تبیان، دستیار زندگی
به نام خدا من فاطمه اکبری به همراه دیگر اعضای گروه، مریم شکر نژاد و یاسمن زینلو از مدرسه غیر دولتی فرزانگان 7 با کمک دبیر راهنما سرکار خانم تشکری در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما تولید حشره کش گیاهی است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 7

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 7، حشره کش گیاهی

تولید حشره کش گیاهی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

به نام خدا من فاطمه اکبری به همراه دیگر اعضای گروه، مریم شکر نژاد و یاسمن زینلو از مدرسه غیر دولتی فرزانگان هفت با کمک دبیر راهنما سرکار خانم تشکری در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما تولید حشره کش گیاهی است.

تبیان: لطفاً در مورد کار پژوهشی تان بیشتر توضیح دهید؟

با توجه به این که درصد بیشتر حشره کش هایی که امروزه در بازار وجود دارد شیمیایی هستند. همان طور که می دانید این حشره کش ها برای انسان مضر است به ویژه برای افرادی که دارای حساسیت تنفسی هستند. همچنین استفاده از حشره کش های شیمیایی برای اکوسیستم و حیات جانوران دیگر نیز مضر است بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی حشره کشی تهیه کنیم که برای انسان و محیط زیست آن کم ترین ضرر و آلودگی را ایجاد کند.

تبیان: لطفاً توضیح دهید چگونه حشره کش گیاهی را تولید کردید؟

در این پژوهش ما از گیاهانی استفاده کردیم که همان خاصیت و اثر بخشی حشره کش های شیمیایی را دارد ولی به دلیل گیاهی و طبیعی بودن آن ها برای انسان و اکوسیستم کم ترین ضرر را خواهد داشت و آثار مخرب حشره کش های شیمیایی را نه برای انسان و نه برای اکوسیستم خواهد داشت.

ما برای تولید حشره کش گیاهی از ترکیب هشت نوع گیاه استفاده کردیم و یک ماده شیمیایی که تأثیر مضری برای پستانداران ندارد و بیش ترین تأثیر آن بر روی حشرات است. گیاهان مورد استفاده در این پژوهش شامل: مورد، اسطوخودوس، اکالیپتوس، افسنتین، پونه، دانه شاهی و پرمترین است.

تبیان: آیا حشره کشی که تهیه کردید را تست کردید؟ نتیجه تست چگونه بود؟

بعد از مرحله ساخت حشره کش گیاهی، حشراتی را برای تست این حشره کش جمع آوری کردیم. حشره ها را داخل دو پلیت متفاوت قرار دادیم . طبق یک آزمایش کنترل شده روی یک پلیت حشره کش گیاهی را ریختیم و روی پلیت دیگر هیچ موادی اضافه نکردیم و منتظر ماندیم تا نتیجه تست را مشاهده کنیم.

نتیجه تست ما به این ترتیب بود که تمام حشراتی که در پلیت اول (پلیتی که به آن حشره کش گیاهی اضافه شده بود) وجود داشتند، کاملاً از بین رفتند. حشره کشی که ما از گیاهان طبیعی و بی ضرر تهیه کردیم نتیجه ای مشابه استفاده از حشره کش شیمیایی را داشت با این تفاوت که استفاده از حشره کش گیاهی کاملاً بی ضرر برای انسان و اکوسیستم است. ما می توانیم با کمی مطالعه و تجربه، مواد طبیعی و بی ضرر را جایگزین مواد شیمیایی آسیب رسان کنیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی