تبیان، دستیار زندگی
سی‌امین نشست ترویج خواندن کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع رسانه‌های مجازی و ترویج کتابخوانی عصرگاه روز بیست‌و‌هفتم خردادماه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت استفاده از رسانه‌های نوین در گسترش فرهنگ مطالعه

سی‌امین نشست ترویج خواندن کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سی‌امین نشست ترویج خواندن کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع "رسانه‌های مجازی و ترویج کتابخوانی" عصرگاه روز بیست‌و‌هفتم خردادماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این نشست گفت:"تصور می‌شد کتاب، مجلات و نشر کاغذی با حضور پررنگ رسانه‌های جدید نقش اصلی خود را از دست بدهند درحالی‌که می‌توان از آن‌ها برای ترویج کتاب‌خوانی استفاده کرد. ساخت برنامه‌های کاربردی ویژه گوشی‌های همراه و لوح‌های فشرده رایانه‌ای را ازجمله مواردی است که کانون می‌تواند وارد حوزه‌ی تولید آن شود و از این راه به ترویج کتاب‌خوانی بپردازد".

مدیر مجموعه فرهنگی "سرچشمه" همچنین گفت: "کانون با برگزاری این نشست‌ها قدم مهمی را برای تبیین نحوه صحیح استفاده از شبکه‌های اجتماعی برداشته و به‌صورت جدی و کاربردی به موضوع رسانه‌های جدید در ترویج کتاب‌خوانی نگاه کرده است. درحالی‌که نهادهای آموزشی و فرهنگی با واقعیت‌های بیرونی مورد تجربه‌ی نسل جدید، فاصله دارند. رسانه اثر انگیزشی دارد یعنی می‌تواند برای کتاب‌خوان کردن کودکان و نوجوانان با کمک ابزارهای غیرمستقیم مانند تصاویری از کتابخانه و کتاب در فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ایجاد انگیزه کند".

حجت‌الاسلام زائری با بیان این‌که کودکان و نوجوانان به خاطر استفاده زیاد از رسانه‌های جدید از آموزش روابط اجتماعی اغلب محروم می‌شوند، تأکید کرد: "ما نباید فرزندانمان را در مقابل رسانه‌های جدید رها کنیم و درعین‌حال معتقدیم که نمی‌شود به جنگ با این رسانه‌ها رفت. دیر یا زود دسترسی به شبکه‌ها آسان‌تر خواهد شد".

دکتر شیما مرادی دیگر سخنران این نشست نیز در سخنانی اظهار داشت: "در دنیا آمار متعددی از خواندن ارائه شده است که مطالعه کتاب در بین کودکان از آمار بالایی برخوردار است. قصه‌گویی توسط شخصیت‌های محبوب برای آنان موجب ترغیب کودکان به این امر خواهد شد. برای استفاده از رسانه‌های مجازی توسط کودک، والدین می‌توانند با تنظیم کردن موتور کاوش مرورگر خود باعث شوند تا کودکان مطالب مناسب سن خود را جست‌وجو کنند؛ یعنی تنظیمات موتور جست‌وجوگر بر اساس سن کودک انجام شود".

وی افزود: "کودکان به کتاب‌های الکترونیک با داشتن جذابیت بصری، وزن کم و ویژگی‌های خاص، علاقه زیادی دارند. استفاده از این کتاب‌ها به فراگیری تلفظ صحیح کلمات در میان آن‌ها کمک خواهد کرد. راه‌اندازی وبلاگ‌های مختص کودکان و امکانات ویژه‌ی این وبلاگ‌ها نیز چنان‌چه با حضور و نظارت پدر و مادرها صورت بگیرد باعث می‌شود آن‌ها بتوانند مطالب مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنند. استفاده از توییتر مخصوص کودک و نوجوان در ترویج خواندن اثرگذا

تنظیم: هومن بهلولی