تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی سازه ماکارونی، سازه راندمانی از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. زهرا نعمتی، سوده عادلیان و حدیث روستایی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم الهام احسانی فرد انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 خدیجه کبری (س)

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 خدیجه کبری (س)، سازه راندمانی

پژوهشگران جوان متوسطه 2 خدیجه کبری (س) به مدیریت سرکار خانم سمیه جاسبی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی سازه ماکارونی، سازه راندمانی از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. زهرا نعمتی، سوده عادلیان و حدیث روستایی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم الهام احسانی فرد انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

روندکار پروژه به این صورت بود که ابتدا مفاهیم مربوط به پل (پل خرپایی) معرفی شد. جلسات اولیه پروژه به تعریف مفاهیم و نحوه محاسبات نیرو در اعضای پل اختصاص داده شد. برای ساخت یک پل ماکارونی باید بدانیم که کدام اعضا نیروی بیشتری را تحمل می کنند و کدام اعضا نیروی کمتری، تا اعضای تحت نیروی بیشتر را مقاوم تر در نظر بگیریم.

دستاورد برتر متوسطه 2 خدیجه کبری (س)، سازه راندمانی

مراحل ساخت:

اولین قدم در ساخت این نوع پل مانند ساخت همه سازه های ماکارونی ها داشتن یک طرح است.

پس شروع به ترسیم و طراحی سازه به وسیله ی یک نرم افزار نقشه کشی با مقیاس و ابعاد خواسته شده می کنیم و آن را بر روی یک کاغذ پلات می کشیم.

قبل از شروع به ساخت، اول ماکارونی ها را آزمایش می کنیم؛ یعنی ماکارونی های صاف را از بقیه جدا می کنیم.

در این مرحله ماکارونی ها را روی پلات به وسیله ی چسب کاغذی به طوری که از بالا خطوط روی پلات دیده نشود، می چسبانیم.

دو سر عضو های فشاری را طوری سمباده می زنیم که مماس با عضو های کششی قرار گیرند.

پس از آن گره ها را با چسب 1،2،3 چسب کاری می کنیم. البته این کار باید با دقت انجام شود تا بیشتر از محدوده ی تعیین شده، چسب نزنیم.

دستاورد برتر متوسطه 2 خدیجه کبری (س)، سازه راندمانی

بعد از کامل شدن چسب کاری گره ها، نوبت به اتصال ریسمان می رسد. ریسمان را در گره ی مرکزی گذاشته و با چسب دو قلو تمام سطح آن را می پوشانیم. پس از اتمام دو صفحه ی سازه، نوبت سه بعدی کردن سازه است.

صفحات را به دیوار شیشه ای که قبلاً با استفاده از گونیا به میز عمود کردیم می چسبانیم. این کار به ما کمک می کند تا سازه کاملاً عمودی و تراز ساخته شود.

صفحات را با لینک به هم وصل می کنیم. لینک ها با اندازه دقیق 5.2 که با توجه به آیین نامه باید مکعب 5 در 5 از میان سازه عبور کند ساخته شده است.

پس از اتصال لینک ها نوبت وصل بادبند هاست. برای سازه ی سنگین از بادبند های ضرب دری استفاده کردیم که مقاومت بالایی دارند. اما در سازه های هدفمند و راندمانی از بادبند های موازی استفاده کردیم. اگر چه بادبند های ضرب دری مقاومت بالایی دارند اما در عوض وزن سازه را زیاد می کنند و این به ضرر ماست.

در پایان کار تمام گره ها را با چسب دوقلو می پوشانیم. چسب دو قلو تا حدی خاصیت ارتجایی به سازه می دهد اما وزن سازه را افزایش می دهد. به همین دلیل سعی می کنیم که در سازه های هدفمند و راندمانی از چسب دو قلو استفاده نکنیم. اما در سازه ی سنگین این موضوع مشکلی برای ما ایجاد نمی کند.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

قوانین مسابقه سازه ماکارانی راندمانی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی