تبیان، دستیار زندگی
هر چند تراشیدن موها این روزها میان مردان مد شده ،اما تحقیقات جدید نشان می دهد تراشیدن و کوتاه کردن بیش از حد مو در آقایان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان موهایتان را نتراشید


هر چند تراشیدن موها این روزها میان مردان مد شده ،اما تحقیقات جدید نشان می دهد تراشیدن و کوتاه کردن بیش از حد مو در آقایان در فصل تابستان باعث از بین رفتن هوش و قدرت یادگیری و التهاب قرمزی و حتی تشدید آن‌می‌شود.

تراشیدن موهای سر

مطالعات جدید نشان می‌دهد تراشیدن موهای سر برای برخی پسر بچه‌ها مفید است، چون از شپش سر و حتی قارچ‌های پوستی و عوامل عفونی در آن‌ها جلوگیری می‌کند، اما برای عده‌ای از آقایان تراشیدن موهای سر باعث ایجاد آسیب‌های زیادی می‌شود.

تراشیدن موها باعث می‌شود تا موها از داخل پوست رشد کنند و این کار برای افرادی که پوست سر و صورت آن‌ها جوش زیادی دارد، توصیه نمی‌شود.

تراشیدن موها به ویژه در فصل تابستان باعث می‌شود اشعه‌های ماورای بنفش مستقیما به مغز سر نفوذ کند و درجه حرارت بدن را بالا ببرند و باعث تداخل در کار هورمون‌های عصبی شود.

گفتنی است، تراشیدن و کوتاه کردن بیش از حد مو در آقایان در فصل تابستان باعث از بین رفتن هوش و قدرت یادگیری می‌شود و مشکلات زیادی را نیز برای افرادی که در سر خود جوش‌های ریزی دارند به وجود آورد که باعث التهاب قرمزی و حتی تشدید آن‌ها می‌شود.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند آقایان باید با کوتاه کردن کمی از موهای خود در فصل تابستان از ریزش موهایشان جلوگیری کنند، اما نباید مقدار آن بیش از حد باشد، زیرا اشعه های مضر آفتاب سبب بروز مشکلات زیادی برای فرد می شوند.

در همین رابطه، گفتگوی زیر با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است.

تابستان‌ها، بعضی والدین موی پسربچه‌شان را با نمره 4 می‌زنند. شما از نظر بهداشت پوست و موی سر، این کار را خوب می‌دانید یا بد؟

خب، این بستگی به شرایط و فرهنگ شهر و خانواده‌ای دارد که کودکان در آن زندگی می‌کنند. اگر پسربچه‌ها بهداشت قابل قبولی داشته باشند و استحمام روزانه را انجام ‌دهند و بهداشت فردی و خانوادگی‌شان در حد مطلوب و مناسبی باشد، کوتاه کردن مو با نمره 4 ضرورتی ندارد، ولی در پسربچه‌هایی که از بهداشت مناسبی برخوردار نیستند کوتاه کردن موها لازم است چون در صورت عدم رعایت مناسب بهداشت پوست و موی‌سر، میکروب‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها و باکتری‌ها می‌توانند در آنجا رشد کنند و موجب انواع بیماری‌های پوست و موی‌سر شوند، مانند کچلی، شپش سر و حتی قارچ‌های پوست و موی‌سر.

با کوتاه کردن موها می‌توان از بسیاری از بیماری‌های پوست و موی‌سر به ویژه در افرادی که به بهداشت پوست و موی‌سرشان بی‌توجه هستند پیشگیری کرد

برای حفظ سلامت و بهداشت پوست و موی‌سر باید چه‌قدر موها را کوتاه‌ کرد؟

کوتاه کردن موها در حد عرف و استاندارد اجتماعی برای دخترها و پسرها، مناسب است و به هر اندازه که کوتاهی مو از نظر فرهنگی و اجتماعی عادی به نظر می‌رسد، می‌توان مو را کوتاه کرد. ولی در مواردی ممکن است یک پسربچه به دلیل فقر بهداشتی، پوست و موی سرش در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند شپش و یا کچلی و یا سایر بیماری‌های پوست‌سر باشد؛ در این شرایط با مشورت پزشک می‌توان اقدام به کوتاه کردن بیشتر موهای او کرد.

خیلی‌ها می‌گویند اگر موی کودک را از ته بزنند، پرپشت‌تر می‌شود.

خب، این هم از همان باورهای غلط رایج در جامعه است. به هیچ وجه کوتاه کردن بیش از اندازه موها موجب پرپشت‌تر شدن آنها نمی‌شود و اصلا اثری بر رشد موها ندارد. ضمن این‌که از نظر زیبایی ظاهری نیز چندان خوشایند نیست.

در چه بیماری‌هایی باید موی فرد بیمار را خیلی کوتاه کرد؟

در افرادی که بیماری‌های عفونی دارند (عفونت‌هایی از قبیل شپش، قارچ و کچلی و زرد زخم)، موها مخفی‌گاه عوامل میکروبی هستند و صلاح است که موها کوتاه شوند تا پروسه درمانی طی شود. ولی پس از درمان، این بیماران می‌توانند مطابق عرف و استانداردهای اجتماعی دوباره موهایشان را بلند کنند.

وقتی موهای فرد بیمار بلند است، نمی‌توان به راحتی داروها و پمادها را روی پوست سر مالید و آثار درمانی مطلوب را انتظار داشت. به همین دلیل، به افرادی که به بیماری‌های پوست و موی سر دچارند توصیه می‌شود موهایشان را کوتاه کنند تا راحت‌تر از پمادها و داروها استفاده کنند.

این نکته را هم بگویم که بهترین روش برای اصلاح مو، همان روش‌ سنتی و رایج‌ با قیچی، ماشین اصلاح و تیغ است و با رعایت نکات بهداشتی می‌توان بهترین اصلاح مو را انجام داد.

آیا کوتاه کردن بیش از اندازه موها می‌تواند از برخی بیماری‌های پوستی مانند کچلی و شپش پیشگیری کند؟

قطعا کوتاه کردن موها از لانه‌گزینی عوامل عفونی مانند کچلی و شپش و زردزخم جلوگیری خواهد کرد.

وقتی موها کوتاه‌تر باشند، در هنگام استحمام پوست‌سر راحت‌تر پاک می‌شود و عوامل دارویی و شستشو دهنده بهتر می‌توانند به پوست‌سر و اطراف موها نفوذ کنند و این میکروب‌ها را از بین ببرند.

بنابراین با کوتاه کردن موها می‌توان از بسیاری از بیماری‌های پوست و موی‌سر به ویژه در افرادی که به بهداشت پوست و موی‌سرشان بی‌توجه هستند پیشگیری کرد.

آیا کوتاه کردن بیش از اندازه موها می‌تواند از نظر زیبایی روی دانش‌آموزان و کودکان اثر روانی داشته باشد؟

به نظرم این اثر روانی که کودکان پس از کوتاه کردن بیش از اندازه موهایشان احساس بدی پیدا کنند و اعتماد به نفس آنها به ظاهرشان دچار اختلال شود، بستگی به نوع تربیت و شرایط اجتماعی دارد که کودکان در آن بزرگ شده‌اند.

شاید در یک روستا که کوتاه کردن مو با نمره 4 بین همه خانواده‌ها رایج است، این کار هیچ کودکی را دچار اضطراب و ناراحتی نکند، چون سایر همسالانش هم در جامعه، مشابه او هستند، ولی در شهرهای بزرگ معمولا موضوع متفاوت است.

به‌‌طور‌ معمول در شهرهای بزرگ، از ته‌تراشیدن موها برای پسرها خوشایند نیست و بیشتر پسربچه‌ها دوست ندارد با این وضعیت در و جامعه حاضر شوند.

بنابراین باورهای فرد نسبت به آراستگی و زیبایی ظاهری خودش تا حد زیادی تحت تاثیر محیطی است که در آن زندگی می‌کند و نمی‌توان استانداردهای اجتماعی و تربیتی جامعه‌های گوناگون را با یکدیگر مقایسه کرد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

باشگاه خبرنگاران

هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

مو با تراشیدن، پرپشت می شود؟

تراشیدن موی سر نوزاد خوب است؟

افسانه‌های پزشکی که حتی دکترها باور كردند

پرسش و پاسخ های زیبایی (1)

4 پرسش شایع درباره ی موی صورت آقایان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.