تبیان، دستیار زندگی
آشنا کردن دانش‌آموزان با حقوق و تکالیف خود، ‌رشد معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و ایجاد روحیه تعهد و پرسشگری از جمله این سیاست‌هاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاست های پرورشی ابلاغ شد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ سیاست‌‌های بیست گانه پرورشی از حقوق دانش‌آموزی تا رشد اخلاقی و معنوی دانش‌آموزان و معلمان گفت: آشنا کردن دانش‌آموزان با حقوق و تکالیف خود، ‌رشد معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و ایجاد روحیه تعهد و پرسشگری از جمله این سیاست‌هاست.

حمیدرضا کفاش با اشاره به ابلاغ سیاست‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید اظهار داشت:‌ در این سیاست‌های بیست گانه بر مواردی همچون ترویج فضای اعتدال و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش،‌ پرورش اندیشیدن درست، تقویت تفکر و قدرت نقادی و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری در دانش آموزان،‌ آشنا سازی دانش آموزان با حقوق و تکالیف خود و تلاش برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش‌آموزان بخشی از این سیاست‌های بیست گانه است.

به گفته کفاش سیاست‌های بیست گانه پرورشی بدین شرح است:

سیاست اول: تقویت گسترش و تعمیق انس با قران کریم و سیره پیامبر و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نمازهای جماعت.

سپاس گزاری

سیاست دوم: ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش.

سیاست سوم: آشنا ساختن جوانان با افکار، آراء و دیدگاه‌های امام خمینی (ره)،‌ مقام معظم رهبری و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران.

سیاست چهارم: تعمیق بینش دانش آموزان در مواجهه علمی با فرهنگ و مظاهر تمدن و تبادل اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبه‌های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و تمدن‌ها و وجوه اشتراک و افتراق آنان با فرهنگ خودی.

سیاست پنجم: تشویق دانش آموزان نسبت به امر اسلام شناسی و ایران شناسی و هدایت تلاش‌های آنها در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی.

سیاست ششم: تاکید بر رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه‌های آموزشی و درسی و تقدم فعالیت‌های پرورشی در تمام فعالیت‌ها.

سیاست هفتم: به کارگیری شیوه‌های آموزشی جدید مبتنی بر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقی به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت تعالی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه تعهد و پرسشگری.

سیاست هشتم: رصد مستمر جریان‌های فرهنگی نوپدید در سطح جهانی،‌ملی، استانی و منطقه‌ای، مهندسی منطبق با یافته‌های پژوهش و شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود، نیاز سنجی و بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش‌آموزان و پاسخگویی مناسب به آنها به منظور رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.

سیاست نهم: تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه،‌ تحقیق و پژوهش.

سیاست دهم: معرفی هنر اصیل و سازنده به دانش‌آموزان.

سیاست یازدهم:‌ اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمایی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی دانش‌آموزی.

سیاست دوازدهم: فراهم آوردن امکان حضور فعال و مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و آشنا کردن دانش‌آموزان با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنی بر اعتماد و باور داشتن به توانایی‌ها و شایستگی‌های نسل جوان و نوجوان.

سیاست سیزدهم: اهتمام بر ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان،‌تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده‌‌ها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانش‌آموزان و برقرای ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب به منظور آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی.

گزارش تصویری نمایشگاه تبیان در مدرسه راهنمایی شهید عبداللهی

سیاست چهاردهم: توجه و برنامه ریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی،‌ وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ دشمن و پاسداشت استقلال، آزادی،‌مردم سالاری دینی و منافع ملی و ایفای نقش مربیان و معلمان.

سیاست پانزدهم: تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارت‌های تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانش آموزی.

سیاست شانزدهم: ‌تقویت حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های دانش‌آموزی،‌ ایجاد هماهنگی در فعالیت‌‌های تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت اشخاص و تشکل‌ها.

سیاست هفدهم:‌ برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و گسترش فعالیت‌های فوق برنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسه‌ای.

سیاست هجدهم: بهینه سازی فضا و تجهیزات فضاهای پرورشی با تاکید بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم کردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌های مرتبط با فناوری‌های نوین و استفاده حداکثری از شیوه‌‌های غیر مستقیم آموزشی و تربیتی به جای شیوه‌های مستقیم و ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مختلف.

سیاست نوزدهم: استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش‌آموزی به عنوان یک تشکیلات تربیتی برای تربیت تشکیلاتی دانش‌آموزان.

سیاست بیستم: استقرار نظام جامع رصد،‌نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت‌های پرورشی


مرکز یادگیری سایت تبیان - خبرگزاری پانا