تبیان، دستیار زندگی
من سارا خزاعی به همراه دیگر اعضای گروهم بشری شعبانی از مدرسه فرزانگان 4با همکاری استاد راهنما سرکار خانم زهرا فامیلی در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما استفاده مناسب از زیست توده یا بیومس (Biomass) است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 4

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 4، زیست توده

استفاده مناسب از زیست توده

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

به نام خدا، سلام من سارا خزاعی به همراه دیگر اعضای گروهم بشری شعبانی از مدرسه فرزانگان 4 با همکاری استاد راهنما سرکار خانم زهرا فامیلی در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما استفاده مناسب از زیست توده یا بیومس (Biomass) است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

زیست توده یکی از منابع عمده در میان انواع منابع انرژی های نو، می‌باشد. تعاریف متعدد و گوناگونی از این منابع شده است تعریف اتحادیه اروپا از زیست توده که در راهنمای2001/77/EC به تاریخ 27سپتامبر 2001 میلادی عنوان شده، عبارت است از: "زیست توده عبارت است از اجزاء قابل تجزیه زیستی از محصولات، پسماندها و زائدات کشاورزی (شامل موادگیاهی و دامی)، جنگل ها و صنایع وابسته و همچنین زائدات صنعتی و شهری قابل تجزیه". بر اساس تعریف علمی ارائه شده برای زیست توده در این آیین نامه، زیست توده به سوخت هایی اطلاق می‌گردد که از جرم توده فیتوپلانکتون ها و جرم توده زئوپلانکتون ها ساخته می‌شوند.  زیست توده یا بیومس(Biomass) یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. مواد زیستی شامل موجودات زنده یا بقایای آن ها است. نمونه این مواد، چوب، زباله و الکل هستند. زیست توده معمولاً شامل بقایای گیاهی است که برای تولید الکتریسیته یا گرما به کار می‌رود.

تبیان: چه موادی به عنوان زیست توده به حساب می آیند؟

برای مثال بقایای درختان جنگلی، مواد هرس شده از گیاهان و خرده‌های چوب می‌توانند به عنوان زیست توده به کار گرفته شوند. زیست توده به مواد گیاهی یا حیوانی که برای تولید الیاف و مواد شیمیایی به کار می‌روند نیز اطلاق می‌گردد. امروزه مشخص شده است که سوخت های زیستی به دست آمده از پسماندهای جنگل ها و محصول های کشاورزی جهان می تواند سالانه به اندازه 70 میلیارد تن نفت خام انرژی در دسترس بشر قرار دهد که این میزان 10 برابر مصرف سالانه انرژی در جهان است. همچنین می توان از این سوخت ها بیشتر در تولید گرما بهره برد زیرا می توانند باعث صرفه جویی اقتصادی چشم گیری شوند. توده شامل زباله‌های زیستی قابل سوزاندن هم می‌شود، اما شامل مواد زیستی مانند سوخت فسیلی که طی فرایندهای زمین شناسی تغییر شکل یافته‌اند، مانند ذغال سنگ یا نفت نمی‌شود.

تبیان: با توجه به تعاریفی که از زیست توده داشتید پژوهشتان را به چه صورت ادامه دادید؟

ما ابتدا یک دستگاه کالری متر ساختیم که با استفاده از آن کالری زیست توده های متفاوت را اندازه گیری می کرد. ما کالری زیست توده های متفاوت را با این دستگاه اندازه گیری کردیم و نتیجه گرفتیم که برگ های کاج که در مدرسه ما بسیار زیاد یافت می شود دارای کالری 10 می باشد که این میزان نسبت به کالری زیست توده های دیگر عدد بیشتری را نشان می داد. با توجه به نتایج حاصل از میزان کالری های مشخص شده تصمیم گرفتیم از زباله های بیومس مانند برگ های کاج که در مدرسه ما به میزان زیاد تولید می شود به عنوان سوخت یک راکتور کوچک استفاده کنیم. در ابتدا قصد داریم برق مورد نیاز گرم کن مدرسه مان را از این طریق تأمین کنیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی