تبیان، دستیار زندگی

5 خطر گرمای تابستان برای سلامتی

برای خیلی ها تابستان به معنی ورزش، سلامتی، تفریح و خوشگذرانی است. اما باید بدانیم که همین تابستان هم خیلی وقت‌ها می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد و بیماری‌های زیادی را به بار آورد. شاید بپرسید چگونه؟ با هم بررسی می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر گرمای تابستان و سلامتی،   بیماری و تابستان،  سلامت  و تابستان،

 

این تنظیم دما در فصل های گرم سال با تعریق و در فصل های سرد با تولید انرژی از عضلات و ایجاد لرز انجام می‌شود.

 

در حالی که در تغییرات شدیدتر دما، زمانی که هوا گرمتر و گرمتر می‌شود، مثل زمانی که دمای هوا به حد دمای داخل بدن یعنی 37 درجه سانتی گراد و بالاتر از آن می رسد، دیگر مکانیسم های سرد کننده مثل تعریق پاسخگو و کافی نیستند. در این شرایط که بدن نمی‌تواند خودش را خنک تر کند و در دمای طبیعی نگه دارد، بیماری‌های مختلفی تهدیدکننده سلامتی خواهند بود. 

از جمله بیماری‌هایی که خطر آنها در فصل گرم سال به مراتب بیشتر از فصول دیگر است، شامل موارد زیر است.

 

1- تهدید بیماران قلبی

تحقیقات جدید نشان داده اند که گرمای بیش از حد هوا می‌تواند از دلایل مهم مرگ در بیماران قلبی باشد. اگرچه سرما هم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، اما گرما خطرناک تر است.

 

موج گرما در فصل تابستان با تاثیرات منفی بر روی ریتم و ضربان قلب، فشار خون، کلسترول خون و نیز غلظت خون زمینه را برای حملات قلبی فراهم می‌کند.

 

گاهی اوقات هم خطرات گرما برای بیماران قلبی به این خاطر است که در گرمای زیاد، سیستم قلب و عروق ضعیف بیماران قلبی خسته می‌شود، چراکه لازم است برای تنظیم دمای بدن در حد طبیعی سخت تر و شدیدتر کار کند. این کار زیاد برای قلب بیمار به تشدید علائم بیماری و خیلی وقت‌ها مرگ منجر خواهد شد.

 

پس بهتر است بیماران قلبی درروزهای گرم تابستان تا حد امکان در خانه بمانند و از فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنند، چراکه این گرمای شدید واقعا برای بیماران قلبی مرگبار است.

موج گرما در فصل تابستان با تاثیرات منفی بر روی ریتم و ضربان قلب، فشار خون، کلسترول خون و نیز غلظت خون زمینه را برای حملات قلبی فراهم می‌کند

 

2- حملات آسم

تابستان می‌تواند فصل خطرناکی برای بچه ها و بزرگسالان مبتلا به آسم هم باشد. دود و آلودگی بیشتر هوا، سطح بالاتر گرده ها در هوا، رشد بیشتر قارچ ها و مایت‌ها به دلیل رطوبت بالاتر هوا، همه و همه زمینه را برای افزایش حملات آسمی فراهم می‌کنند.

 

پس اگر شما هم آسم و یا سایر بیماری‌ها تنفسی را دارید، دقت داشته باشید که بی‌نظمی در مصرف داروها و اسپری‌هایتان در این فصل اصلا جایز نیست.

 

همچنین در روزهای بسیار گرم و مرطوب و روزهایی که سطح آلودگی هوا بالاتر است بهتر است تا حد ممکن در خانه را بمانید.

 

3- مسمومیت‌های غذایی

وزارت کشاورزی ایالات متحده اینگونه تخمین می زند که آمار مسمومیت‌های غذایی در ماه های گرم تابستان دو برابر ماه های دیگر سال است. این مسئله به دلیل وجود باکتری هایی است که در طول ماه های گرم و مرطوب سال، سریع تر و بیشتر رشد می‌کنند.

 

به گزارش مراکز کنترل بیماری، 76 میلیون نفر از مردم دنیا سالانه به مسمومیت‌های غذایی مبتلا می‌شوند. سالمندان و کودکان و همه افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، مستعدترین افراد برای ابتلا به مسمومیت‌های غذایی هستند.

 

خیلی وقت‌ها این مسمومیت‌های غذایی می‌توانند جدا خطرناک باشند. اسهال و استفراغ شدید و مقاوم به درمان به کم آبی بدن منجر شده و خیلی وقت‌ها منجر به مشکلات کلیه، قلبی و عضلانی و حتی مرگ در افراد مسن و کودکان می‌شود.

 

پس بهتر است تا حد امکان از خوردن غذا در بیرون از منزل خودداری کنید. غذاها را در فریزر و یخچال و در ظروف مناسب نگهداری کنید.

 

فراموش نکنید در فصل تابستان غذایی که بیشتر از دو ساعت بیرون از یخچال باشد، دیگر بی خطر نیست.

در دماهای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد غذایی که برای بیشتر از یک ساعت بیرون از یخچال باشد، دیگر قابل خوردن نیست.

بیماران قلبی درروزهای گرم تابستان تا حد امکان در خانه بمانند و از فعالیت بدنی سنگین خودداری کنند، چراکه این گرمای شدید واقعا برای بیماران قلبی مرگبار است

  

4- هیپرترمی یا افزایش دمای بدن

هیپرترمی شامل گروهی از بیماری‌ها، از گرمازدگی تا حملات قلبی ناشی از گرمای زیاد است.

افراد مسن برای ابتلا به این بیماری‌ها مستعدتر از جوانان‌اند، زیرا توانایی بدن برای تنظیم دما با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

 

ابتلا به بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی، اختلالات گردش خون و چاقی نیز توانایی بدن برای تنظیم دما را کاهش می‌دهد.

 

برخی داروها مثل داروهای کاهش دهنده فشار خون و داروهای ضد افسردگی، قدرت بدن در تنظیم دما را کاهش می‌دهند.

 

بهترین راه حل آن است که آب کافی بنوشید. نوشیدن آب بهترین راه برای تنظیم دمای بدن است. بهتر است این نوشیدن آب در ساعات مشخص و به طور مکرر باشد، مثلا هر ساعت 2 تا 3 لیوان آب سالم و خنک.

 

بدون شک هرچه هوا گرم تر باشد، نیاز شما به آب بیشتر خواهد بود تا بتواند آب از دست رفته در اثر تعریق را جبران کند. تا حد ممکن از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه خودداری کنید، زیرا کافئین دفع آب از طریق ادرار را افزایش می‌دهد.

  

5- گرفتگی عضلات در اثر گرما

کرامپ ها یا گرفتگی های شدید عضلانی معمولا در طی فعالیت سنگین در هوای گرم اتفاق می افتند. عضلاتی که بیشتر از همه دچار اسپاسم های گرمایی می‌شوند، عضلات پشت ساق پا، بازوها، شکم و کمر هستند.

 

اگر شما هم از کرامپ های گرمایی رنج می برید، بهتر است تا حد ممکن فعالیت تان را در ساعات اوج گرما کاهش دهید و قبل و بعد از ورزش، از نوشیدنی‌های خنک مثل نوشیدنی های ورزشی که حاوی مقادیر مناسبی از الکترولیت‌ها هستند استفاده کنید.


مطالب مرتبط:

مشکلات سلامتی در تابستان

9 توصیه سلامتی برای تابستان

تابستان و مسائل مربوط به آن

گرمازدگی خطرناک ترین پدیده ...

در تابستان دچار آلرژی می‌شوید؟

چه ساعاتی نور خورشید خطرناکه؟

5 بیماری تابستانی در کودکان

خطرات و بیماری‌های ناشی از شنا

مراقب باشید الان سرما نخورید

وقتی خیلی گرمازده می‌شوید

نشانه‌های قارچ پوست در تابستان

چه لباسی برای تابستان مناسب است؟

لباس مناسب نوزاد در تابستان کدام است؟

آفتاب سوختگی کودکان خطرناک است

بیماری‌های روده‌ای در تابستان

مسمومیت غذایی در مسافرت

جلوی آفتاب، سرطان پوست نگیرید!

خونریزی از بینی در تابستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.