تبیان، دستیار زندگی
من فاطمه بهرامی هستم به همراه دیگر اعضای گروه هستی قنبرزاده، مهرنوش لک و فائزه غلامپور از دبیرستان فرزانگان 4 با همکاری استاد راهنما سرکار خانم زهرا فامیلی در نهمین جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما بازیافت کاغذ به وسیله نانو ذرات است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 4

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 4، بازیافت کاغذ

بازیافت کاغذ به وسیله نانو ذرات

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

به نام خدا، سلام من فاطمه بهرامی هستم به همراه دیگر اعضای گروه هستی قنبرزاده، مهرنوش لک و فائزه غلامپور از دبیرستان فرزانگان 4 با همکاری استاد راهنما سرکار خانم  زهرا فامیلی در نهمین جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما بازیافت کاغذ به وسیله نانو ذرات است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

با توجه به اهمیت محیط زیست طبیعی و سالم و حفظ درختان که عامل مهم حیات بر روی کره زمین هستند در سال های اخیر مصرف کاغذ و بازیافت آن مورد توجه خاص و ویژه قرار گرفته است. همچنین بازیافت کاغذ به روش های مختلف به سرعت رواج پیدا کرد. با توجه به این مسئله و با توجه به گسترش علم نانو در سال های اخیر و اهمیت و ارزش این علم در زندگی امروز بشر، سعی داشتیم بازیافت کاغذ را به صورت نانو انجام دهیم تا هم هزینه کم تری در بر داشته باشد و هم بازیافت کاغذ با کیفیت بهتری داشته باشیم.

تبیان: چطور با استفاده از علم نانو بازیافت کاغذ انجام دادید؟

بعد از تحقیق و بررسی بسیار ابتدا به دنبال مواد شیمیایی رفتیم و برخی اکسیدها را تست کردیم که کدام خوب و کدام مناسب نیستند. برای تست مواد شیمیایی نیاز به امکانات مناسب داشتیم که در برخی موارد این امکانات را در اختیار نداشتیم. بعد از بررسی ها و آزمون و خطاهای بسیار به موادی برخوردیم به نام "ملاس" ملاس باقی مانده شربت حاصل از تصفیه شکر گرفته شده از چغندر قند و نیشکر عصاره ای است خیلی غنی، تیره و چسبناک که پس از تبلور حداکثر شکر از آن جدا می‌شود. واژه فرانسوی ملاس از واژه لاتین mel به معنی عسل می‌آید. کیفیت ملاس به رسیدگی نیشکر یا چغندر، مقدار شکر استخراجی و روش استخراج بستگی دارد. در بخش‌هایی از ایالات متحده سورگوم شیرین را به عنوان ملاس می‌شناسند اما سورگوم شیرین ملاس واقعی نیست. در کارخانه‌های ایران از ملاس برای تهیه الکل، سرکه و علوفه دامی استفاده می‌شود. رنگ ملاس از قهوه‌ای سوخته تا سیاه است. دلیل انتخاب ملاس وجود نانو ذرات موجود در آن است. علاوه بر ملاس از پروپانل نیز استفاده شده تا هم باعث افزایش استحکام در کاغذ بازیافتی شود و هم خاصیت نانو داشته باشد.

تبیان: آیا تحقیقات خود را به صورت عملی اجرا کردید؟

با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم، تنها توانستیم مراحل ابتدایی ساخت کاغذ بازیافتی با نانو ذرات را انجام دهیم و منتظر هستیم تا با کمک های پژوهش سرا بتوانیم مواد را باهم ترکیب کنیم و نتایج تحقیقاتمان را جامه عمل بپوشانیم. با عملی شدن این کار و به دست آوردن نتایج مثبت از این تحقیق می توان هر فرد در خانه خود کاغذ را به بهترین نحو بازیافت کند. این امر هم در کاهش هزینه ها مۆثر است و هم در حفظ محیط زیست.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی