تبیان، دستیار زندگی
می خواهید از کیفیت تصویر بازی های جام جهانی لذت بیشتری ببرید؟ همین حالا سرچ خودکار دستگاه گیرنده دیجیتال (ستا باکس) را آغاز کنید تا به IRIB HD TEST برسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت دو چندان از جام با کیفیت HD


می خواهید از کیفیت تصویر بازی های جام جهانی لذت بیشتری ببرید؟ همین حالا سرچ خودکار دستگاه گیرنده دیجیتال (ستا باکس) را آغاز کنید تا به IRIB HD TEST برسید.

فوتبال

این شبکه ای است که از هفته گذشته به عنوان بیست و سومین شبکه دیجیتال روی گیرنده های تهرانی ها قرار گرفت و والیبال تیم ملی کشورمان و بازی های جام جهانی را با کیفیت HD پخش کرد. پوشش HD چند سالی است در تلویزیون ها معتبر دنیا جا افتاده که نسبت به فرمت SD از وضوح بسیار بالاتری برخوردار است. شما از طریق IRIB HD TEST بازی های جام را با کیفیت تصویری بالاتر نسبت به شبکه سه می توانید ببینید.

تنظیم گیرنده دیجیتال

اگر گیرنده شما به صورت خودکار کانال IRIB HD TEST را به لیست کانال‌های شما اضافه نکرده است با انجام دوباره کانال‌یابی خودکار، این کانال را به لیست کانال‌های خود اضافه کنید. پس از دریافت کانال، در منوی اصلی گیرنده به قسمت عکس (Picture) رفته و سیستم پخش را روی 1080P بگذارید. سپس نسبت ابعاد تصویر را روی 16:9 تمام صفحه بگذارید. تنظیم سیستم پخش در دریافت HD سیگنال تصویر نقش بسیار مهمی دارد.

معجزه تصاویر

سال 2004 كشور بلژیك فرمت SD را كنار گذاشت و تصاویر شبكه هایش را به صورت HD پخش كرد. كم كم این فرمت فراگیر شد و سال 2008 بسیاری از شبكه های معتبر با فرمت جدید كارشان را پی گرفتند.HD مخفف High definition به یک سیستم تصویری گفته می شود که از وضوح بسیار بالایی برخوردار است.کیفیت تصویر این سیستم در مقایسه به سیستم استاندارد که SD یا همان Standard Definition است دارای کیفیت به مراتب بالاتری است . البته داشتن تلویزیون های HD دلیلی بر تماشای تمامی تصاویر با فرمت HD نیست ، بلکه باید آن تصویر با فرمت HD تهیه شده باشد. به عبارتی برای تماشای HD سه شرط لازم است:تصویر با فرمت HD تهیه شده باشد،دستگاه پخش کننده آنرا با فرمت HD پخش کند،تلویزیون ما بتواند آنرا با همان فرمت نشان دهد. فرمت HD و فول HD در تلویزیونهایی که نسبت تصویر آنها 16:9 است به درستی نمایش داده می شود واگر قصد تماشای آنها را در تلویزیونهای با نسبت تصویر 4:3 دارید مطمئن باشید هر دو مورد ( کیفیت و اندازه کامل تصویر) را از دست خواهید داد.

والیبال متشكریم

پیش از لیگ جهانی والیبال خبری منتشر شد كه همه را نگران كرد. فدراسیون جهانی والیبال از ایران خواسته بود بازی ها را به صورت HD پوشش دهد وگرنه از میزبانی محروم می شود. تلاش صدا و سیما و فدراسیون بالاخره جواب داد تا هم بازی ها با فرمت جدید پخش شوند و هم ایران محروم نشود.مجید شعبان‌پور رییس مركز تولید و فنی صداو‌سیما در این باره می گوید:«گرایش به HD از سال ها قبل در دستور كار كارشناسی فنی سازمان قرار گرفته بوده، بهانه ای كه پیش آمد باعث شد این تصمیم را زودتر عملیاتی كنیم. فدراسیون جهانی والیبال اعلام كرد تیم ها موظف اند مسابقات را به صورت HD پوشش بدهند ولو اگر در كشور خودشان امكان پخش HD نداشته باشند. ضمن این كه گفته بودند حتما باید ویدئو چك داشته باشید . این را فدراسیون والیبال فراهم كرد واحد سیار HD را صدا و سیما. »

تیم ملی والیبال كشورمان همه جوره منشا خیر بوده. تجربه پوشش بازی ها به شكل HD مسولان سازمان صدا و سیما را به این فكر می اندازد كه مسابقات جهانی فوتبال را هم با همین فرمت پخش كنند.

كمك والیبال به فوتبال

شعبان‌پور پیش از توضیح درباره چگونگی رسیدن به تصمیم برای پخش بازی ها به شكل HD اشاره ای دارد به برنامه 2014 و تصاویری كه از بازی ها پخش می شود:«مسابقات فوتبال جام جهانی را كه از برزیل دریافت می كنیم HD است و به ناچار باید آن را به SD تبدیل و پخش كنیم. برای این كه كیفیت تصویر بهتر باشد گفتیم تصاویر 16:9 را تبدیل نكنیم به 4:3. الان برنامه 2014 كلا 16:9است. این فرمت این امیتاز را دارد كه هر آن چه در برزیل اتفاق می افتد با همان ابعاد روی تلویزیون های صفحه تخت مثل ال سی دی ،‌ال ئی دی و پلاسما می بینیم. قبلا تصاویر را اسكوپ می كردیم ولی الان بازی ها با كادر كامل پخش می شود اما با كیفیت SD.»تیم ملی والیبال كشورمان همه جوره منشا خیر بوده. تجربه پوشش بازی ها به شكل HD مسولان سازمان صدا و سیما را به این فكر می اندازد كه مسابقات جهانی فوتبال را هم با همین فرمت پخش كنند:« با دوستان معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان مشورت كردیم و به این نتجیه رسیدیم مسابقات والیبال را برای بینندگان داخلی هم به صورت HD پخش كنیم. بعد از آن به این نتیجه رسیدیم كه با تهیه امكانات و پهنای باند فوتبال ها را هم HD پخش كنیم . »

چرا اطلاع رسانی ضعیف است؟

اتفاقی به مهمی پخش مسابقات فوتبال با فرمت HD نیاز به اطلاع رسانی گشترده تری دارد؛‌خیلی ها هنوز از این امكان خبر ندارند:« این تصمیم یك باره گرفته شد برای همین ما ابتدا باید شبكه را زیر بار می گذاشتیم و تستت های آن را می گرفتیم تا مشخص شود پوشش آن در نقاط مختلف شهر چگونه است. وقتی به نقطه مطلوب رسیدیم و دیدیم كیفیت مناسب است شبكه سه به شكل زیرنویس خبررسانی كرد.»

لیگ برتر HD می شود؟

از این به بعد مسابقات فوتبال داخلی و خارجی با كیفیت HD پخش می شوند؟ رییس مركز تولید و فنی صداو‌سیما این اتفاق را منوط به تصمیم رئیس سازمان و فراهم شدن امكانات می داند: «پخش مسابقات جام جهانی در حد تست تجهیزات است؛ بعد از این مسابقات‌ آسیایی كره را داریم كه اگر امكانات فنی جواب بدهد با همین فرمت پخش می شوند. برای پوشش HD ما نیازمند تامین امكانات و اعتبارات هستیم. الان واحد سیار HD والیبال تهیه شده و برای فوتبال و حتی رویدادهای فرهنگی باید امكانات لازم فراهم شود. »

HD به یک سیستم تصویری گفته می شود که از وضوح بسیار بالایی برخوردار است.کیفیت تصویر این سیستم در مقایسه به سیستم استاندارد که SD است دارای کیفیت به مراتب بالاتری است .

HD كِی سراسری می شود؟

پخش HD وقتی موفق است كه همه ایران را پوشش دهد. شعبان پور محقق شدن این امر را بازهم منوط به تامین بودجه و امكانات می داند :« از لحاظ توان فنی در این زمینه مشكلی نداریم . اعتبارات لازم تهیه شود ما این آمادگی را داریم كه بتوانیم بازی ها را با كیفیت HD برای همه كشور پخش كنیم. الان فرستنده بازی های جام جهانی فقط در تهران روشن است و امیدواریم همه شهرها هم بزودی از این امكان بهره مند شوند.» شعبان پور در پایان نقبی به تجربه موفق پخش مسابقات لیگ جهانی والیبال می زند و می گوید:« سایت فدراسیون جهانی والیبال در دو بازی قبلی كه برگزار شده بالاترین نمره یعنی خیلی خوب را به سازمان صدا و سیما داده و این نشان می دهد ما می توانیم از نظر پوشش HD موفق باشیم. الان خیلی از سریال های فاخر ما مثل «مختارنامه» با كیفیت HD و بالاتر تولید می شوند اما به خاطر نبود امكانات به شكل SD روی آنتن می روند.»

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

پرسپولیسی ها آكتور سینما