اولین نکته این است که هم ما محدودیت داریم و هم مراجعین به غرفه ی ما ! اصلی ترین محدودیت ما ، به نظرم فضا و مساحت غرفه و ابعاد و مکان و موقعیت آن است و محدودیت اصلی بازدید کننده ی ما ، وقت و زمان است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی مشکل ترافیک – جلسه هشتم

 عنوان و موضوع درس: ترافیک جلسه ی هشتم

 

اهداف جلسه شامل اهداف رفتاری و آموزشی:
1- داشتن تصور متقابل از یک بازدید کننده
2- استخراج انتظارات و نیازهای مراجعین
3- تعیین بهترین روش و محتوی برای ارایه
4- تهیه لیست اولویت های چینش و تزیین
5- برنامه ریزی اجرایی حضور افراد

 

زمان عملیاتی: 100دقیقه

 وسایل لازم:
تمام مستندات قبلی
جدول زمانی ( شبیه تقویم )
برگه های بزرگ رسم (
A3 و بزرگ تر )

روند کار:

خُب خسته نباشید!
پایان کارها شیرین است، مشروط به اینکه ما تلخی های احتمالی کار را در وجود خودمان حلّ و هضم کرده باشیم!

آنچه دیگران از نتایج زحمات ما می بینند، تنها تصویری سریع و منقطع و کوتاه است. بنابراین بسیار مهم است که دست آوردهایمان را چگونه به بازدید کنندگان ارایه دهیم تا بیشترین فایده را داشته باشد. و این موضوع در ابتدا ساده، محور گفتگوهایمان در این آخرین جلسه خواهد بود.

اولین نکته این است که هم ما محدودیت داریم و هم مراجعین به غرفه ی ما! اصلی ترین محدودیت ما، به نظرم فضا و مساحت غرفه و ابعاد و مکان و موقعیت آن است و محدودیت اصلی بازدید کننده ی ما، وقت و زمان است.
باید دید برای هر کدام چه می شود کرد؟

تفکیک گروه مخاطبین از جهات مختلف مثل سن، تخصّص و تجربه، شأن و موقعیت شغلی و...
قدم اول است برای برآورد انتظارات آنها.

کافی است ما برای هر طیف، حدّاقل یک نکته ی تازه را ترجیحاً به شکل یک سۆال ساده با پاسخ های صریح بله یا خیر، آماده کرده باشیم. با طرح این پرسش بیننده ی غرفه ی ما در معرض یک چالش فکری قرار می گیرد و می فهمد که به جای صرفاً تاثیر پذیر بودن، ما از او می خواهیم تأثیر گذار باشد.

برخی از این سۆالات می تواند شبیه همان سۆالات پرسش نامه های قبلی مان باشد و یا چند مثال دیگر:

- 3راه حلّ ممکن و اجرایی ( به ترتیب اولویت ) برای حلّ مشکل ترافیک بگویید

- آیا زیاد کردن عرض اتوبان ها و خیابان ها یک راه حلّ علمی محسوب می شود؟

- در ترافیکی به طول تنها یک کیلومتر به عرض 3 اتومبیل، حدّاقل چند لیتر در ثانیه، سوخت هدر می رود؟

 

البتّه می توان گزینه هایی را هم برای پاسخ در نظر گرفت تا به جای زحمت محاسبه، قدرت تخمین و برآورد تقریبی بازدید کنندگان بالاتر رود و به اهمّیت و ابعاد ماجرا پی ببرند. ( شبیه به تست. ) در این سۆالات جالب خواهد بود بلافاصله بعد از پاسخ دادن، فرد از آمار شرکت کنندگان و پاسخ هایی که داده اند مطّلع شود. پاسخ های صحیح را می توان در قرعه کشی و اهدای جوایز شرکت داد...

نمایش تصاویر اعمّ از عکس ها با فاصله ی زمانی مناسب و فیلم های جالب ( به شرط آنکه کوتاه باشند )، می تواند از ماندگارترین خاطرات ذهنی بینندگان باشد. مشاهده ی رفتارهای عجیب، نادرست و یا مناسب و شایسته ی تقدیر ترافیکی، مقایسه ی وضعیت اوج و بحرانی ترافیک با شرایط عادی، عکس هایی از تابلوهایی که توجّهی به آنها نمی شود. در برابر عدم توجه به نیازهایی که نادیده گرفته می شوند ( مثل احتیاج به محلّ پارک و... ) همه و همه در کنار هم مجموعه ی غنی و هدف داری از منابع و مستندات را تشکیل می دهند که می تواند امتیاز برتر هر تیم در این رقابت باشد. بگذارید راحت بگوییم، همه ی زحمت ها و تلاش هفته های متوالی شما، یک طرف و انعکاس، بازتاب و ارایه ی آن به شکلی شیوا، رسا و جذّاب یک طرف!

از تبلیغات بیرون غرفه، غافل نباشید! از کف راهروها و گذرگاه ها و محلّ عبور عمومی می توان با انواع خط کش و نصب تابلوها، ( که باید از قبل فکر و طراحی شده باشند ) مخاطبین را جذب محل استقرار گروه کرد. در صورتی که فضای غرفه، گسترده و بزرگ باشد می توان دالان یا مسیر عبور مشخّص برای مراجعین تعریف کرد تا به ترتیب تمام محتوای غرفه را شامل ماکت ها، جداول و آمار، تصاویر، نمونه ی پرسش نامه ها و... با آرامش و منظّم ببینند. توجه به رنگ و ابعاد و فونت نوشته ها هم بسیار اهمیت دارد. در عین تنوّع می توان نوعی وحدت و یگانگی ایجاد کرد...

 

در حالی که باید از زیادی شلوغ شدن غرفه اجتناب کرد، در عین حال باید بتوان از تمام سطوح ثابت، دیواره ها، و حتّی حجم و فضای سه بعدی غرفه، بهره برداری کرد. برخی مطالب را می توان با زاویه و در ارتفاع مناسب، معلّق و آویزان نگاه داشت. بعضی نتایج می توانند به شکل متوالی و پشت سر هم قرار بگیرند.

 

مهمّ این است که بازدید کننده ی شما، دست خالی و ذهن تحریک نشده از غرفه ی شما خارج نشود. او باید علاوه بر غنی بودن محتوی و برنامه ی کار شما، غرفه تان را متفاوت، منظّم و آرام تر و در مجموع مفیدتر از سایر غرفه ها ببیند. شاید گذاشتن یک فوّاره ی کوچک آب و در کنار آن پخش هر از چندگاه یک صدای مربوط به ترافیک مثل صدای ترمز شدید، شتاب سریع یک راننده، صدای یک برخورد و شکستن و خورد شدن! و یا بوق زدن های ممتد و متوالی، جذب کننده ی افراد بیشتری به غرفه ی شما باشد.

 

افرادی که به عنوان راهنما و توضیح دهنده حضور دارند، می توانند از پوششی شبیه به هم و یا حتّی نواری به رنگ خاص، از سایرین متمایر شوند. ضمن اینکه قطعاً نصب کارت های شخصی دارای نام به بازدید کنندگان حسّ بهتری برای نام بردن و آغاز ارتباط کلامی می دهد. می شود هر راهنما با یک یا چند بازدید کننده از ابتدای غرفه همراه شده، با حدّاقل توضیحات شفاهی و تا حد امکان با اشاره، آنها را تا پایان بازدیدشان از قسمت های مختلف، مشایعت کند. و فقط آمادگی خود را برای پاسخ به سوالات ایشان، اعلام کند. برای پذیرایی هم می توان، اقتصادی و به صرفه و تازه و متنوع از سایر گروه ها عمل کرد.

برش های تمیزی از میوه به شکل بسته بندی های راحت باز شو، خشکبار خوب و مفید قطعاتی از نان تازه با گردو و پنیر! و... به مراتب بهتر از شکلات ها، شیرینی ها، آب نبات ها و کاکائوهای معمول و احتمالا مضرّ و غیر مفید یا کم فایده خواهد بود!

تقدیم یک یادبود که ترجیحا کار خود اعضای تیم باشد به شرط آنکه کاربردی و قابل استفاده و در معرض دید باشد، می تواند رضایت زیادی به افراد بدهد. و برای همه ی این ها باید از قبل فکر کرد، مشورت کرد، سوال کرد، نوشت، بررسی کرد و آنگاه تصمیم گرفت و اجرا کرد.
تا وقتی خودتان را محدود به آنچه دیگران کرده اند، نکنید می توانید خلاق و نوآور باشید. به خودتان و به ذهن فعال و عجیب و متفاوتی که خدایتان به شما ارزانی داشته است، اعتماد و اطمینان داشته باشید.

موفق تر از همیشه باشید.
به امید دیدار در غرفه ی متفاوت "ترافیک"


 بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تنظیم: یگانه داودی

 

بررسی مشکل ترافیک - جلسه اول

بررسی مشکل ترافیک – جلسه  دوم

بررسی مشکل ترافیک – جلسه سوم

بررسی مشکل ترافیک – جلسه چهارم و پنجم
بررسی مشکل ترافیک – جلسه ششم

بررسی مشکل ترافیک – جلسه هفتم

بررسی مشکل ترافیک – جلسه هشتم