تبیان، دستیار زندگی
شاید تذکر این خصلت همین ابتدا کمی بیرحمانه باشد ولی قبول کنیم ما ایرانی ها ملت افراط و تفریط هستیم. گاهی آن قدر در کش دادن بعضی شوخی ها پیش می رویم که برای مان تبدیل می شود به سرگرمی یا به قول جوان تر ها :«فانتزی».
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این حق خیابانی نیست


شاید تذکر این خصلت همین ابتدا کمی بیرحمانه باشد ولی قبول کنیم ما ایرانی ها ملت افراط و تفریط هستیم. گاهی آن قدر در کش دادن بعضی شوخی ها پیش می رویم که برای مان تبدیل می شود به سرگرمی یا به قول جوان تر ها :«فانتزی».

این حق خیابانی نیست

بله دست ما هم بالا است؛ جواد خیابانی گاهی اشتباهاتی مرتکب می شود که هیج جوره قابل دفاع نیست. از این صدای نوستالژیک توقع می رود با تسلط بیشتر بر ادبیات گفتاری مسابقات فوتبال را گزارش کند.

چه کنیم که او گاهی بیش از حد دچار هیجان می شود و جملاتی منحصر بفرد بیان می کند.

تا بوده خیابانی همین بوده؛ حتی در بازی مشهور ایران و استرالیا. آن زمان اما کسی ذره بین به دست نداشت و در پی مچ گیری نبود . تازه خیابانی را همه ستایش می کردند و بعد از بازی با آمریکا بهترین صدا می دانستند. در مراسم های رسمی و غیر رسمی صدای او تقلید می شد و اصطلاحات منحصر بفردش تکرار...

حالا اوضاع فرق کرده؛ صداهای جدید آمده اند ؛ فردوسی پور یکه تاز شده و عیار گزارشگری را بالا برده. از آن سو مردم در قامت دیده بان رسانه ملی هر گاه خطایی ببینند زود واکنش نشان می دهند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. این موهبتی است که مردم همیشه چهارچشمی اوضاع پیرامون را زیر نظر دارند و با بسیج افکار عمومی اتفاقات مختلف را هدایت می کنند. ورِ خطرناک ماجرا اما قسمت تاریک ذهن ما است ؛ جایی که جدی ترین مسائل به ناگاه تبدیل به شوخی می شوند و از فرط تکرار لوس و بی اثر می شوند.

حکایت گاف گیری از جواد خیابانی هم همین است. آن قدر ذره بین به دست گرفته ایم که حتی اطلاعات درست او را غلط می دانیم و به عنوان گاف تازه به حسابش واریز می کنیم. عجیب تر آن که در قالب گزارش فان سر از رسانه های رسمی هم در می آورد!

پروژه گاف گیری از جواد خیابانی مدت ها است آغاز شده و در فینال لیگ قهرمانان و پس از بازی آتلتیکو و رئال به اوج رسید. این پروژه همچنان ادامه دارد و حتی در فیس بوک چند کمپین علیه او به راه افتاده. در این کمپین ها همه جور مطالبی دیده می شود: گاف،شوخی،توهین.

این ماجرا تا کی کش پیدا خواهد کرد معلوم نیست؛ آن چه مسلم است این که افکار عمومی با چنین روش هایی ضد خود عمل می کند؛ افراط و تفریط موروثی قوم آریایی در چنین بزنگاهایی خودی نشان می دهد و اعتبارش را زیر سوال می برد.

کافی است اسم جواد خیابانی را در موتور جست و جوی گوگل وارد کنید. آن چه پیش روی شما است کلی سایت رسمی و غیررسمی است که فانتزی شان ردیف ردن سوتی های او است. سوتی هایی که خیلی از آن ها ناجوانمردانه است و اگر کمی دقت کنید بیشتر جنبه شوخی  دارد.

پروژه گاف گیری از جواد خیابانی مدت ها است آغاز شده و در فینال لیگ قهرمانان و پس از بازی آتلتیکو و رئال به اوج رسید. این پروژه همچنان ادامه دارد و حتی در فیس بوک چند کمپین علیه او به راه افتاده. در این کمپین ها همه جور مطالبی دیده می شود: گاف،شوخی،توهین. بله توهین! حتی بیشتر از توهین هایی که به مسی آرژانتینی و فرناندا لیمای برزیلی به راه افتاد.

این حق خیابانی نیست

پیش از جام جهانی خیلی ها از عزت الله ضرغامی خواستار حذف این صدا بودند؛ خیلی ها ترجیح داده اند بازی ها را با صدای بسته ببینند؛ خیلی ها ادعا می کنند بازی هایی که خیابانی گزارش می کند را اصلا نمی بینند...

در این بین یکی دو رسانه اما اعتراف کرده اند که این خیابانی خیلی بهتر از قبل شده و با اطلاعات دقیق تری بازی ها را گزارش می کند. او شاید به پای عادل فردوسی پور نرسد اما همچنان از دیگر همکاران بهتر است. یک بار دیگر او را با بقیه گزارشگران مقایسه کنید.خیلی روحیه می خواهد وسط این همه مخالف خوان کم نیاوری و کار خودت را بکنی. خیابانی با اطلاعات دقیق و گزارش های شسته رفته می خواهد پاسخ منتقدان را بدهد ؛ سوتی و گاف جزئی از ذات او است که الزاما بد هم نیست. سوتی‌های خیابانی به یک برند تجاری تبدیل شده‌اند

در حین نگارش یادداشت خبری جالب مرتبط با جواد خیابانی و سوژه مورد بحث ما منتشر شد؛ قضاوتش با خودتان:

یکی از تولیدکنندگان مواد غذایی، در آگهی بازرگانی‌اش که از تلویزیون ایران پخش می‌شود کنایه‌ای به جواد خیابانی می‌زند. این روزها به مناسبت برگزاری جام جهانی 2014 بسیاری از شرکت‌ها و تولیدکنندگان که آگهی‌های بازرگانی خود را از تلویزیون پخش می‌کنند، تیزرهایی با موضوع فوتبال ساخته‌اند. یکی از این شرکت‌ها، یک تولیدکننده مواد غذایی است که تیزر تبلیغاتی این شرکت، صحنه‌های انیمیشن از یک مسابقه فوتبال را نشان می‌دهد. گزارشگر این انیمیشن فوتبالی در بخشی از گزارش خود می‌گوید: «کسی که سوت شروع مسابقه رو می‌زنه قطعا داوره!»این جمله کنایه‌ای است به یکی از جملات معروف جواد خیابانی که در جریان گزارش یکی از مسابقات فوتبال گفته بود: «کسی که لیزر انداخته قطعا تو استادیومه!»

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطلب مرتبط:

كت جادویی عادل