تبیان، دستیار زندگی
سعید لیلاز اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگویی با سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در دفاع از رویکرد اقتصادی دولت گفت:«اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هرگز تورم ایجاد نمی کند. »
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد آرام قیمتها

سعید لیلاز

سعید لیلاز اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگویی با سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در دفاع از رویکرد اقتصادی دولت گفت:«اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها "هرگز" تورم ایجاد نمی کند. »

به گزارش روابط عمومی، بخش اقتصادی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این گفتگو را در آستانه یکسالگی دولت یازدهم و اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها با سعید لیلاز انجام داده است.

دکتر سعید لیلاز با اشاره به تلاش دولت در کنترل تورم گفت:«اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها التهابی در بازار ایجاد خواهد کرد که موقتی است و به زودی فرو خواهد نشست و این التهاب هم کاملا طبیعی است. از نظر علم اقتصاد افزایش هیچ یگانه، ده گانه یا حتی صدگانه گروه کالایی منجر به تورم نخواهد شد. تورم یا سطح عمومی قیمت ها زمانی افزایش پیدا خواهد کرد که نقدینگی در جامعه افزایش پیدا کند و رابطه بین عرضه کل و تقاضای کل به هم بخورد. اگر این رابطه به هم نخورد افزایش قیمت بنزین حتی اگر ده برابر هم باشد، منجر به تورم کلی نمی شود بلکه تورمی جزئی ایجاد خواهد کرد.»

استاد دانشگاه تهران با اشاره به درخواست دولت از ثروتمندان برای انصراف از دریافت یارانه نقدی افزود:« دولت یازدهم در فاز دوم هدفمندی از مردم خواست تا با انصراف بخش از ثروتمندان به اقتصاد کشور و حمایت از اقشار ضعیف جامعه کمک شود. چرا که در دولت گذشته برای تامین پرداخت یارانه نقدی دست به هرکاری میزد و حتی سالانه با کسری های بودجه فراوان مواجه می شد اما رویکرد دولت یازدهم در ارایه پیشنهاد انصراف از یارانه صرفا به منظور کسب منابع بیشتر برای توسعه حمل ونقل عمومی، کمک به بهداشت مردم و حمایت از قشر کم درآمد جامعه بود که برخی این رویکرد را توهین به مردم قلمدادکردند به هرحال دولت برای کاهش نقدینگی و نیز کسب درآمد از این راه پیشنهادتی را به مردم مطرح کردتا با عدم دریافت یارانه نقدی منابعی کسب شود و دولت در حریان این قانون مهم به سرنوشت دولت گذشته دچار نشود.»

وی «کاهش تورم» را نتیجه اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی یارانه ها دانست و تاکید کرد:« کاهش تورم و رشد اقتصادی به وجود آمده در ماه های اخیر بیش از هر چیز تحت تاثیر انضباط مالی و سیاست های دولت است و هدفمندی یارانه ها التهابی موقتی ایجاد خواهد کرد که رفتنی است.دولت در زمینه اقتصاد موفقیت های زیادی داشته است. من خبر دارم که هم رشد اقتصادی افزایش داشته و هم تورم کاهش پیدا کرده و هر دو هدف در حال محقق شدن است. پیش بینی من این است که بعد از تلاطم های اولیه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی همه چیز به حالت اول برگردد زیرا اصل قضیه این است که دولت برای بهبود شرایط اقتصادی انضباط مالی داشته باشد که این موضوع تحقق پیدا کرده است. با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نه کاهش تورم و نه رشد اقتصادی - که با آمدن دولت یازدهم شروع شده است -دچار وقفه و اختلال نخواهد شد. دولت یازدهم اگر همین انضباط مالی که دارد را ادامه دهد و هرگونه مازاد منابع مثل مازاد درآمدهای نفتی یا مازاد منابع حاصل از هدفمندی را به سرمایه گذاری اختصاص دهد، روند کاهش تورم و رشد اقتصادی ادامه خواهد یافت. »

این گفتگو توسط محسن جندقی تهیه شده و با عنوان «آمار روحانی، احمدی نژادی است؟» در بخش اقتصادی تبیان منتشر شده و با واکنش تند مخاطبان مواجه شده است.

علاقه مندان می توانند برای بازخوانی متن کامل این مقاله به بخش اقتصادی سایت تبیان مراجه کنند.

گزارش: سمیرا حسن

تنظیم: هومن بهلولی