تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور خارجه گفت: تحول این دور از مذاکرات ورود به مرحله نگارش متن نهایی بود. البته هنوز نمی توانیم بگوییم که متن مشترکی وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتیجه مذاکرات از زبان ظریف


وزیر امور خارجه گفت: تحول این دور از مذاکرات ورود به مرحله نگارش متن نهایی بود. البته هنوز نمی توانیم بگوییم که متن مشترکی وجود دارد.

مذاکرات ظریف

محمد جواد ظریف در پایان پنجمین دور از مذاکرات هسته ای در وین در جمع خبرنگاران ایرانی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد هم در مورد محتوا و نحوه نگارش اختلاف نظر وجود دارد، تاکید کرد: فعلا در مورد عنوان توافق داریم . شاید بتوان گفت در مورد مقدمه هم اشتراک هایی وجود دارد، اما در مورد موضوع های اساسی اختلاف نظر وجود دارد.

وزیر خارجه ایران درباره مذاکرت با اشاره به مذاکرات بسیار فشرده دو طرف،تصریح کرد:مذاکرات همچنان ادامه دارد. همکاران من تا ساعت یک و سی دقیقه بامداد مشغول کار بر روی متن بودند. هم اکنون هم آقای عراقچی و روانچی با اشمیت مشغول کار بر روی مقدمه متن هستند. تحولی که در این دوره شاهد بودیم ورود به نگارش متن است.

وزیر خارجه ایران گفت: با توجه به اینکه از این موضوع یک دهه از آن می‌گذرد این مسائل قابل پیش بینی بود و احساس من این است که طرف مقابل با اراده‌ای جدی وارد میدان مذاکرات نشده است. ما با دو روش متفاوت وارد این مذاکرات شده‌ایم.

ظریف اظهار داشت: ایران هم بر اساس سیاست‌های که دارد و هم بر اساس آنچه که توافق شده در ژنو در واقع راه حل‌هایی را پیشنهاد داد تا بتوانیم به برنامه جامع اقدام مشترک برسیم تا نگرانی‌ برخی کشورهای جامع بین‌المللی که خود را جامعه بین‌المللی می‌نامند برطرف شود.

وزیر خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی به عنوان قربانی تسلیحات جمعی هیچ جایگاهی در سیاست‌های آن ندارد. حذف اینگونه سلاح‌ها باعث آرامش منطقه می‌شود.

احساس من این است که طرف مقابل با اراده‌ای جدی وارد میدان مذاکرات نشده است. ما با دو روش متفاوت وارد این مذاکرات شده‌ایم

ظریف در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به پرسشی با تاکید بر اینکه از ابتدا حرف منطقی می زنیم و بر اساس حقوق بین الملل و راهکار منطقی حرف می زنیم و مواضعی مطرح نمی‌کنیم که بعد از آن کوتاه بیاییم،ادامه داد:ضمن اینکه حسن نیت کامل داریم و از ابتدا برای دستیابی به توافق آمدیم، برای اتلاف وقت نیامدیم، نیازی به خرید وقت نداریم، با توجه به تلاش مردم ایران، وضعیت خوبی داریم و می توانیم با اعتماد به نفس ادامه دهیم، ولی اصرار داریم حقوق و منافع ایران حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 10 ساعت به صورت مشترک روی متن نهایی کار شده است، گفت: حتما تیم ایرانی حدود 100 ها ساعت کار کرده، طرف مقابل هم حتما اینگونه بوده است.می توان اینگونه برداشت کرد که وقتی دو طرف امشب به کشور خودشان باز می گردند، با قدری دقت دیدگاه های طرف مقابل که روی کاغذ آمده را بررسی کنند. می توان به برداشت صحیح تری دست یافت. دیدگاه های ما منطبق با حقوق بین الملل است.

ظریف

ظریف با اعلام اینکه نشست بعدی ایران و 1+5 در 11 تیر ماه آغاز می شود ، تصریح کرد: تا زمانی که مذاکره نیاز باشد و مفید باشد، ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم، امیدواریم به واقع بینی طرف مقابل به نتیجه برسیم، ایران حسن نیت خود را نشان داده، آژانس هم امروز دوباره تایید کرد. جدیت و پایداری بر حقوق خود را نشان دادیم، ترکیب مناسبی از نمونه رفتاری ما مقابل طرف مقابل است، اگر با این مسئله به دور آینده بیایند، امکان رسیدن به تفاهم وجود دارد.آمدیم که به یک راه حل برسیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که کدام کشور در این مسیر سنگ اندازی می کند، گفت:در میان اعضای گروه 1+5 ایالات متحده نقش زیادی به عنوان کشوری که بیشترین تحریم‌های غیرقانونی را اعمال کرده ایفا کرده و باید تصمیم‌های بسیار سختی را بگیرند و امیدواریم که آماده گرفتن این تصمیمات سخت باشند.

ظریف خاطر نشان کرد: از نظر ما مهم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می‌خواهند این مشکل را حل کنند. با کمال احترام این مشکل امریکاست. اگر دولت امریکا خود را متعهد به کاری میکند که باید برای رسیدن به نتیجه و نیز مطابق آنچه در برنامه اقدام متشرک ژنو باید در توافقنامه اقدام مشترک جامع بایدتمام تحریم‌ها برداشته شود.

وی گفت: این متن بیش از جمله پرانتز دارد که طبیعی است در موضوعات اساسی به تفاهم نرسیده‌ایم. در بعضی موارد شاید بتوانیم به توافق برسیم، اما در برخی موضوعات دیگر می‌بینیم که هنوز طرف مقابل از واقع بینی لازم برخوردار نیست و امیدواریم رویکردی واقع‌بینانه داشته باشند.

ظریف افزود: دیدگاه‌های ما دیدگاهی برای رسیدن به توافق بر اساس واقعیات است، فرصتی استثایی برای جامعه بین‌المللی بوجود آمده که این بحران غیرضروری را پایان بخشد، و مطمئن شود برنامه‌ای که ما مطمئن هستیم صلح آمیز است، جای نگرانی ندارد.

وی در ادامه گفت: تا یازده تیر دیداری نخواهیم داشت احتمال اینکه طرفین درمورد مقدمه راحت تر به توافق برسند وجود دارد اما نمی‌توان نتیجه را به صوت قطع پیش بینی کرد.

وزیر خارجه ایران افزود: طرف مقابل با اکراه و تاخیر تعهدات خود را انجام داده، اما کم و بیش تعهداتش را پیاده ساخته است، دارایی‌های ایران بر اساس برنامه آزاد شده و انتظار بیشتری داریم تا این کندی وجود نداشته باشد.

این متن بیش از جمله پرانتز دارد که طبیعی است در موضوعات اساسی به تفاهم نرسیده‌ایم. در بعضی موارد شاید بتوانیم به توافق برسیم، اما در برخی موضوعات دیگر می‌بینیم که هنوز طرف مقابل از واقع بینی لازم برخوردار نیست و امیدواریم رویکردی واقع‌بینانه داشته باشند

ظریف که می گفت در دیداری که با ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و اشتون داشتم طرف مقابل بر تعهد رئیس جمهور آمریکا را برای دستیابی به توافق تا 20 جولای تأکید کرد، تاکید کرد: در گفتار و سرمایه گذاری شاهد این هستیم که آنها به این تعهد پایبند هستند،اما در مواضع این کار را نکرده‌اند.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند ما باید بدون امید به دیگران باید مبانی اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنیم و یکی از مواردی که تضمین می‌کند در مذاکرات به نتیجه برسیم همین پیگیری مبانی اقتصاد مقامتی است.

اکنش وزارت خارجه امریکا به اظهارات ظریف سیاست > دیپلماسی - تسنیم نوشت:

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره موضع واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که از وی خواست نظرش را درباره اظهارات ظریف درباه موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و استفاده از کلمه‌های «غیرمعقول» و «غیرقابل قبول» توسط وی را بیان کند، گفت: «دیدگاه ما این است که اگر ایران یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارد و آنها به اندازه ما درباره تأثیر تحریم‌ها نگرانی دارند، باید برای آنها آسان باشد که بعضی از این تصمیم‌های سخت را بگیرند.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یک کنفرانسی خبری در وین گفته بود: «در میان اعضای گروه 1+5 ایالات متحده نقش زیادی به‌عنوان کشوری که بیشترین تحریم‌های غیرقانونی را علیه ایران اعمال کرده، ایفا می‌کند و باید تصمیم‌های بسیار سختی را بگیرند و امیدواریم که آماده گرفتن این تصمیمات سخت باشند.»

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «از نظر ما مهم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می‌خواهند این مشکل را حل کنند، با کمال احترام می‌گویم که این مشکل آمریکاست. اگر دولت آمریکا خود را متعهد به کاری می‌کند که باید برای رسیدن به نتیجه و نیز مطابق آنچه در برنامه اقدام مشترک ژنو آمده، در توافقنامه اقدام مشترک جامع باید تمام تحریم‌ها برداشته شود.»

فرآوری: رضوانی

بخش سیاست تبیان


منبع : خبرآنلاین/ تسنیم

مطالب مرتبط:

ناگفته های ظریف از پیشنهادبه 5+1

دلیل نرفتن ظریف به عربستان

توضیح عراقچی درباره دیدار غیررسمی با اشتون