تبیان، دستیار زندگی
کلیه ها، اندام های بسیار مهم و البته حساسی هستند که وظایف متعددی را در بدن بر عهده دارند. تولید ادرار، سم زدایی و دفع مواد زائد از بدن...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 کاری که به کلیه آسیب می زنند


کلیه ها، اندام های بسیار مهم و البته حساسی هستند که وظایف متعددی را در بدن بر عهده دارند. تولید ادرار، سم زدایی و دفع مواد زائد از بدن و همچنین تنظیم فشار خون از جمله مهم ترین کارهای کلیه ها در بدن است.

سلامت کلیه ها

با همه اهمیتی که کلیه ها برای حفظ سلامت بدن دارند، خیلی از ما آنطور که شایسته است مراقب آنها نیستیم. طوری که تعداد بالایی از افراد سالانه از بیماری ها مختلف مربوط به کلیه جان خود را از دست می دهند. جالب است بدانید از جمله ی این بیماری های مرگبار سنگ کلیه است.

در این مقاله می خواهیم برخی از رفتارهای غلط و آسیب رسان به کلیه ها را با هم بررسی کنیم.

1- نوشیدن کم آب

نوشیدن کم آب بزرگترین عامل تخریب کلیه ها است که هر روز آن را بر کلیه هایمان تحمیل می کنیم. کار اصلی کلیه های ما تنظیم الکترولیت ها و ترکیبات خون و دفع مواد زائد از آن است. زمانی که ما به حد کافی آب و مایعات ننوشیم، اول از همه فشار خون کاهش پیدا می کند و این کاهش فشار خون و کاهش مایعات بدن به همراه هم باعث تجمع مواد زائد در بدن می شوند.

2- پربودن مثانه برای مدت طولانی

عادتی که خیلی از ما داریم نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی است و به جای پاسخ سریع به پیامی که مغز در مورد پر بودن مثانه و دفع ادرار به ما می دهد، ساعت ها آن را نگه می داریم.

یکی از خطراتی که سلامتی کلیه ها را تهدید می کند، نادیده گرفتن همین سرماخوردگی های به ظاهر ساده است

نگه داشتن ادرار خطرات زیادی برای سلامت کلیه و مجاری ادراری دارد. ایجاد سنگ کلیه، سنگ مثانه، هیپرتروفی عضلات جدار مثانه به دلیل فشار و هیدرونفروز (یا همان افزایش فشار ادرار در کلیه) از جمله شایع ترین عوارض نگه داشتن ادرار است.

خیلی وقت ها همین مشکلات به ظاهر کوچک و مزمن هستند که می توانند به نارسایی کلیه و حتی دیالیز منجر شوند.

بی اختیاری ادرار به دلیل جریان شدید ادرار یکی دیگر از عوارض شایع نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی است.

3- مصرف بیش از حد سدیم

متابولیسم سدیم مصرفی یکی دیگر از وظایف کلیه هاست. نمک خوراکی مهم ترین منبع سدیم دریافتی است و بخش غالبی از آن توسط کلیه ها دفع می شود.

زمانی که ما میزان زیادی نمک و غذاهای حاوی سدیم مثل غذاهای کنسرو شده را مصرف می کنیم، کلیه سریعا درگیر دفع سدیم از خون می شود.

پس ما با مصرف نمک در حقیقت یک فشار اضافی بر کلیه ها وارد می کنیم و رژیم غذایی پر نمک به معنی اعمال یک فشار دائمی بر کلیه ها است.

بیماری کلیه

4- مصرف بیش از حد مسکن ها

مصرف داروهای مسکن برای کاهش درد امروزه به یک عادت بد برای مردم ما تبدیل شده است.

متاسفانه این روزها افراد با کوچکترین احساس درد مثل سردرد و کمردرد و خلاصه هر دردی به اولین چیزی که فکر می کنند مصرف مسکن هاست.

بیشتر این مسکن ها عوارض شدیدی را برای اندام های مختلف بدن از جمله کلیه ها به همراه دارند.

تحقیقات نشان داده است مصرف طولانی مدت داروهای مسکن، جریان خون کلیه ها را کاهش داده و علاوه بر کاهش عملکرد و قدرت کلیه در دفع مواد زائد، خطر سنگ های کلیه و تخریب سلول های کلیه (یعنی همان نفرون ها) را افزایش می دهد.

5- مصرف بیش از حد پروتئین

مصرف بیش از حد پروتئین ها مانند کسانی که زیاد گوشت و مرغ می خورند و ارتباط خوبی با سبزی ها و میوه ها ندارند و یا مصرف پودرهای پروتئینی بدنسازی توسط جوانان باعث تخریب شدید کلیه ها می شود.

علت آن است که وقتی مصرف پروتئین از حدی بگذرد، مقدار اضافی آن باید از بدن دفع شود.

بخشی از بار سنگین تجزیه پروتئین ها بر کلیه ها اعمال شده و باعث واردآمدن فشار بر آن می شود. در این شرایط تخریب سلول های کلیه امری بدیهی است.

6- نادیده گرفتن سرماخوردگی و آنفلوانزا

یکی دیگر از خطراتی که سلامتی کلیه ها را تهدید می کند، نادیده گرفتن همین سرماخوردگی های به ظاهر ساده است.

مطالعات نشان داده اند افراد مبتلا به بیماری های کلیوی سابقه ابتلا به سرماخوردگی های مکرر را دارند. همچنین دیده شده که افراد مبتلا به بیماری های کلیوی نسبت به سرماخودگی و آنفلوانزا حساس ترند و بیشتر سرما می خورند.

7- مصرف الکل

یکی از مهم ترین خطرات مصرف الکل، آسیب کلیه هاست. الکل حاوی سموم زیادی است و تصفیه آن از خون، فشار زیادی به کلیه ها وارد می کند.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

سلامت کلیه ها خیلی مهم است

اطلاعاتی درباره ی بیماری های کلیوی

تأثیر نماز بر سلامت كلیه ها

چرا دانش آموزان به دستشویی مدرسه نمی روند؟

3 علت اصلی نارسایی حاد کلیه

جلوگیری از سنگ کلیه در تابستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.