تبیان، دستیار زندگی
گروه داعش که رؤیای تحت کنترل در آوردن کل منطقه شام را در سر می پروراند، اکنون حتی در صورت به دام انداختن عناصر دیگر گروه های تروریستی در سوریه یا عراق، آنان را بی رحمانه از دم تیغ می گذراند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای سر کرده داعش برای منطقه


گروه داعش که رویای تحت کنترل در آوردن کل منطقه شام را در سر می پروراند، اکنون حتی در صورت به دام انداختن عناصر دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه یا عراق، آنان را بی رحمانه از دم تیغ می گذراند.

گفته شده که ابوبکر البغدادی در سال 1971 در شهر سامرای عراق متولد شد. بر اساس ادعای سایتهای حامی گروه‌های تروریستی، البغدادی از دانشگاه بغداد مدرک دکترای مطالعات اسلامی گرفته است. وی پس از سالها عضویت در القاعده و همرزمی با تروریستهای سرشناس این گروه جنایتکار، در سال 2010 سرکرده گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق شد.

داعش

البغدادی یک سال بعد با آغاز بحران در سوریه، فرصت را غنیمت شمرد و با اعزام تروریستهای تحت فرمانش به سوریه نخستین گامهای خود را برای تحقق رویایش برای فرمانروایی بر سرزمین شام، برداشت.

در همین راستا، معاون وی ابومحمد الجولانی با الهام گرفتن از روش القاعده، گروه جنایتکار دیگری را تحت عنوان جبهه النصره در سوریه تشکیل داد. اما پس از افزایش نفوذ الجولانی در سوریه و مخالفتش با ادغام گروهش با فرماندهی بغداد و تشکیل گروه دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) دو گروه از یکدیگر جدا شده و درگیریهای خونبار و سنگینی بین دو طرف صورت گرفت.

البته درگیری این دو گروه برای اعضای نزدیک به القاعده موضوع عجیب و غافلگیرکننده ای نبود، چرا که پس از اعلام مرگ اسامه بن لادن سرکرده تشکیلات القاده، گفته شده است که ابوبکر البغدادی تنها کسی بود که با "ایمن الظواهری" به عنوان جانشین بن لادن بیعت نکرد. به گفته نزدیکان ابوبکر البغدادی، وی معتقد است که تمرکز در یک مکان، عناصر او را با شکست مواجه می کند. و او مسائل غافلگیر کننده بسیاری را برای دشمنانش دارد.

ثروت ابوبکر البغدادی

به گفته منابع نزدیک به داعش، فروش نفت سوریه در بازار سیاه میلیونها دلار به جیب ابوبکر البغدادی ریخته است و اکنون پس از ورود به موصل سلاح و مهمات بسیاری را از انبارهای سلاح ارتش عراق به دست آورده است. آنان همچنین خاطرنشان کرده اند که ادامه حمایتهای مالی و تسلیحاتی از داعش، باعث باقی ماندن این گروه شده است.

تروریستهای اروپایی و آمریکایی در داعش

به گزارش العالم، از جمله روشهای ابوبکر البغدادی، استفاده از تروریستهایی است که از اروپا و آمریکا به عضویت داعش در آمده اند. وی با فراهم کردن آموزشهای لازم از آنها در صحنه های جنگ و درگیری در سوریه و عراق استفاده می کند؛ علاوه بر این در صورت بازگشت آنان به کشورهای خود می توانند با توجه به تجربیاتی که کسب کرده اند، برای خدمت به داعش عملیاتی را در خارج از خاورمیانه انجام دهند. تروریستهای داعش به گونه ای آموزش می بینند که دیگر چیزی در درون آنان تحت عنوان ترحم و ترس وجود نداشته باشد. تروریستهایی که بعضی از آنان حتی بلد نیستند به زبان عربی صحبت کنند.

فروش نفت سوریه در بازار سیاه میلیونها دلار به جیب ابوبکر البغدادی ریخته است و اکنون پس از ورود به موصل سلاح و مهمات بسیاری را از انبارهای سلاح ارتش عراق به دست آورده است. آنان همچنین خاطرنشان کرده اند که ادامه حمایتهای مالی و تسلیحاتی از داعش، باعث باقی ماندن این گروه شده است

تشکیلات اداری داعش:

رئیس: «ابوبکر البغدادی» ( که از تاریخ 19 آوریل 2010 و پس از کشته شدن «ابوعمرو البغدادی» ریاست این گروهک را برعهده گرفت)

نخست‌وزیر: «ابوعبدالله الحسینی»

سخنگوی رسمی: «محمد العدنانی الشامی»

وزیر جنگ: «ابوسلیمان العراقی»

سرپرست والیان: «شیخ عبدالناصر»

عضو کمیته شرعی: «ترکی البن علی»، «عثمان نازح»، و «ابوحذیفه البطاوی»

والی بغداد: «ابوحذیفه البطاوی»

والی نینوا: «ابواحمد العلوانی»

والی حلب: «ابواسیر»

والی الساحل در عراق: «ابوایمن العراقی»

والی حسکه: «ابومصعب التونسی»

والی حمص: «ابویحیی العراقی»

نظام حکومتی داعش:

سازمان حکومتی داعش به ادعای این گروهک، دارالخلافه است و در راس آن خلیفه، معاونان، نیروهای مسلح و اطلاعات قرار دارد و خلیفه به عنوان حاکم دولت اسلامی و رهبر کل نیروهای مسلح و اطلاعات است.

قوه قضائیه داعش:
داعش

دادگاه عالی قضایی نماینده قوه مققنه در دولت اسلامی شام و عراق است؛ در زیر مجموعه آن مابقی دادگاه‌ها، پلیس، زندان، مرکز رسیدگی به دادخواست‌ها و چگونگی محاسبات وجود دارد. دادگاه عالی قضایی داعش بالاترین مرکز قوه مقننه است و عدد اعضای آن فرد است و رای‌گیری اجباری است. این دادگاه بر تمام انتخابات بعد از موافقت مجلس شورا نظارت می‌کنند و مطابقت آن را با قانون بررسی می‌کنند.

قوه مقننه داعش:

به گزارش فارس، قوه مقننه داعش را مجلس شورا، نیروهای گارد شرعی، امنیت داخلی، نظارت، اعدام و مساجد تشکیل می‌دهد. مجلس شورا حق قانونگذاری و حکم نهایی در قوانین را دارد، این مجلس قوانین را بر اساس دستور مجلس شورای ملی صادر می‌کند و اگر پیشنهادات مجلس شورای ملی با چیزی که آنان آن را «شرع» می‌دانند، مخالف باشد آن را رد می‌کند.

قوه مجریه داعش:

قوه مجریه داعش را شورای وزیران، استانداران، دستگاه‌ها خدماتی و دفاتر شکایات و پیشنهادات تشکیل می‌دهند. این قوه، امور روزانه دولت ، خدمات مردمی و چگونگی اجرای قوانین صادره از مجلس شورا را بررسی می‌کند و رئیس حکومت، وزرا و استانداران را بر اساس دیدگاه‌های آنها در امور اداری و سیاسی تعیین می‌کند. مجلس وزرا همچنین دادخواست‌های مردم را دریافت و در رفع امور معیشتی آنها می‌کوشد.

نظام اداری داعش:

نظام اداری داعش را مجلسی متشکل از نمایندگان مناطق و روسای اتحادیه‌های کارگری و شغل‌های مختلف تشکیل می‌دهد. مجلس شورای ملی پیشنهادات خود را تنظیم می‌کند و به مجلس شورا می‌فرستد تا این مجلس آن را با شریعت مطابقت دهد و یا آن را تصویب و یا رد کند. نمایندگان مناطق نیز درخواست‌های مختلف مردم را به سازمان‌های ذیربط می‌رسانند تا به آن رسیدگی شود. مجلس شورای ملی همچنین وضعیت اقتصادی و اداری دولت را بررسی می‌کند تا آن را به بهترین وجه ارتقا دهد.

بخش سیاست تبیان


منبع : الف