تبیان، دستیار زندگی
من نویسا دادفر هستم به همراه دیگر اعضای گروهم آلما صمیمی و بیتا پررنگ از مدرسه فرزانگان 9با همکاری استاد راهنما سرکار خانم فرشته انصاری در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما مورچه هایی که قایق می سازند است......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 9

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 9، مورچه ها

مورچه هایی که قایق می سازند

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

به نام خدا، سلام من نویسا دادفر هستم به همراه دیگر اعضای گروهم آلما صمیمی و بیتا پررنگ از مدرسه فرزانگان 9 با همکاری استاد راهنما سرکار خانم فرشته انصاری در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما "مورچه هایی که قایق می سازند" است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

موضوعی که ما مورد بررسی قرار دادیم در مورد نوع خاصی از مورچه ها است که به آن مورچه های آتشین می گویند. این مورچه ها در محلی زندگی می کنند که باران های دایمی و سیل های شدید به وجود می آید. مسئله جالبی که در مورد این مورچه ها توجه ما را به خود جلب کرد، نوع هماهنگ شدن این مورچه ها نسبت به محل زندگی شان است. این مورچه ها زمان بارش شدید باران و ایجاد سیل در منطقه زندگی شان، با کنار هم قرار گرفتن دایره هایی تشکیل می دهند که ما اصطلاحاً به آن قایق نجات می گوییم. این نوع مورچه ها با ساخت چنین قایق هایی خود را از دام سیل نجات می دهند.

تبیان: این نوع مورچه ها چگونه از کنار هم قرار گرفتن قایق می سازند؟

این دقیقاً موضوعی بود که ما را به انجام این پژوهش مشتاق کرد. بعد از آنکه متوجه شدیم این مورچه ها با کنار هم قرار گرفتن و ساخت چیزی شبیه قایق خود را از دام سیل و باران های فراوان نجات می دهند، بر آن شدیم بررسی و تحقیق کنیم تا متوجه شویم چگونه این اتفاق بین این نوع خاص مورچه ها اتفاق می افتد.

تبیان: در تحقیق هایی که انجام دادید به چه نتایجی دست یافتید؟

مورچه ‌های آتشین سرخ، برای آنکه به یکدیگر قفل شوند، پاها و آرواره‌های یکدیگر را محکم نگه می‌دارند و هوایی که بر سطح زبر اسکلت بیرونی بدنشان ذخیره شده، باعث می‌شود تا بر اساس یک قانون فیزیکی به نام «قانون کاسی-بَکستِر» خیس نشوند. با استفاده از این قانون، حتی مورچه‌هایی که در کف قایق جا می‌گیرند هم خیس نمی‌شوند. بر روی بدن این نوع مورچه ها زبری هایی وجود دارد که با کمک آن می توانند خیس نشوند.

بر اساس این قانون، هر اندازه که سطحی زبر تر باشد، آب، سخت‌تر به سطوح آن برخورد می‌کند و حباب‌هایی از هوا در لابلای این زبری‌ها باقی می‌ماند. پرهای اردک نیز به خاطر پستی ‌بلندی‌های ریزش، از همین طریق همیشه خشک باقی می‌ماند.

آن‌ ها قادرند آرایش صفوف خود به صورت قایق نجات را هفته‌ ها ادامه دهند به این امید که طی این مدت دوباره به ساحل نجات برسند.

هم‌چنین از شیوه استفاده مورچه‌های آتشی سرخ از خاصیت حباب‌ های بدنشان می‌شود در ساخت پارچه‌ها و اجسام عایق کاملاً آب‌بند نیز استفاده کرد.

تبیان: کار عملی هم داشتید؟

به دلیل آنکه این نوع خاص مورچه ها در ایران وجود ندارند و بومی آمریکا و استرالیا هستند. ما این مورچه ها را وارد ایران کردیم و بر روی آنها تحقیقاتمان را انجام دادیم. اطلاع داریم تاکنون هیچ گروه ایرانی بر روی این موضوع تحقیق نکرده است و ما تقریباً اولین گروهی بودیم که این تحقیق را انجام دادیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی