیل – مكزیك نمانده. همه در اتاق فرمان پشت میزشان نشسته اند تا در فاصله مانده به شروع مسابقه، آیتم های مرتبط را پخش كنند. هر كس با صدای بلند كاری می كند و همین باعث شده صدا به صدا نرسد. فردوسی پور با آرامش كامل همه چیز را چك می كند. مارکو اکتاویو سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی كشورمان از راه می رسد.خوش و بشی با عادل می كند و از او می خواهد با هم عكس یادگاری بیندازند. از عادل می پرسد برنامه را چطور شروع كنم؟ ظاهرا آقای سرمربی دوست دارد تا جایی كه می تواند فارسی حرف برند؛ فردوسی پور اما می گوید : «فقط بگو سلام علیكم» او كه می رود اکتاویو یك بند با مترجمش حرف می زند و یك جورهایی دارد تمرین آنتن می كند.

هیجان اتقاق فرمان به خاطر پخش یك آیتم

فضا با چند ساعت پیش اصلا قابل قیاس نیست؛‌هیجان رساندن آیتم ها به پخش به همه سرایت كرده. فردوسی پور فقط سی ثانیه فرصت دارد خود را به استودیو برساند. با این حال كارگردان ترجیح می دهد ریسك نكند و با بسته رضا جاودانی 2014 را ادامه دهد. جاودانی هم بلافاصله به میثاقی پاس می دهد. او به خاطر آیتم هایش این روزها حسابی محبوب شده. وقتی اعلام می كند حالا وقت آیتم «بامزه ها» است ،‌ بچه های اتاق فرمان كیف می كنند! آیتم درباره پیش بینی اشتباه یك شتر از نتیجه مسابقه آلمان- پرتغال است؛‌میثاقی هم بلافاصله می گوید :‌«از یك شتر بیش از این انتظار نمی رود!» احتمالا صدای انفجار خنده اتاق فرمان به گوشش رسیده.

اس ام اس عادل از داخل استودیو

بله حیثیت یك برنامه به میزان بینندگان آن است. فردوسی پور مدام سری به آمار هر بازی می زند و پیش بینی ها را چك می كند. دوست دارد بیننده ها هم در این نتایج بعضا جالب توجه شریك باشند. قرار است آمار پیامك ها پخش شود اما بحث توی بحث می آید و رضا جاودانی وارد فاز دیگری می شود. یكی داد می زند :« عادل اس ام اس زده می گه چی شد آمار برزیل - مكزیك؟» مسول آمار به سرعت نمودارها را آماده می كند و بلافاصله روی صفحه تلویزیون نقش می بندد. آمارها را شركت آتیه داده پرداز آنالیز می كند و از میدان ونك به شكل آن لاین برای نماینده اش در سعادت آباد می فرستد.

ویژه برنامه جام جهانی

اوج خونسردی

هر چه قدر همه تیم 2014 دچار هیجان هستند، فردوسی پور با آرامش تمام سعی می كند بر همه چیز نظارت داشته باشد. بین آیتم ها بلافاصله به اتاق فرمان می آید و نكات لازم را گوشزد می كند. باز هم حواسش به آمار پیامك ها است ؛ یك دقیقه مانده و هنوز داخل نرفته. در برابر استیصال كارگردان تلویزیونی می گوید با بسته جاودانی روی آنتن می رویم و بعد هم مصاحبه مكزیك – الجزایز پخش شود. یك نفر پیشنهاد می دهد اكتاویو سمتی بنشیند كه پرجم برزیل در دكور قرار دارد ؛‌عادل به خاطر به هم خوردن راكورد مخالفت می كند. همه این رفت و برگشت ها 3 دقیقه هم طول نمی كشد؛‌او به همراه میثاقی روی صندلی شان می نشینند و انگار نه انگار چند دقیقه پیش وسط غوغای آیتم و اگهی و آمار بوده. سلام و احوالپرسی اكتاویو به زبان فارسی حكم انرژی دوباره برای اتاق فرمان دارد. مربی برزیلی در طول حضورش از این با مزه بازی ها كم ندارد.

خیابانی لنگان وارد می شود

گزارش بازی برزیل – مكزیك به جواد خیابانی رسیده. او 15 دقیقه مانده به آغاز می رسد؛‌ لنگان لنگان و خیس عرق. بعد از سلام و احوال پرسی تبلت به دست گوشه های می نشیند و مشغول چك كردن آمار و اطلاعات تازه بازی می شود. فردوسی پور سراغ او می رود و استقبال گرمی از او می كند: «سلام سلام خوبید؟» بعد هم او را با اطلاعات مكتوبش تنها می گذارد. خیابانی كاملا رلكس و سر حال روی صندلی اتاق گزارش می نشیند و همچنان در فاصله 5 دقیقه تا شروع مشغول نُت برداری است . او آماده می شود تا از روی ال سی دی 16 اینچی بازی را گزارش كند؛ راستی در این اتاق بسته هوا جریان دارد؟

سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی كشورمان از عادل می پرسد برنامه را چطور شروع كنم؟ ظاهرا آقای سرمربی دوست دارد تا جایی كه می تواند فارسی حرف برند؛ فردوسی پور اما می گوید : «فقط بگو سلام علیكم».

از جلو نظام ؛ از جلو نظام

فردوسی پور در آخرین لحظه روی صندلی اش می نشیند. بازیكنان برزیل با حالتی خاص وارد زمین می شوند. می خواهد این حالت را توصیف كند اما خنده و حرکاتش نشان می دهد دچار فراموشی لحظه ای شده:« چی بهش می گن؟» بچه های اتاق فرمان خودجوش یك صدا داد می زنند: « از جلو نظام ؛ از جلو نظام» پشت بندش خنده و شوخی ... چند لحظه همه چیز آرام است كه یكی داد می زند :‌« صدای میثاقی ... صدای میثاقی بازه ... » میثاقی البته حواسش هست كه بعد از اتفاق معروف در شبكه دو بی مورد زبان باز نكند.چند دقیقه مانده به بازی كارگردان اعلام می كند پخش ، آنتن را گرفت و این گونه همه نفس راحتی می كشند.

ویژه برنامه جام جهانی

همه چیز داغ داغ

فردوسی پور به همراه میثاقی و جاودانی استودیو را ترك می كنند و به اتاق فرمان می آیند. هر كس به كاری مشغول می شود و همزمان فوتبال را تماشا می كنند. اكتاویو در استودیو خیلی آرام مشغول دیدن بازی هموطنانش است و حسین عبدی او را همراهی می كند. تیم فنی منتظرند اتفاقی بیفتد تا سریع نمونه های مشابه را دانلود و پخش كنند. هنرنمایی دروازبان مكزیك بهانه خوبی است. سجاد بیات سریع سرچ را شروع می كند و فیلم ها را با فلش روی لب تاب تدوینگر می ریزد. موزیك مرتبط روی آیتم گذاشته می شود و ناظر برنامه آن را می بینید. این همه سرعت انصافا ستودنی است.

نگران نباش تو هم مثل عادلی

بودن در این جمع عشق فوتبال لذت بخش است اما مشغله های شخصی و حرفه ای اجازه نمی دهد بازی بعد را در استودیو 2014 ببینم. بحث پیش بینی ها همچنان داغ است؛ اما گلی رد و بدل نمی شود تا پیش بینی بیشتر عوامل این برنامه محقق نشود. بازی رو به پایان است و تكنسین ها در حال تعویض شیفت هستند. دم در نگهبان مهربان از احتمال شكست برزیل و بالا رفتن رتبه اش در جدول 2014 می گوید. از جایگاهش ناراحت است اما آن را به خاطر كم شانسی ذاتی اش می داند. می گویم نارحت نباش تو هم مثل عادل فردوسی پور هستی او هم رتبه خوبی ندارد.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

این حق خیابانی نیست