تبیان، دستیار زندگی
با شروع تابستان بیایید به جای درمان‌های شیمیایی و گیاهی «کتاب درمانی» را آغاز کنیم؛ یعنی با ارائه کتاب‌های مناسب به فرزندانمان بر اساس بحران‌های روحی‌شان، زمینه دست‌یابی به آرامش را در آنان ایجاد و پادزهر لازم را برایشان فراهم سازیم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب درمان روح است...

با شروع تابستان بیایید به جای درمان‌های شیمیایی و گیاهی «کتاب درمانی» را آغاز کنیم؛ یعنی با ارائه کتاب‌های مناسب به فرزندانمان بر اساس بحران‌های روحی‌شان، زمینه دست‌یابی به آرامش را در آنان ایجاد و پادزهر لازم را برایشان فراهم سازیم.

هنوز صدای خوش خواندن حافظ و شاهنامه در شب یلدا روحم را تجلی می‌دهد، هنوز صدای قرآن خواندن مادربزرگ لبخند و آرامش را بر لب ‌هایم می‌نشاند، و هنوز داستان تکراری خاله سوسکه؛ که هر شب مادر برایم قصه می‌گفت، مرا به دنیای کودکیم می‌برد؛ هر چه خاطره هست از کتاب است و کتاب ...

معلمی می‌گفت: «زندگی آدم‌ها مثل نوشتن کتاب است.» کاش کتاب‌های خوب با پایان خوش بنویسیم تا هر وقت ورق می‌زنیم، زندگی با آهنگی زیبا از جلوی چشممان رد شود...

آری، با شروع تابستان بیایید به جای درمان ‌های شیمیایی و گیاهی «کتاب درمانی» را آغاز کنیم؛ یعنی با ارائه کتاب‌ های مناسب به فرزندانمان بر اساس بحران ‌های روحیشان، زمینه دست ‌یابی به آرامش را در آن‌ ها ایجاد و پادزهر لازم را برایشان فراهم سازیم.

مطالعه کتاب بسیار مهم است زیرا علاوه بر تغییرات روانی در انسان، تأثیر فیزیولوژیکی نیز روی بدن دارد. کسی که کتاب می‌خواند، معمولاً قدرت تحلیل مسایل مختلف را دارد و راحت‌تر می‌تواند از پس مشکلات برآید؛ چون کتاب و به خصوص ادبیات داستانی، وی را در معرض زندگی‌ها، صحنه‌ها و تجربه‌هایی متفاوت قرار می‌دهد. این مسئله به طور ناخودآگاه مهارت خوانندگان را در رویارویی با چالش‌های مختلف افزایش می‌دهد.

خداوند می‌فرماید: « هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ »

بگو آیا كسانی كه می‌دانند با كسانی كه نمی‌دانند، مساوی‌اند! ( سورة زمر، آیة 9)

کتاب

مطالعه تنها راه رسیدن به علم است و جز آن راهی وجود ندارد. اگر مطالعه نباشد، علمی هم در كار نخواهد بود. شناخت از کتاب ‌های مختلف در موضوع‌ های گوناگون سبب می‌شود مایه ‌های علمی و اطلاعاتی مان افزایش یابد و اگر در برابر این پرسش قرار گرفتیم که: «چه بخوانیم؟» قدرت پاسخ گویی داشته باشیم.

تعطیلات را از دست ندهید

فرصت و عمر ما برای فراگیری علوم، موضوع‌ ها و مطالعه همه کتاب ‌ها کم است. از این رو، ناچار به گزینش و اولویت بندی هستیم. مثلاً همه دوست داریم اطلاعاتی در زمینه‌های ادبی مانند داستان و رمان، علوم پزشکی و طبی، روان شناسی و تربیت، علوم و اطلاعات سیاسی، مسائل اجتماعی روز، قرآن و تفسیر، تاریخ اسلام و سیره بزرگان، شرح حال رجال سیاسی و مشاهیر، شناخت شهرها و کشورها و آثار باستانی، آشنایی با فیلم‌ها و سریال‌ها و جریان‌های هنری، خواندن روزنامه ‌ها و مطبوعات و ده ‌ها موضوع دیگر، داشته باشیم، ولی آیا به همه این موردها می‌رسیم؟ مطمئناً جواب خیر است.

پس باید چند موضوع اصلی، کارساز، مورد علاقه و متناسب با وضع خودمان را انتخاب کنیم. بنابراین، فرصت تعطیلات را از دست ندهید، تابستان شروع خوبی است برای علاقه‌مند ساختن فرزندان به کتاب. می‌دانید که در هر موضوع کتاب ‌های فراوانی وجود دارد. کتاب ‌ها هم در یک سطح نیستند، بلکه قوی و ضعیف، مستند و کم مایه، تایید شده و نشده، قدیمی و جدید هستند؛ باید کتاب‌ ها را شناخت و از اهلش پرسید و فرصت موجود را برای مطالعه آن‌ها فراهم ساخت.

باید دانش آموزان را به مطالعه علاقه‌مند کرد که چه کتب درسی ایی را در دست بگیرند و چه کتاب ‌های غیر درسی دیگر را مطالعه کنند. نگویید تابستان است و بچه‌ها خسته سال تحصیلی و کتاب‌های درسی هستند؛ بگویید از لحظه لحظه عمر باید استفاده کرد و جای هیچ مکثی نیست.

بی شک عمل به اصول مطالعه در کنار انتخاب صحیح کتاب می‌تواند بهره وری بیشتری را برای دانش آموزان داشته باشد. همان طور که می‌دانید توانایی خواندن یکی از اساسی‌ترین مهارت‌ها برای کسب موفقیت تحصیلی است. بنابراین چگونه می‌توانیم انگیزه و علاقه لازم را برای مطالعه در فراگیران ایجاد کنیم؟

از نظر ما بهترین راه ایجاد علاقه به ادبیات، درک اهمیت و تأثیر مطالعه در زندگی روزمره است. معلمان به این امر آگاهند و برای همین در کلاس‌های درس با اهداف برنامه ریزی شده قبلی، وقت زیادی را صرف ایجاد علاقه و عشق به مطالعه در دانش آموزان می‌کنند؛ اما ایجاد انگیزه و تقویت عشق به مطالعه دائمی، تنها وظیفه معلمان نیست بلکه والدین نیز در این امر نقش مهمی بر عهده دارند.

در نتیجه، قبل از هر چیز، مطالعه را بین اعضای خانواده به صورت یک عادت همیشگی در آورید و از دوران کودکی و در طول دوران تحصیلی سعی کنید به صورت مستمر و بدون وقفه ادامه داشته باشد. با استفاده از امکانات موجود در کتابخانه‌های شهر و راهنمایی ‌های کتابدار، کتاب‌ های مناسب گروه سنی و مقطع تحصیلی فرزندانتان را انتخاب نمایید. به حتم در می‌یابید که بهترین و پربارترین اوقات برای شما و فرزندتان زمان مطالعه است. در تعطیلات تابستان، بخشی از برنامه هفتگی خود را رفتن به کتابخانه قرار داده و اجازه دهید فرزندتان در کتابخانه با داشتن فرصت کافی به سراغ قفسه‌های کتاب رفته و با نگاه به آن‌ها کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.

بسیاری از فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی براساس کتاب‌های منتشر شده، ساخته می‌شوند.اگر فرزندتان به فیلم یا برنامه خاصی علاقه‌مند است او را به خواندن فیلم‌نامه یا قصه مربوط به آن فیلم تشویق کنید. در دنیای امروز که عصر اطلاعات است ما با انبوه اطلاعات در قالب کتاب، مجله، روزنامه و... مواجهیم که این منابع وسایل ترغیب نوجوانان و جوانان به مطالعه می‌باشد. میزان اهمیت و ضرورت مطالعه در زندگی انسان‌ها بسیار زیاد است؛ به فرزندان خود یادآور شویم که هر کتابی به یک بار خواندنش می‌ارزد...

 

و آخر این که ثابت شده است آرامش کسانی که اهل مطالعه هستند، بیش از کسانی است که با مطالعه بیگانه‌اند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: ملیحه قشقایی

تنظیم: مریم فروزان کیا